/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Problemer med at flyve
Fra : bog
Vist : 983 gange
80 point
Dato : 28-12-03 17:59

Jeg har en nu snart 4 måneder gammel undulat unge som har problemer med at flyde.
den kan samme tider flyve en havlmeter hvor efter den falder lge så stille ned.

Eller den falder ned lige så snart den letter.
Fuglen har haft problmer med at flyve lige siden vi fik den.
og det har så resulteret i at den har slået sig meget og endda os har prøvet at få forstudet benet..

Den trives fint sammen med min 3 år gamle han undulat

Er der andre dar har været udsat for det samme

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-12-03 19:00

Det kan skyldes at den aldrig har lært det.
Hvis den er født i et lille bur og så slippes løs i stuen, har den jo aldrig lært flyvningens kunst.
Hvis det er tilfældet, så lad den få lov til at fortsætte med at øve sig.
Er den født i en stor voliere er der noget galt med fuglen og så hedder det vel dyrlæge.
Jeg ved i øvrigt ikke hvor gammel en undulat skal være for at flyve, men 4 mdr. er i hvert fald nok.

Med venlig hilsen og godt nytår
dabj

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-03 22:38

Det sku da for at den er løbet tør for brændstof HI hi *SS* SUNE

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 13-01-04 19:06

Du Kan jo trene den å fly,
la den være mye ute ellers så burde du kontakte dyrelegen,
men jeg mener også da at viss du kan kontakte den du kjøpte den av så kan han/hun gu deg kansje mer info om den.Håper det hjalp....

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 25-01-04 00:19

Jeg har haft mange tamme undulater. Og også prøvet hvad du beskriver. Du skriver at den har haft forstuvet benet, så går jeg ud fra I har været ved dyrlæge med den? Kunne han/hun ikke fortælle jer hvad der var galt? Ellers tyder det på, at fuglen ikke har haft mulighed for at komme ud og flyve, og derved er dens vinger ikke stærke nok til at bære den. Luk den ud af buret, så skal den nok selv prøve sig frem, det ligger jo i dens natur. Du skal ihvertfald ikke begynde at jage rundt med den. Nogle fugle får stækket deres vinger så de ikke kan flyve. Derved mener nogen at kunne gøre fuglen tam på en lettere måde. Jeg håber dog ikke det er det der er sket i dette tilfælde, da det er synd for er dyr der er skabt til at flyve.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 25-01-04 11:25

maria_dk:Vi har aldrig været ved dyrelægen med den
Fuglen er ude af buret hver dag

Efter den har forstudet benet er den holdt op med at øve sig

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 25-01-04 22:00

Det kan jo være at den har ondt, og heller ikke tør mere. I skulle have kontaktet en dyrlæge, der kan være sket noget med benet. Hvordan ved I det var forstuvet?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-04 15:42

Jeg tror på Marias gæt, den har fået stækket vingen, det er i regelen kun et par fjer der er klippet, de vokser ud igen, jeg ved ikke kvor længe det tager. Jeg har haft mange fugle, men aldrig en der ikke kunne flyve, de begynder allerede når de er et par uger, og det går hurtigt, kan den ikke flyve op på pinden, så tror jeg du er blevet snydt med den fugl, dyrlægen kan jo sagtens se om den er stækket. Fugle kan lære at flyve i et meget lille bur, det er medfødt, de flyver da ved første lejlighed. Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 24-03-04 19:33

Så vidt jeg gætter tror jeg ikke dem vi har købt fuglen af har har stægget den.
Hvordan ken jeg se om den er stægget

Mit bur er fyldt med legetøj og pinde sim gør det umuligtfor fuglen at flyve inde i buret.
Min anden fugl har aldrig fløjet inde i buret.

Jeg har lagt et billede af fuglen her
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=146127&kode=

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-04 20:46

Jeg har set billedet, det må være fordi den ikke kan sætte af med den dårlige fod, så kommer den nok ikke til at flyve, den trives vel også, som den er. Hvis den er stækket, skulle man kinne se ,at den mangler noget af de yderste svingfjer,
De gror ud igen efter første fældning.Hvis den eller ser ud til at være tilfreds, må du slå dig til tåls med, at du har en sjælden fugl, pas på katten ikke tager den.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 24-03-04 22:33

Benet har det som det skal,det gik jo over dagen efter.
Jeg kan ikke se der mangler noget på vingerne
Mit gæt er at det vingerne der noget galt med,sidne den ikke kan få fart på og komme op i højder.
Skal snart til bygge gigant stiger på ca 1 meter.

men jeg lever med det som det er, fuglen tvives jo fint.
Pas på katten kan vi ikke for vi har ingen,og min far kan ikke tåle katte.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 24-03-04 22:38

Dog skal jeg lige oplyse at det som om der går to hale fjer ud.
men kan det have noget at sigde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-04 22:52

Nej ,den kan nok flyve selv om den mangler nogle halefjer, det tyder kun på at den fælder, så skifter den også de vingefjer, der eventuelt kunne være stækket, HVIS den har været stækket så flyver den når den er færdig med at fælde, ellers klarer den sig fint, når ingen kat der er. Pøj Pøj med det hele.
Valde.

Kommentar
Fra : nissumvej

Dato : 05-05-04 07:34

Det kan også være fordi den er indavlet for meget det kan resultere i den slags misdannelse.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 06-05-04 17:42

Jeg ville nok hellere tro på nissumvej.
Kan du lige fortælle mig hvad indavlet det er.

vil det sige at fuglen er født med et handicap der
er at den ALDRIG kommer til at flyve i sit liv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-04 20:00

Nu må din fugl være - 8 eller 9 måneder - så der er nok ingen chanser for at den kommer til at flyve, hvad grunden så kan være, det er jo nok en medfødt skavank, fuglen ser jo ellers pæn ud, så man kan jo ikke vide om det har noget med ballanceorganerne at gøre! mvh. Valde.

Kommentar
Fra : nissumvej

Dato : 06-05-04 21:06

Indavl sker når man bliver ved med at avle på de samme fugle for eksembel søskende så kommer den slags , har selv været ude for det da jeg selv opdrætter fugle, du skal ikke forvente at den nogensinde kommer til at flyve rigtig hvis du aligevel vil have den til at yngle så skal det være med en den ikke er i famillie med.

Kommentar
Fra : Aragorn_Fan

Dato : 19-05-04 13:32

Den er i for dårlig fysiksk form.. Du skal huske at lade den komme ud af buret gerne hver dag!

Kommentar
Fra : nissumvej

Dato : 19-05-04 17:22

Jeg tror ikke det hjælpe med at lukke den ud hver dag har selv haft flere af dem ,de var i en stor voliere de kom aldrig til at flyve.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 21-05-04 22:47

Fuglen er ude at flyve HVER dag
Og vis det hjalp ville det have gjort det for længt, det vil sigde i efteråret

Fugle bliver den 30/5 9 mdr.

Vi er ved at tænke på ringe til dem vi købt fuglen af.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 25-10-04 14:55

så er den fugl der ikke kunne flyve desværre død

den må på en eller anden have faldet inde i buret og slået hovdet
men den havde problmer med at gå den bevæge hovdet på en bestemt måde

det skete så lørdag formidag

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 22:49

Jeg synes du skulle lukke spørgsmålet, hvis ikke der er nogen svar der duer, så træk lod!

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-05-05 18:19

kan også være at den har mistete nogle fjer i vingerene (der er nogle der klippe noget af vingerene af for at de ikke kan flyve så meget mega synd ) men det kan tydlig ses hvis du køber en ny så se efter om der er noget galt med vingerene kan nemt være en fjer der er vokset forkert ud men de plerger at dø hurtig

men håber da ikke du har mistet håbet