/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Forældremyndighed
Fra : louise12345
Vist : 1242 gange
100 point
Dato : 27-12-03 12:21

Jeg kender en gravid (uge 38 ) pige, hvor faderen lige har forladt hende.
Spørgsmålet er nu om hvilke rettigheder han har til barnet?
Hvornår skal han have samvær med barnet første gang?
Vil faderen "stå bedre" hvis han er med til fødslen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-03 12:27

Det lyder som om moderen vil fratage faderen hans rettigheder.
Konkret kan jeg ikke svare på spørgsmålet men barnets ret
betyder vel mere end uenige forældres.
http://www.barnetsret.dk/www/default2.asp

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 27-12-03 12:58

Selvfølgelig skal faderen ha` lov til at se barnet, men hvor tit?
Faderen har desværre den indstilling at èn kærste ikke er nok.
Han har ikke pt betalt noget til barnet eller vist nogen anden interesse.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-12-03 13:07

Faderen har som udgangspunkt fælles forældremyndighed ved fødslen, men dette indebære ikke det store såfremt han ikke er ansvarlig og til stæde under opdragelsen af barnet.
Det er stadigvæk en formsag og reelt kun gældende i det tilfælde den ene (moderen) falder bort, så skal faderen kontaktes inden myndighederne kan fjerne/bortgive barnet til anden side.

Faderen har ret til at se barnet ifølge de retningslinier der er i myndighedsloven, hvilke igen er temmelig begrændsede for et nyfødt barn og indtil 3 års alderen, noget mere for pigebørn.

Desuden skal fsderen søge om dette, er han ikke selv aktiv i denne proces sker der nok ikke mere.

Se mere på: http://www.foreningenfar.dk/
http://www.foreningenfar.dk/lovgivning/SideID.asp?faq=1&fldAuto=15

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-03 13:10

Er problemet så ikke løst, når faderen ikke viser nogen som
helst interesse.
Givet er der en regning til ham for fornøjelsen.
En to eller ti kærester vedkommer ikke sagen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-12-03 16:05

Se også hos www.familieadvokaten.dk i brevkassen. Her er der, en del spørgsmål og svar vedr. dette.

MVH

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-12-03 18:30

Jo Teil har ret i sin formodning, men ingen ved jo hvordan faderen vil handle og i princippeter det således at foretager han sig intet (i en periode på ca. 3 år) andet end at betale sine børnepenge, så frasiger han sig stille og rolig retten til samvær.

Dette kan dog ikke holde i alle tilfælde og er kun en vejledning, vi mennesker kan jo fortryde og hvis faderen kommer på banen igen, kan han, såfremt han viser sig værdi, genoptage et forhold vedrørende samvær.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 27-12-03 20:57

Mange tak for de mange svar, de var enormt gode. Men jeg savner stadig svar på om det har nogen indflydelse på forældremyndigheden om faderen er med ved fødslen?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-03 22:19

Det har overhovedet ingen indflydelse om han er med ved fødslen eller ej.

Mvh
Mone

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-03 11:47

Det der har indflydelse på på sagen er følgende:

Faderskabet på papiret.

Regelmæssigt samvær/faderen viser interesse for barnet.

Faderens moralske opførsel, utilregnelig, misbruger, kriminel osv.

Faderskabet kan ikke mistes, med mindre faderen går med til at en anden tager sig af barnet, bort abortere sine rettigheder.

Mvh Sambo

Godkendelse af svar
Fra : louise12345

Dato : 28-12-03 12:26

Tak for svaret sambo.