/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad siger reglerne?
Fra : Sirtico
Vist : 10989 gange
80 point
Dato : 27-12-03 15:08

Hej

Jeg har fået lov til at gå på jagt med mit luftgevær på privat grund.

Luftgeværet er egnet til jagt.

Jeg går ikke særlig tit ud på jagt, en måske to gange om måneden max, og det har lykkedes ikke at få skudt noget som helst, endnu. Jeg bruger det meste af tiden på at indstille den, altså inden i min egen have, ingen naboer foran eller noget, totalt ufarligt.

Jeg har fået lov til at skyde skader af manden der ejer gruden, da mængden af dem er enorm. Skaderne ødelægger det for de andre fulge på arealet, så derfor bliver der færre af dem.

Arealet er kæmpe mæssigt 99% mark, der er også noget skov og nogle gamle bygninger.

Jeg er godt klar over at jeg ikke må røre aftrækkeren når der er mennesker i nærheden, det kunne jeg da aldrig finde på. Men når man står midt ude på en kæmpe mæssig mark med et luftgevær der skyder 25 meter, som man har fået lov til at bruge, så kan jeg ikke se noget galt i det.

Men en anden mand har fået lov til at gå tur med sine hunde på det samme område. Arealet er stort, så jeg prøver så vidt muligt at holde mig væk fra denne mand, da jeg fra tidligere stunder har erfaret at han ikke er så glad for mit luftgevær.

Jeg kan naturligvis godt følge denne mand, jeg ville da heller ikke bryde mig om at en ukendt mand gik på jagt, der hvor jeg luftede mine hunde. Men der er altså en begrænset risiko for hvor store skader et luftgevær kan forvolde. Og jeg sikre mig selvfølgelig at der ingen mennesker i nærheden er, før jeg lader og evt skyder!

Men betyder det så at jeg skal stoppe helt med at jage på det område jeg har fået lov til at jage på? - Eller hvad skal jeg gøre?

Jeg undskylder evt stavefejl da dette er skrevet hurtigt.

Kommentar
Fra : dodl

Dato : 27-12-03 15:11

Du må ikke skyde skader med et luftgevær, som skyder 25 meter.

Kommentar
Fra : Sirtico

Dato : 27-12-03 15:19

Så skyder det vel 50 meter eller mere, det var en underdrivelse

Kommentar
Fra : dodl

Dato : 27-12-03 15:23

Det må du stadig ikke. Du skal have et jagttegn for at skyde dyr med dit gevær og så kræver jagtloven kaliber 5.5mm .22 som minimum og en udgangs hastighed på 150ms. Det er jeg overbevist om at dit gevær ikke har.

Hilsen Christian

Kommentar
Fra : Sirtico

Dato : 27-12-03 15:33

okay...jagttegn.

Hør her christian, jeg får snart...!!!!!

Mit gevær er egnet til jagt, det er et 5.5mm og cal. 22 hvor mange m/sek det skyder ved jeg ikke, men tror det er 180. Skal jeg også sende dig billeder...?

Og det er ikke det Diana jeg købte for nogle uger siden, hvis det er det du tror.

Men tak for det alligevel....

Kommentar
Fra : dodl

Dato : 27-12-03 15:41

Du skriver i dit indlæg noget i retning af at der ikke er nogen fare ved at skyde med geværet på en stor mark, da det ikke skyder særlig langt. Hvis geværet er 22. - 180ms er det egnet til jagt og er ikke legetøj og i så fald kan jeg da udmærket forstå "din nabo".. Og jo det kræver stadig jagttegn at skyde dyr, bla. for at sikre at folk ved hvor langt deres gevær skyder ...

Du spurgte om reglerne og fik dem.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-12-03 16:00

Sirtico.

Du skriver:

*** citat ***
Jeg kan naturligvis godt følge denne mand, jeg ville da heller ikke bryde mig om at en ukendt mand gik på jagt, der hvor jeg luftede mine hunde. Men der er altså en begrænset risiko for hvor store skader et luftgevær kan forvolde. Og jeg sikre mig selvfølgelig at der ingen mennesker i nærheden er, før jeg lader og evt skyder!
Men betyder det så at jeg skal stoppe helt med at jage på det område jeg har fået lov til at jage på? - Eller hvad skal jeg gøre?
*** citat slut ***

Som dodl skriver, SKAL du have et jagttegn uanset om du vil jage på privat eller offentlig grund -- og du har fået reglerne... Det nytter ikke noget at blive fornærmet, og du behøver ikke yderligere svar FØR du har fået dit jagttegn. Sådan er det, og ellers må du flytte til et andet land der ser mildere på overtrædelse af disse regler.

Godt nytår.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 27-12-03 16:47

Hvis du skyder skader og de sidder oppe i et træ, så kan det sku da være lige meget om der er en der er ude og lufte hund. Det kan der sku ikke ske noget ved. Der er godt nogen nogle paragrafryttere der er noget pylrede her i vores land. Den gang min far var knægt der skød han da mange skader og krager og rotter. Uden der var nogen der absolut skulle blande sig. Hvis bare man bruger geværet med omtanke som det lyder til der bliver brugt her, så er det jo meget ufarligt. Det er jo ikke en salonriffel vi er ude i her. Det er et luftgevær, hvor haglet relativt hurtigt mister sin anslagskraft!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-03 16:57

Hurrah! Regler og love gælder for alle andre end lige mig!!

Men PeptoBizmo, Sirtico spørger jo specifikt OM reglerne...

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 27-12-03 17:06

Det er jeg fulstændig godt klar over.
Jeg siger bare, hvis man bare bruger indersiden af hovedet, så kan det være fuldstændig ligemeget om man har jagttegn eller ej bare for at skyde en SKADE. Der er jo ikke en elg han jager med luftgevær.
Og hvis man skal stille det helt firkantet op (som nogen jo åbenbart ønsker). Så ville jeg hellere, hvis det var mig, have en der var født og opvokset på landet og har en sund respekt for naturen til at gå rundt i min skov, end en der hele sit liv kun havde set beton og asfalt og lige fået jagttegn...........

Kommentar
Fra : dodl

Dato : 27-12-03 17:31

OK Rambo, men nu var spørgsmålet jo ikke om DU synes det er rimeligt at skyde en skade i et træ. Aner ikke hvad du vil med det indlæg - med mindre du er meget interesseret i pointene??
At svaret lyder firkantet skyldes naturligvis at spørgsmålet handler om regler og love og de ER firkantede. Iøvrigt er jagtlove lavet netop for at sikre at folk som går på jagt har "sund respekt for naturen" som du så smukt formulerer og jeg synes egentlig det er ret betrykkende. Tænk hvis det var op til folk som f.eks dig at vurdere om folk besidder den "sunde respekt"...

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 27-12-03 17:46

Jeg vil bare sige at der er nogen der stirrer sig blind på regler og ikke åbner øjnene for den verden der er uden for kontoret og skrivebordet. Men i skal jo være mere end velkomne til at svare på det spørgsmål jeg har oprettet.

Kommentar
Fra : Sirtico

Dato : 27-12-03 17:49

Pepto jeg tænker i nogen lunde samme retning, god tankegang! - Men spurgte efter reglerne...

Ja, jeg fik reglerne. - Og det er jeg glad for. men...

Det jeg bliver "fornærmet" over er at Christian ikke forstår at mit gevær er egnet til jagt. Han bliver ved med at sige at han ikke tror det er, af en eller anden mærkelig årsag, men jeg skrev fra starten at det var. Så skriver jeg IGEN at det var en underdrivelse, men han forstod det stadigvæk ikke...Så skal jeg gå ind og bruge min tid på at finde oplysninger om hvor stor cal. er osv.

Jamen så ved jeg at jeg ikke skal spørge dig, hvis jeg vil vide mere om denne sag, henrik, - og godt nytår til dig også!

Tak for jeres besvarelser...

Mvh
Sirtico

Kommentar
Fra : Sirtico

Dato : 27-12-03 17:52

Men hvad så hvis jeg havde jagttegn?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 80 point
Dato : 27-12-03 18:00

Jeg vil ikke blande mig i hvad man mener og tror, men her er loven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19970011429-REGL
Læs jagtloven, og lær reglerne. Også godt at kende paragrafferne, når man skal have jagttegn.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Sirtico

Dato : 27-12-03 18:07

Kommentar
Fra : dodl

Dato : 28-12-03 13:22

Ja... og i de regler kan du læse præcis det jeg har nævnt tidligere + en masse andet, som ikke har relevans i forhold til dette spørgsmål ...

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 28-12-03 16:25

dodl det lyder som om det er dig der er meget pointivrig. Sådan kan det gå. Hehe