/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
G-streng...
Fra : geu
Vist : 958 gange
200 point
Dato : 29-12-03 10:15

Hvad står G i G-streng for. Nu skal der være en form for bevis for for hvad det står for. Det vil sige at det ikke er nok at skrive noget, for bare at påstå at det er noget man ved.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 10:20

>geu

Måske denne side forklarer det:

http://www.onkel.net/brevkassen/29.htm

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 10:29

Indenfor musikken taler man om a-nøgle og g-nøgle for henholdsvis bas og diskant. g'et i g-streng, hvis det altså er trusser du mener, står for g-nøglen.

Ellers forbinder man normalt g-streng med en af strengene på en guitar (stemt i g),
en af de tynde strenge.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 10:32

>Ellebye

Guitar - violiner Hvad tror du selv der menes???

Men du er grundig, må jeg sige

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 10:54

>ram2

Hvis du tager ned i en musikforretning og beder om en g-streng til din guitar, ja, så ved ekspedienten lige hvilken streng du skal have.
Spiller du ikke guitar??

Jeg har også set den side du refererer til, men nu vidste jeg det i forvejen (der kom ingen strenge imellem).

Forresten bruger mænd vist også g-streng trusser, men de tager dem vel omvendt på??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-12-03 10:59

LOL...

ku' ellers se sjovt ud hvis ekspedienten i musik forretningen begyndte at putte en g-strengs trusse på guitaren...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 11:04

Ja, og ekspedienten spørger "hvor meget skal den spændes", og kunden svarer "hvor strengt".

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 12:03

G i G-streng står ikke for noget som helst udover at den er døbt >G<. Den kunne også have heddet >5<. Men da lydens frekvens angives med tal, vil det være upraktisk også at kalde tonen for et tal.
Her kan du høre dit G
http://www.klassikerne.vmk.dk/dansktekst/opslagsord/overtoner.html
Det dybe G har frekvensen på 49 hz, men det skal man nok ikke forsøge at få G-strengstrusser til at stemme med.
Emesen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:16

Hej Strarup

Long time no see - Dejligt at høre livstegn fra dig!!!

Godt nytår

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 12:26

>emesen

Må vi så få kammertonen ........

"Gammel" frekvens og ny frekvens.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:34

>Elllebye

Er det min hilsen til Strarup - sat i forhold til dig - du kalder:"Gammel" frekvens og ny frekvens" ??

Så kan jeg oplyse dig at Strarup er et højt estimeret medlem af Kandu, som med sin enorme IT-viden har hjulpet utallige brugere på KAndu. Dog (forståeligt) gider han ikke deltage i den alm. fnidder fnadder, og slet ikke mudderkastning. "Respekt"

Derfor min hilsen til Strarup

Ram

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 12:35

Og jeg som troede at G-streng var det samme som tandtråd.
Kom ikke og sig at man ikke bliver klogere af at være med på kandu
Godt

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:38

>dabj.

Hvem siger den ikke osse kan bruges som tandtråd Dog tilrådes det at bruge en frisk, eller i det mindste fra een du du kender (godt)

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 12:38

Ja ellebye - den er 400 hz og kan høres i telefonens "klartone" og lyder som et "A"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 12:40

->Ram
3 x

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:41

>Emesen

Fy fy - Ems - Kammertonen er 440 hz.

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 12:41

Om igen Ram.

Nej mit spg. gik til >emesen, hvad er kammertonen, og hvilken frekvens havde den gamle samt hvad er den nye frekvens.

Ikke noget som helst med mudder, og overhovedet ikke noget med >starup.

Ellebye

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:42

>Emesen

Har du frekvenssænkerabonnement hos TDC (Ældre hører dårligt de høje toner)

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:44

>Ellebye.

Nå hmmm - Har de osse lavet om på frekvensen på kammertonen - ja noget (vigtigt) kan de da finde ud af i EU

Ram

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 29-12-03 12:45

Som elleby skriver at mænd bruger g-streng, men sikkert vender dem forkert.
Kvinder opdager ikke de vender dem forkert, den smutter op i revnen uanset hvordan de vendes ...godt nytår til alle.. ;-0

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 12:47

Kan man kalde dem for "Kammertrusser"

Ram

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 12:50

niss45---en mand med interesse for pc hmmm
->Ram Bare du ikke kalder dem "kammerattrusser" det kunne give forviklinger

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 12:54

>Ram2

Nej kammertonen blev ændret allerede i 60'erne. Da det var en "skæv" frekvens ændrede man den så den svarede til frekvensen på et grundmetal.

ellebye

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 13:05

Det er bare for meget - Sån' noget laver man IKKE bare om - Det er fan... ligesom dem der pludselig ændrer opskriften på rødkål. Det er uhørt

Frekvenser er frekvenser og rødkål er rødkål - der MÅ IKKE forekomme disse nypoppede ændringer. Ævvvvv - Hader den slags forandringer - Hvad tror I gode
gl. trofaste Platon - eller hvem det nu var der fandt ud af det med frekvenser - ville ha' sagt

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 13:17

Nåe ja 400 eller 440 - der er ikke ret mange der kan høre forskel.
Huske kan jeg vist heller ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-12-03 14:15

Hmm okay der lærte jeg lige noget nyt om G-streng *GG
Men hvad så med G punkt hvad betyder det så ??
jeg troede G-strengs trusser hed sådan fordi de ufravigeligt og bombesikkert altid kravler "derop" hvor G-punkt er ...*LOL*

Nå, men hvad betyder så G'et i G-punkt????

Karina

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-12-03 14:22

Ja ja emesen, men musikken var nu bedre med den gamle kammertone, det er også alt det nymodens med bl. a. automobilkøretøjer og flyvende maskiner, det er svært at følge med.

Jes

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 14:29

er spørgsmålet ikke besvaret????

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 14:29

er spørgsmålet ikke besvaret????

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 14:29

er spørgsmålet ikke besvaret????

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 29-12-03 14:33

En tysk gynækolog Ernst Graffenberg er vist nok ham der har beskrevet G-punktet.
Deraf navnet
Kunne have heddet Graffenpunktet*LOL*

Frida...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-12-03 14:34

Jo lars_helle

Og??

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 29-12-03 14:35
Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 14:37

Kunne ligeså godt have heddet "Rampoint"

Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-12-03 14:37

Det er ikke så meget HVOR det er - har været stødt på det.
- men pyt har fået forklaringen af en ekspert på området åbenbart *GG

Godt Nytår

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-12-03 14:38

>lars_helle

Prøv at spørge igen - Det er jo et ret gammel spørgsmål.

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 14:50

Spørgsmålet - det er spørgsmålet om tonen det drejer sig om.
Med dette citat vil jeg påstå at oprindelsen til tonen "G" stammen fra bibelen.
Citat
At Bibelen har et matematisk system indbygget beror på, at den er skrevet på hebraisk og græsk, og disse sprog er matematisk opbygget. I disse sprog anvendes bogstaverne enten som bogstaver eller tal. F.eks.: Det græske A, B og C hedder alfa, beta og gamma, men gælder tillige som tallene 1, 2 og 3.

og lidt længere nede:
Citat
Som solstråler er sammensat af 7 farver, sådan bringer dette ord sollys i fortabte og håbløse hjerter og sind, og som al musik er baseret på det indbyrdes forhold mellem 7 toner, sådan giver dette ord en ny lovsang til alle dem, som troede, at sangens tid var ophørt

Citatet er her fra:
http://home.worldonline.dk/loved/Tekster/Matematik1.html
Emesen.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 30-12-03 20:42

Tjae nogle er jo gode til at pakke det skrevne ord så godt ind, at der er flere fortolkningsmuligheder

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 20:45

>Frida.

Hvad laver du i en G streng?

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 30-12-03 20:58

>ram

Er det tråden vi taler om? - for så kan jeg jo passende spørge
dig om det samme

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 21:09

>Frida.

Tråden - Nej da................

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 30-12-03 21:13

Når/hvis jeg bruger G- streng er det som regel meget kortvarigt og du behøver ikke spørge hvorfor - for det siger jeg ikke

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 21:15

>Frida.

Jeg spørger ikke om noget.........

Øhhh - Brug af G-streng hører ikke ind under stofmisbrug - vel ??

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-03 21:18

Man kan sagtens spille på andre strenge - der er jo 6.
Emesen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 21:20

Ems for sat......

Du kan bare det Gylle -

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 30-12-03 21:25

Ja emesen han er kvik bare ikke når det gælder madlavning - vel ems

Frida.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 21:28

>Frida.

Så er han jo ikke helt alene i verden - Men der håb Ems - du kan gå til madlavning for finere mænd

Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-03 21:29

Jo jo - jeg kan smøre to stykker rugbrød, skære ost (incl. vugge) og lægge på - på record-tid.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-03 21:37

Det hedder vist finere madlavning, men det tør jeg ikke, for jeg kender en som kom hjem midt om natten med sådan en friseret kylling i vin-sovs. Og af en eller anden grund havde hans kone ingen apetit og ville ikke smage vidunderet.
Emesen.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 30-12-03 21:38

Hmmm emesen - ind imellem er du godt nok lidt kryptisk vugger du osten eller??

Frida.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 21:42

Ems.

Kvinder er underlige - Friseret kylling i vin blanc er da Kanon natmad

Ram

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-12-03 23:01

Hmm... Er tråden ikke tabt en lille smule???

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-12-03 23:25

>geu.

Jooo - Det kan du da ha ret i, men på den anden side, så har du oprettet tråden i "smalltalk".

Dernæst har du ikke selv været så nærværende, at du kunne holde noget fast.
Så vidt jeg kan se er der flere - Emesen - Ellebye - Fridaflip - jeg selv m.fl. der seriøst har forsøgt at besvare dit spørgsmål, så hvis du finder det besvaret, så synes jeg da blot du skal lukke det.

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-01-04 22:53

>geu

Er der noget du gerne vil have uddybet
Hvis ikke - skal du måske bare lukke sp.

Frida.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 00:50

>> ram2 Nu laver jeg andet end at læser svar hver dag, så det kan være lidt sværet at stoppe folk ik...

Og så vil jeg stadig gerne have et link til et svar. Syntes at ham Onkel Lindberg virker lidt utroværdig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 01:05

En anden mulig forklaring:

Citat
Hvorfor hedder det G-Streng?

Det har ikke været mulig at finde en endelig oprindelse til ordet, men der er dog en beskrivelse der dækker og giver en forklaring til selve ordet.

Et stykke klæde der kun lige dækker de ædlere dele (genitals) og som er holdt på plads af en tynd streng (g-strengen). Så ordet dækker vel egentlig over Genitals-string eller G-streng.

ellebye

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 01:26

det ku' også ha' været en stave fejl... og at det var meningen den sku' ha' heddet k-strengen, men den som sku' ha' skrevet/stavet til "kinky" kom til at skrive forkert så det blev til "Ginky" istedet for, og så lyder g-streng nok lidt bedre end Ginky-streng...

det ku' også være at den første fyr der prøvede dem, fik nosserne i klemme, så han fik pivet en høj G-tone ud af gummerne...

det ku' måske også være at de første g-strenge var lavet af gummi, og at det så lyd lidt bedre at sige, "jeg har g-streng på"... istedet for at sige "jeg har gummi-streng på"... og at de så fandt ud af at bomuld/silke eller hva' de nu bruger måske var lidt mere behagelige at ha' på, men at g'et så bare blev der...

det ku' også være at G står for Geni, idet opfinder selv synes at han var genial, fordi han have fundet en metode at dække henholdvis trekanter og klokkeværk med at minimum af stof...

nå, må nok heller holde her før jeg går og bliver endnu mere plat...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 01:33

>starup

Er der ikke lige som en mindre skjult orden, hvis en anden kommer først med et svar, så udligner den "forkerte svarer"??

Men det er måske kun jeg som gør det??

ellebye

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-01-04 01:48

>Strarup

Sig mig har du drukket - Det ligner da ikke dig.....

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-01-04 02:34

*GGGGG* en Ginky-streng den køwer jeg. Ikke strengen men svaret

Frida.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-04 11:10

> Ellebye,
øh... hva' mener du?

>Ram,

nope... er bare ikke altid lige seriøs... synes der var gået rimelig meget G-G-G-Ged i denne tråd, og så ku' jeg ikke helt lige la' være med det...

>Frida,

Lol... yup, det ku' bli' rigtig Ginky...

men efter jeg har fået min morgenkaffe har jeg dog lavet lidt research... det ku' jo også bare være at G'et står for "Gee"... som er en slags udbrud... a la denne tegning... -->
http://www.straightdope.com/art/1980/800328.gif
som er fra denne side... "what does the G in G-string stands for?"-->
http://www.straightdope.com/classics/a1_296b.html
hvor et bud er "girdlestring"...

der er jo også kommet et tøjmærke der hedder GSUS, eller retter sagt det har eksisteret i nogen tid... men det udtaleses som "GeeSUS" en slags slang eller synonym for Jesus... ligesom udbruddet "Gee" vist er det, bare en forkortelse af det...

her er er der en side, som har lidt fra politiken... -->
http://www.viaalpina.dk/bl/01/bl010509.htm

her hos Yahoo, har det også prøvet at løse problemet fra en bruger der har spurgt... -->
http://ask.yahoo.com/ask/20030515.html
hvor der også er 3 teorier omkring ordets oprindelse...

på denne side nede omkring "I am searching for the origin of g-string."... -->
http://www.takeourword.com/TOW131/page2.html
er der også forsøgt med en forklaring...

flere af disse sider har dette ord med "geestringi" som vistnok sku' være et indiansk ord... på overstående side mener de evt. at det stammer fra Sioux indianerne...

men helt præsist hvor ordets oprindelse er fra, er der vist ingen der helt præsist ved... G ku' jo også være Goat, fordi der gik Ged i det... eller bare G for Gætterier...

Ginky Pinky Gunky Gunhilda mit der Trusse der Should have been a Blusse, men now Instead only dækker der kleine K.....

ku' ikke helt la' være alligevel... må vist heller få noget mere kaffe...

Ged Genlig Gilsen

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-01-04 11:15

>Strarup

[citat]
Ginky Pinky Gunky Gunhilda mit der Trusse der Should have been a Blusse, men now Instead only dækker der kleine K....
[/code]

Gide godt strarup - Du kan bare det gede gylle

Ram

Godkendelse af svar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 11:44

Tak for svaret strarup.
Det kommer jo nok ikke tætter, og der var jo nogle gode link med.