/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstartsproblemer
Fra : xick
Vist : 345 gange
50 point
Dato : 28-12-03 22:55

Hei out there ;)

Jeg har fornylig defragmenteret min harddisk (C:)... Grunden til formateringenn var, at harddisken næsten var fuld, og der var kommet en virus.
- Mit spørgsmål kommer her:
Da jeg tænder min comp (efter formateringen) skriver den noget i retnigen af: "Ugyldig systemdisk. O/I fejl" og noget med at jeg skal indsætte en korrekt disk og trykke på en tast. Men når jeg sættter Win98 cd + startdiskette i, skriver den det samme...

Nogen der ved hvad problemet er? - Håber jeg virkelig... Det er ikke så fedt, at bruge sin fars comp... HJÆLP!

//xick

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-03 22:58

Du skal ind i bios ved at trykke delete i opstarten og sætte den til at opstarte fra a drev hvis du skal bruge startdiskette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-03 22:59

Du skal opstarte med disketten i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-03 23:01

Du skriver også Defragmeteret og formateret det er jo to forskellige ting

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 28-12-03 23:34

du skal ind på E drev og ikke c drev

de andres svar er ubrugelige ellers

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-03 00:09

-> lars_helge

opstartsdisketten til win98 skal i A drev og det er fuldstændig rigtig som Sunowich skriver og vejleder.

bentjuul

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-12-03 00:10

Ja jeg er osse lidt forvirret? Defrag eller format? Lyder mest som format, som du har gjort så grundig at sys filerne osse er røget! Så kan disken ikke bootes fra!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 00:21

Det var da en sjov tråd,det herder er vist blandet godt rundt i begreberne,Sunowich har ret.

Manse9933

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 00:21

man skal lægge det ind på e-drevet når det win 98

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 00:25

den bliver sjovere og sjovere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 00:28

Hvad vis de stakkels person ikke har et E drev

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 00:29

den

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 00:35

ok hør her

du tager din cd rom og din diskette til win 98, og sætter i og genstarter.

nu skulle du gerne komme ind i dos

hvor der er tre valg muligheder vælg start windows med cd rom.

så læser og læser og skriver og skriver

og dette virker nok ikke, så skifter du drev fra enten c eller d til e og skriver format e og trykker enter

derefter har jeg lige glemt hvad jeg gjorde da jeg havde samme problem i går

Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-12-03 00:49

okey nu skal jeg lige samle det for dig

1: først gør du det som Sunowich siger (bios)
2. så gør du det som lars_helle siger

mere er der ikke i det

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-03 01:00

->technet
Efter det du skriver skal installationen af Win98 være på E drev, det er det lars_helle skriver.

Hvorfor ikke på C ?

bentjuul

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 01:06

det er fordi at i win 98 er c drevet ændret og der er skabt et e-drev til det i stedet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 01:11
Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 01:12

tsk tsk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 01:15

for at fjerne en hver misforståelse , xick /\

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 01:19
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 01:20
Kommentar
Fra : sym

Dato : 29-12-03 01:26

hej
Hvis man som jeg har en startdiskette der er leveretmed computteren til Windows 98 skal man være sikker på at computteren starter med at læse på drev A: og dette ser man i bios.
Starter den med a drevet skulle det hele gerne gå af sig selv.
Dette altså hvis du skal starte helt forfra. Hvis du har FORMATERET din harddisk og vil lave en helt ny installation.
Hvis du kun har en cd til din win 98 så skal den starte op fra cdrom i din bios, gør den det starter denne også automatisk installationen.

hilsen Søren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-03 01:34

Hej
Der er mange forslag her...
Hvis hardisken ikke er formateret foreslår Windows98 selv at formatere denne.
Boot fra CD-rom drevet og kør instalationen.
Den skal være i drevet som lars_helle skriver.
Alt det andet mener jeg er at gå over åen efter vand.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-03 01:35

Glemte at skrive at der ikke skal være opstart diskette i dit dreva A når du booter fra CD-rom

Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-12-03 01:40

bentjuul > det lars_helle mener er at når bootdisket en startet så er cd-rommen sikert på e: eller D : eller for den sags skyld F det kommer jo an på hvor mange drev man har i eller C:

og C: betyder jo at harddisken ikke er fdisket

men hvis det skulle være nogen tvivl om boot diskette så den bootdisk
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/

den kan fdiske op 128GB og der er zerofill og delpart på den

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-03 01:48

->technet
Tak for det, så er jeg enig, men forvirringen opstod da lars_helle skrev citat"man skal lægge det ind på e-drevet når det win 98" citat slut.

bentjuul

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 01:51

jeg må give benjamin.Hansen og technet ret

Kommentar
Fra : xick

Dato : 29-12-03 12:49

Hej Alle! og tak!

Først vil jeg lige sige undskyld! det er selvfølgelig ikke defragmentering, men formatering...

Og nu skal jeg så lige spørge om noget:

Når jeg starter op med min opstartsdiskette, finder den driver til mus og noget andet, men så stopper den ved en sort skærm, hvor der står A:\> oppe i hjørnet... (altså en dos skærm) Hvad skal jeg så skrive her? - eller skal jeg måske gøre noget helt andet?

//xick

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-03 13:17

Her skal du vælge dit cddrev der hedder D: eller E:, du skriver bare D: eller E: og trykker på returntasten - når du har ændret stien til dit cddrev skriver du install.exe
og trykker igen på returntasten og så skulle installationen gerne begynde.

bentjuul

Kommentar
Fra : xick

Dato : 29-12-03 19:00

bentjuul-->Når skærmen A:> Kommer kan jeg kun skrive C: og A: (C: er min HardDisk og A: er diskettedrevet) den vil ikke skifte til D: (som er mit CD-R drev)... HVAD SKAL JEG GØRE?

//XiCk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 19:34

Gå ned til" Partitionering af hardisken" på nedenstående side og læs der fra og ned>
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=221829
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 19:35

Gå ned til" Partitionering af hardisken" på nedenstående side og læs der fra og ned>
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=221829
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-12-03 19:42

Det vil være meget lettere for dig,vis du brugte et kvater's tid på at gennem læse siden,det var derfor jeg lagde de andre links ind højre oppe,
det bliver også lettere at stille spørsmål og for andre at give svar på dem.
Manse9933

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 29-12-03 20:16

->xick
Følg Manse9933 råd. Det vil i sidste ende være det nemmeste for dig, og samtidig får du lært fra bunden hvordan du installerer win98.
Så følg Manse's link, gør du det får du din computer til at fungere ordentlig igen.

bentjuul

Kommentar
Fra : henper

Dato : 31-12-03 11:00

Så lærte du det defrag. aldrig mere din cpu uden du har backup af dine ting du ikke vil miste. Der sker mange mærkelige ting nogle gange når man degfrag. sin computer. hvis jeg var dig ville jeg bare geninstallere min cpu igen. Bare ærgeligt hvis du havde noget du gerne ville have haft gemt.

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 31-12-03 12:54

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 31-12-03 12:57

den er god den der

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-12-03 13:16

Selv tak xick, men det var jo nok Manse9933 der skulle have haft pointene. Men jeg finder ud af at overføre dem til ham.

->Manse9933
Jeg opretter lige en tråd i smalltalg så du kan få pointene.

Godt
bentjuul