/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvornår er man hjemme.
Fra : Teil
Vist : 640 gange
500 point
Dato : 28-12-03 13:38

Et filosofisk spørgsmål i smalltalk.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 28-12-03 13:41

Når mor serverer andenstegen !

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-12-03 13:41

Når man ikke kan tænke/ønske sig, at være andre steder!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 28-12-03 13:43

Nu !!!!!!

Mvh thomat

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 28-12-03 13:46

*LOL* *GGGGGG*
SHIT nu bliver der ballade.......men det er jo osse sjovt*GGGG*
Man er hjemme - når man befinder sig på sin postadresse...............

Frida...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-12-03 13:49

Man er hjemme, når man er der hvor man bor.
Årsagen til at man bor hjemme er fordi det er mest praktisk.
Man har jo alle sin ting netop der.

mvh
jms
nb. skal lige love for der bliver delt point ud i dag
fint nok, hvad skal man ellers bruge dem til

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-03 13:50

> Frida
Så er stakkels molo aldrig hjemme

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 28-12-03 13:50

Netop JMS - men forklar lige Brian det

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 28-12-03 13:51

Har Molo ingen postadresse??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-03 13:56

Det har han da, Københavns Rådhus, men tror ikke på at det er der "frk uro" bor.
Molo er husvild. Stakkels ham, så kan jo aldrig være hjemme.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-12-03 13:56

Nu er det filosofi, så først skal problemet "hjemme" afklares.

Er hjemme der hvor man bor?
Er hjemme ens barndomshjem?
Er hjemme der hvor man føler sig godt tilpas?
Er hjemme oppe i himelen?
Er hjemme 9 alen under jorden?

Så filosofisk set er man først "hjemme" der hvor man kommer til at opholde sig længst tid og til evig tid, altså 9 alen under jorden.

ellebye

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 14:34

Er det stadig fridas rejsevaner, vi disputerer? Eller i alalmindelighed?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-12-03 14:34

Når man åbner døren og der er en der råber,hvor fanden har du været,kunne du ikke have ringet,nu har maden stået på bordet i 3 timer og er blevet kold,du sover på sofaen i nat.
Manse9933

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 28-12-03 14:36

*LOL* Nej hold for Gud skyld mig uden for mere rejseri
Brian blir' sgu bare så sur.....

Frida...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 14:38

Nå, men jeg er hjemme nu.... Men jeg går ligestrax....Vupperen skal jo ud...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-03 15:07

Man er hjemme der hvor man føler sig hjemme.
Dog kan man godt føle sig hjemme, når man er ude.
At bevæge sig hjemmevant, er ikke det samme som at være hjemme.
Hjemve kan man vel kun ha' - ude.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-03 15:57

Tid og sted kan åbenbart ikke holdes adskilt.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 28-12-03 16:23

Når man er hjemme!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-03 16:32

emesen
Hjemme, kan man føle hjemve efter sit barndomshjem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 16:33

Nåmen så er jeg hjemme igen... -Vupperen er blevet luftet...

Men hvor ER det bare irriterende, at man ikke kan få at vide, hvornår man er i København -uden at betale 50 dask for det!! ØUV!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-03 16:39

Ja Teil - det kan man vel.
Jeg har boet i Smørum 32 år men mit Verdenscentrum er stadig Kbh./Brh. som jeg kommer fra.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-03 16:40

Birgitta
Du kunne oprette et spørgsmål til 1 point.
"Hvornår er man i København"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-03 16:41

Birgitta - skal jeg lave et spørgsmål og kopiere tråden ind.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-03 16:43

ellebye
er tidsbegrebet det samme 9 alen under jorden ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 16:52

Hjem er filosofisk begreb..

Hvis du nu var et LUDO - brik, var du så slået hjem nu ?

Et hjem er ikke statisk begreb, men et ord der anvendes om en base elelr et udgangspunkt. Der hvor noget har eller er hjemme.

Man kan godt være "hjemme" - uden at have nogen "hjemme"

Hjem er deffineret ved det vi forbinder med hjem og være hjemme, der hvor vi høre til der hvor vores base er.
Hjem er det vi søger til når vi ikke er ude...
eks.
Barndbilerne er hjemme - ved at de ikke er ude at køre...
Hjemmesider eller homepages - er det der opfattes som udgangspunktet for det budskab de formidler eller den person de formidler dette for. Upåagtet at denne hjemmeside faktisk kan ligge et vilket som helt stede på hele jorden.

Så hjem er der hvor man til enhever tid har udgangspunkt fra... Basis, start (slået hjem).

Nogen mennesker er også hjemme uden at føle sig hjemme.

Hvor er vi når vi ikke er ude... Hvor er vi noget og andre når vi anser dem dom hjemme...
Vi er der hvor vi "kommer fra", det er vores hjem.

Godt nyt - hjem i 2004 som nu bliver udgangspunktet for vores handlinger - nu når vi nu forlader 2003...

mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 17:29

Jammm... Benjamin -spørgsmålet er i smallsalk, ikke i filosofi.. Så der må da mere være tale om, om du f. eks er hjemme lige nu?

Teil, spørgsmålet ER jo blevet oprettet, og det er blevet lukket, så jeg er LUKKET UDE, hvis jeg ikke betaler de 50 dask!

Øh, jatak, emesen, kan du det??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-03 17:34

Jeg prøver.

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 28-12-03 18:04

Hjemme er, når man kan slå en skid uden at tænke over det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-12-03 19:17

Hjemme er der man hænger sin hat! Tror nok Paul Young sagde det først men han er her jo ikke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-12-03 20:00

>Teil

Citat
er tidsbegrebet det samme 9 alen under jorden ?

Hvis jeg nu havde været politiker, havde jeg sagt: "det er et godt spørgsmål", vendt om og gået videre. Men den er for nem.

Under forudsætning at man ikke tror på reinkarnation, så har mennesket 3 "tidsaldre", 1)før vi bliver født, 2)efter vi er født, 3)når vi er døde.

Det første har vi hørt om, det andet oplever vi selv, det tredje er selve "begrebet", for den enkelte. Tiden ophører, går i stå, forsvinder, kun evigheden er tilbage.

Eller er dette FOR filosofisk??

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 21:36

Hæ Hæ Birgitta

Det er Et filosofisk spørgsmål i smalltalk.?

Hvis man lige har væretil Juleforkost - og er ved at tage skone af... og spørgsmålet begynder Hvorfor kommer du først hjem nu.... så er man hjemme....
Hvis sengen er svær at komme ud af... Mandag morgen...behøver det ikke være ensbetydende med at man er hjemme...
Hvis man er flyttet hjemme fra - og er på besøg hos far og mor - kan der være meget delte opfattelser af hvad lige ordet hjemme dækker over...

Hvis man ikke har "nogen hjemme" - hvor er de så henne?
Hvis man har haft "nogen hjemme" og ikke har det mere - hvordan kom de så ud?
Hvis man ikke har "nogen hjemme" - hjælper det så at ringe til en ven?
Hvorfor har folk der er har drukekt sig fra sans og samling - ikke nogen hjemme, når der ellers er basis for at de kan have en god intern fest, hvis de nu var hjemme? Og hvis de nu er hjemme imens den fulde er ude og fulde sig hvor kan man så finde dem....
Hmmmmmmmmmmm
Benjamin

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-12-03 03:07

Teknisk set, er man vel hjemme, hvor man har sin folkeregisteradresse, ihvertfald for det meste af Danmarks befolkning. Jeg ved godt, at der er nogle stakler, der er hjemløse og som har sin adresse på kommunen eller deromkring.
Der er andre hjemløse, de "glade" vandrere, som måske slet ikke har en hjemadresse. Ja, hvornår er de så hjemme, godt spørgsmål. De er vel "hjemme", når de er sammen med deres ladcykel, barnevogn, eller papkasse, måske bruger de slet ikke ordet "hjem", men regner hele Danmark for deres hjem.
Hvis man kommer "hjem" til Danmark, efter en lang rejse, er man hjemme såsnart man øjner "pletten" Danmark, enten fra luften, færgen eller andre transportmidler, så kommer vi til det næste: Hvornår "føler" man, at man er hjemme og hvad er et hjem.....det er meget individuelt. Et eks: Vi har en jyde i familien, som har boet i KBH i små 15 år, til hverdag når hun kommer træt hjem fra job, smider hun skoene og klasker sig i sofaen og råber "endelig hjemme". Til højtiderne, når hun skal til Jylland, er hun faktisk "hjemme", bare hun ser det jyske muld og sin trinde jyske familie. Her kommer også et udbrud: "endelig hjemme".
Man kan altså "være hjemme", på flere forskellige postadresser.
Da min mor levede, sagde jeg altid (selvom jeg havde eget hjem): Jeg skal "hjem" til min mor, det var uagtet om det var mit oprindelige barndomshjem, (hun var nemlig flyttet i mellemtiden). Var det så "mit hjem", når jeg var hos min mor, nej men det var alligevel som at komme "lidt hjem", da hun behandlede mig som barn igen og ofte i telefonen spurgte: Hvornår kommer du "hjem", selvom jeg aldrig havde boet sammen med hende i netop det "hjem".
Personligt er jeg "hjemme", når jeg træder ind af min dør og er kommet i "hjemme-tøjet", med nedtrådte sutsko, kaffe og sofa og hvad der hører til. Der kan jeg godt komme med udbruddet: "endelig hjemme". Hjem er for mig her hvor jeg bestemmer, her hvor mine bøger og alle mine flytbare minder er, alle mine "vidner til mit liv".
Konklution: "man er hjemme", hvor man "føler" sig hjemme.
MVH maya123

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-03 10:40

Hej Teil....

Det er faktisk ikke særlig flaterende at omtale sig selv i man form.....

Din behandler vil nok råde dig til at benytte ordet Jeg i stedet. Dette viser at du selv forholder dig til den omkrinliggende virkelighed, på en ansvars fuld måde....
ha ha

Jeg er hjemme nu, lidt endnu...
Du er med stor sandsynlighed hjemme når du læser dette, det er besværligt at indtaste login hvergang man benytter en ny pc... til kandu...
Nå pyt
God dag til alle der er hjemme

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 12:13

Hvis man (hov -jeg) føler sig hjemme her på Kandu, så er vi vel alle steder og ingen steder. Men da ingen er her i virkeligheden, kan det så ikke være her du er hjemme, selv om det jo faktisk er en hjemmeside, med plads til alle.
Emesen.
Home sweet home = det er et sted med masser af slik.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-03 14:31

Hmmmmm
Hvad er så alternertivet til en Hjemmeside - en udeside...?
Det kan jo ikke være en ikke-hjemmeside......
Måske en "ikke føle sig hjemme side"
Kan "man" være hjemme og føle sig way out...
hmmmm

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 04-01-04 02:27

Man er hjemme der hvor man bor og betaler sin husleje eller termin.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 12:55

Hejsan, jeg tror lige, jeg iler med at fjerne fluebenet.... Ikke fordi jeg ikke føler mig hjemme her i spørgsmålet. Og heller ikke fordi jeg ikke mere gider følge med i, hvad det udvikler sig til,--hvis det udvikler sig.

Men min grusomme nysgerrighed plager mig.. Og i det øjeblik at spørgsmålet bliver lukket, så er jeg afskåret fra at følge med uden at betale den grumme sum af 50 dask!! MEN! jeg fortsætter med at få mails hver gang der er et nyt indlæg!!! og jeg kan ikke komme ind og fjerne flueben uden at betale de 50 dask, som på den anden side gør det ligegyldigt at fjerne fluebenet...

Så Far Vel, kære venner, -Vi ses nok i et andet spørgsmål..

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 06-01-04 10:18

Dette spørgsmål kan jeg svare på

Som hjemløs/adresseløs på 6. år kan jeg konstatere at hjemme er der; hvor man kan sætte sit navn på døren og blive tilmeldt folkeregistret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vicksblues

Dato : 08-01-04 00:41

man er hjemme når man ved hvor man bor............... LOL
eller så bor man hvor man tror er hjemme

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 08-01-04 20:06

Trækker lige stikket ud her

Kan i hygge jer allesammen

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 09-01-04 21:47

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-04 21:58

Tid og sted, som to sinuskurver. De krydser hinanden nu og da.
Sekunder kan opleves som dage og dage kan flyve afsted.
Soldatertiden taler vi gerne om men de færreste ønsker turen igen.
Så med en vis hjemlængsel ser vi tilbage på kampen for tilværelsen.
Måske kan vi se hvornår vi er hjemme først når tidskurven er kørt forbi
den anden kurve, stedet.
Kan vi små mennesker synkronisere de to kurver?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 22:03

>Teil

Skønt kandu har opretsheder på guldkorn, tillader jeg mig at gemme denne din sentens. Mere filosofisk kan det ikke udtrykkes.
Meget smukke ord. Tak.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-04 13:39

Velbekomme ellebye.
Tid og sted kan overraske.
Et sygehusophold satte et andet perspektiv på tilværelsen.
Dette ophold, med tid tid til eftertanke, har helt sikkert haft
indflydelse.

Mvh
Teil

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-01-04 14:01

Tak Teil ..og tak til ans,som så lyset og derfor burde have haft halvdelen af præmien

</MOLOKYLE>