/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udskifte forhjulslejer på en Opel Kadett~
Fra : Keyvan2002
Vist : 2078 gange
100 point
Dato : 29-12-03 15:54

Kan man selv udskifte forhjulslejer på en Opel Kadett E og hvad kræver det af værktøj ud over alm fastnøgler, eller skal man lade en mekaniker om det?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-12-03 16:04

Der skulle ikke være problemer mad at skifte dem selv.
En topnøgle ville hjælpe på det ( til navmøtrikken)

Jes

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 16:18

Hvis du ikke har gjort det før eller kender en der har prøvet.
Så bør du da starte med at læse/se billeder i en reparations manual (eks. haynes)
Det er meget vigtigt at den store navmøtrik spændes korrekt ellers ødelægges det nye leje ret hurtigt. Og der må kun være lejefedt i selve lejet (beskyttelseskoppen må ikke fyldes op)
Emesen.

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 29-12-03 16:26

hej...
til pabloj kan jeg kun sige,at det vist ik er huen der trykker....

1. du skal ha hele fjederbenet af ( styrekugle.bærekugle.trækaksel).
2. når det er gjort skal forhjulsnavet presses ud af fjederbenet og man kan så igen presse ell slå lejet ud.

det er ik en opgave for en person der ik har prøvet det før og slet ikke uden det rigtige værktøj en topnøgle er overhovedet ik nok..desuden skal man ha et spicelt topnøglesæt til navmøtrikken den er så stor at den ik findes i et standart sæt..
til keyvan2002..
hvis du ik kender en der kan ville jeg stærkt anbefale dig at få en mekaniker til det..

mvh.xtrain..

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-12-03 16:33

Når du nu får skruet dit fjederben ned efter at have afmont styrkugle og bærekugle. Og løsnet den store møtrik på din trækaksel og fået den slået ud. Husk at kun slå på den med en fiberhammer, ellers kan du slå gevinet i stykker.
Så er tiden kommet til at få lejet ud, slå navet ud indefra. Fjern nu låseringen på indersiden og slå resten af lejet ud. Når du skal have det nye leje i skal du slå det forsigtig i så du ikke skader pakdåsen i det.
Tilsidst skal du huske at spænde den store navmøtrik at hvad du kan og sætte låsesplit i.

MEN hvis du er det mindste usikker på om du kan, så betal dig fra det. Det er både din om min sikkerhed der er på spild.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 16:37

Hov - det er vist en nyere Kadet ...................mit indlæg trækkes tilbage.
Emesen.

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 29-12-03 22:00

det er lige til men det vil anbefales at du bruger en presser til at trukke lejet i den kan bankes ud også presses
men vær lidt forsigtig
hilsen opel mekker

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 30-12-03 12:34

Jeg har afmonteret Bremseskivet af og for at kunne afmonter Bremseskivet af har jeg afmonteret bremseklodserne. Jeg er ikke kommet videre nu Hvor meget mere skal jeg afmonterer? styrkugle og bærekugle er nok alle dem som sidder bag ved hjulet ikke?

Accepteret svar
Fra : xtrain

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-03 15:50

hej..
jep... men de kan godt være meget svære at få af.. man skal bruge en slaks aftrækker en der maser styrekuglerne ud uden man ødelægger det gummi som beskytter dem.det er ikke godt hvis de går istykker.. når du har fået dem af skal du løsne en 3 bolte der sidder inde i motorrummet oven på fjederbenet så kan du få det ud..

xtrain..

Godkendelse af svar
Fra : Keyvan2002

Dato : 05-01-04 09:45

Tak for svaret xtrain.

Kommentar
Fra : Hans_Hansen

Dato : 29-04-04 18:52

Hej Keyvan
Kan du beskrive hvordan lyden af et slidt forhjulsleje var. Jeg tror nemlig, at jeg skal igang med en lignende omgang på min kadett. Den lyder forfærdelig, men slet ikke som engang jeg skiftede et baghjulsleje på en vens Kadett. Den syntes jeg var nem at lokalisere, og nem at skifte. Lyden forsvandt, og jeg undrede mig over, at lejet ikke var dårligere, når det lavede så meget støj.
Jeg tror det er højre forhjulsleje, som "rumler". Støjen fortsætter når jeg sætter gearkassen i neutral og lader motoren gå i tomgang og bilen stadig ruller med 100 Km/t

hamhans