/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart med flere harddiske!!
Fra : sym
Vist : 468 gange
200 point
Dato : 29-12-03 01:39

hej
Et spørgsmål angående lidt strømmangel. Jeg har monteret en større harddisk sammen med den gamle, det kører forsåvidt godt nok, undtagen lige i starten hvor jeg har lidt strømmangel: min strømforsyning er temperaturfølsom og slår derfor tit fra i starten.
Er der nogen der ved om man kan ændre i bios sådan at harddiskene starter op efter hinanden.
Det er en amd k6-2 processor jeg har.
Hvis jeg nu kunne undgå at skulle investere i en større forsyning ville det være fint.
Hilsen Søren

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 01:55

Det kan du ikke, de skal starte op på samme tid, men din strømforsyning burde kunne klare 2 harddiske.

Prøv at rense evt, snavs der sidder ved blæseren til strømforsyningen og se om det ikke hjælper.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-03 02:27

Det kan man ikke, og forøvrigt er det ikke godt at delene spændingsdykker.
Blæseren i en strømforsyning har osse kun en vis levetid, så hvad med at investere i en større forsyning, den koster ikke alverden+ du kan få en der har mindre støj.
Prøv i www.edbpriser.dk at led efter PowerSupply Feks. har SHG ThermalTake ATX-Power Supply 400Watt, Temp. Auto Control
279kr = http://www.shg.dk, men du kan også få 300W noget billigere.
http://www.thermaltake.com/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 08:48

Har du opdateret din bios,(flach) fra dit bundkort's hjemmeside,det kan/har i flere tilfælde løse problemet,jeg har set det før.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 08:55

jeg er næsten sikker på at du skal opdatere din Bios.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 09:26

Dawnload dette program>
AIDA32 - Enterprise System Information

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Gå ind under PC>opsummering og før muse pilen hen over den lyse blå tekst
ud for hvor der står motherboard og der vil komme nogle links frem til din
bundkort's produsent,dobbelt klik på dem.
Skal have adgang i gennem firewall,se om der ikke er en nyre opdatering
til din Bios.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 09:27

gratis

Kommentar
Fra : Michael_Beck

Dato : 30-12-03 15:04

Hmm, tror du måske skulle prøve bare at montere de harddiske du har på hver sit strøm kabel, hvis jeg husker ret er der
2 kabler, med to udtag hver, nu ved jeg så ikke om du har 2 yderlige drev i, men det burde ikke betyde det helt store!
det kunne jo også godt være, i worst case, at der rent faktisk bare var en fejl i din nye eller gl. HD, så den blot sluger noget mere strøm.
det er set før !! .....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 15:54

Jeg har aldrig hørt om at en opdatering af en bios på bundkortet skulle have indflydelse på strømforbruget, ej heller at en hardisk skulle kunne begynde at bruge "mere strøm" (Selvfølgelig kan der brænde komponenter af, der får den til det, men så virker den heller ikke længere)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 18:32

pallebhansen>det er ikke strøm forbruget jeg tænker på,selvfølig ikke,det er om han bios understøtter den størelse HDD,jeg har opdateret flere af mine venners bios på grund af samme problem,brug din fantasi,nye bios opdatering
kommer der konstant til bundkort,i takt med større cpu'er og større og større
HDD'er,jeg har en nummer to pc,som jeg måtte flashe bios på for et år siden fordi den ikke kunne køre med store HDD'er,og nu køre den med en 160GB,plus den ikke kunne køre med amd2400+ men det gør den også nu,jeg har flashet denne bios 3 gange med nye opdateringer ,over det sidste år for at få den til at køre med ny og større enhedder/ hardware og den køre som en drøm nu.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 18:35

og jeg tror ikke hans problem har noget med hans strømforsyning(gpu) at gøre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 18:43

jeg har bygget 5 pc'er for fammilie og venner og er igang med med nr 6, det er derfor at jeg skriver i min første kommentar at jeg har set det før,
men man behøver vel ikke at fortælle sin livs historie,for at lægge en kommentar ind i en tråd
Mvh:Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 18:43

jeg har bygget 5 pc'er for fammilie og venner og er igang med med nr 6, det er derfor at jeg skriver i min første kommentar at jeg har set det før,
men man behøver vel ikke at fortælle sin livs historie,for at lægge en kommentar ind i en tråd
Mvh:Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 18:44

k6-2 processor er en ældre model

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 19:15

OK Manse, jeg har forstået, du behøver ikke at blive så ophidset at du ikke laver mellemrum i dine sætninger.
Selvfølgelig sker der ikke noget ved at flashè biosen. Men spørgeren skriver da intet om at han ikke kan udnytte hele den nye harddisk?
Men jeg ser, når jeg kigger på "k6-2 processor" En ældre model med svag/slidt strømforsyning(måske 200-250W), som spørgeren har sat diverse extra ting i, feks.(måske) brændere Usb kort osv, og derfor var det vel ikke spildt at montere ny støjsvag strømforsyning, men kan en bios opdate ordne problemet, så er det fint.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 19:27

pallebhansen>jeg er såment ikke ophidset,jeg skriver bare lidt hurtigt en gang imellem,og så videre
jeg har oplevet at en HDD,godt kan køre men ikke kan,funggere ordentlig under
boot prosessen,på grund af forkert cheksum i bios,men køre upåklagligt
når man først er kommet ind i systemet.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-12-03 19:32

ellers kan du da godt have ret,for lille/svag GPU

Godkendelse af svar
Fra : sym

Dato : 31-12-03 08:28

Tak for svaret pallebhansen. Det var dine links som bragte mig på sporet.
Jeg fandt ud af at min strømforsyning rent faktisk var i underkanten. 2 store harddiske +diverse kan ikke trækkes af en forsyning på 250 w
En grundig rengøring var også tiltrængt!!
Godt nytår
Søren

Kommentar
Fra : sym

Dato : 31-12-03 08:32

Ps.
Jeg har opdateret min bios men det var jeg nødt til for at den overhovedet kunne finde så store harddiske.
Det havde ikke noget at gøre med at den havde svært ved overhovedet at starte.
Søren