/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
DVD-brændingsprogram?????
Fra : elise
Vist : 1193 gange
200 point
Dato : 26-12-03 18:00

Findes der et gratis program til at brænde video fra eget videokamera til DVD?
Vh Elise

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 26-12-03 19:01

Nej, du er nødt til at købe en DVD-brænder for at brænde en DVD. og med den brænder følger altid et program.

En brænder fås fra 700-2000, iflg. et klik på "prissammenligninger" i højre kolonne på www.sikkerhedidanmark.dk

Good luck

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-12-03 20:59

Hvis du vil købe en DVD- brænder er det en god ide at købe en der kan brænde begge formater (Både+ og - format) www.edbpriser.dk
Hvis du vil brænde dine egne film ned på en alm. CD skive, kan du bruge Nero`s brænderprogram for at lave VCD (videoCDèr)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pertho

Dato : 26-12-03 21:35

Det er nu ikke sikkert, at der følger et brænderprogram med.
Det gør der kun hvis det er RETAIL version.
Ved BULK versioner af hardware, er der normalt ikke sådan noget med.
Bare til din orientering.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 26-12-03 22:47

Palle - du skriver om - og +formater. Jeg har godt bemærket de udtryk, men aner ikke, hvad de dækker over. Kan det forklares kort og nænsomt, så også jeg kan følge med?

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-12-03 23:38

Ja der findes 2 standarder + og - der er ikke rigtig nogen der hved hvilken standard der vil vinde, DVD skiverne ligner hinanden og koster også nær det samme (ned til ca 15kr stk)
Nogle afspillere kan afspille begge formater, og så er det som sådan ligegyldig, men hvis du har en kammerat der gerne vil låne din DVD-skive fordi der er en god film på, og han kun kan afspille en + skive, så er det rart at din brænder kan lave en sådan til ham.
NB: De brændere der kan + kan også lave +RW (RW er genskrivbare op til 100 gange) Ligeledes kan de der er - lave -RW
Gå til: www.edbpriser.dk tryk på produktguide til venstre og på den nye side trykker du dvd-brænder.
Jeg vil anbefale intil der er enighed, at få feks. den mest populære nu NEC ND-2500 DVD+R/+RW/-R/-RW Black Bulk, som du kan se på forsiden af edbpriser under mest populære.
Prøv også at trykke fra forsiden: Harsware og så DVD-Brændere, prøv at tryk top 10 ud for asus DRW-0402P-D (1099kr)
Den kan også begge dele, tryk så på de gule stjerner for at se bedømmelsen nederst (Den er rost så det brager, men den første NEC er ikke bedømt endnu)
De er begge til indbygning i computeren, og jeg ville nok vælge Asus
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-12-03 23:41

Der findes 3 slags brændbare DVD medier. DVD-R/DVD-RW, DVD+R/DVD+RW og sidst DVD-RAM. DVD-RAM bruges ikke af ret mange. DVD-R og DVD+R ligner hinanden ret meget, men DVD+R er det senest tilkomne format, og har efter sigende nogle fordele fremfor DVD-R på længere sigt. Både DVD-R og DVD+R er understøttet af 70-80% af DVD afspillerne på markedet, så hvis du skal brænde hjemmevideo og andet på dem, er det i princippet ligegyldigt hvilken du vælger, her må man prøve sig frem med medier fra forskellige producenter.

DVD-R medier er i øjeblikket billigere end DVD+R medier, og det er jo ikke uvæsentligt.

Men kort fortalt, for nu at vende tilbage til dit spørgsmål. DVD+ brænderen kan kun brænde DVD+R/DVD+RW medier, mens DVD+/- brænderen kan brænde på både DVD+R/DVD+RW og DVD-R/DVD-RW medier. Mit råd vil være at vælge en +/- brænder, så du har valgfrihed med hensyn til medierne, og kan købe de billigste.

Der er vel ca. 500,- kroners forskel på de to typer DVD brændere i øjeblikket, så det er ikke nogen herregård.
Du kan læse mere om det her:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
http://www.gromit.dk/dvd/index.htm

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 27-12-03 00:30

Tak for en fin og fyldestgørende kommentar til mit spørgsmål

Mvh - SEMMER

undskyld Elise -
det er jo din sektion den her, det glemte jeg helt i skyndingen ;-(

Kommentar
Fra : elise

Dato : 27-12-03 06:35

Nå - ja, men jeg er først på nu her tidlig morgen, så det gør da ikke noget! Jeg havde glemt, at der fulgte en CD med brænderen med MyDVD-program......så vi kan brænde DVDer, men det er jo en større videnskab, for i hvilket format skal man brænde....der er jo bare alenlange lister med forskellige bogstaver osv - Vi vil bare have brændt en DVD, som vi kan afspille på vores DVD-afspiller på TV - fra vores Digitale Videokameras bånd.....og hvordan finder man så ud af om det skal være DVI, PAL, VCD osv......?????????????? Det er altså ikke særlig nemt for os, der ikke er inde i fagudtrykkene omkring digital video!
Vh Elise

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 13:12

Der er nok ingen tvivl om at der er en vejledning/guide på din cd der fulgte med, men ellers:
http://www.dvdrhelp.com/
http://www.dvdrip.dk/article.php?sid=10
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : elise

Dato : 27-12-03 19:42

Det er nok udmærkede links, men det er stadig fagsprog - og så på engelsk....... findes der virkelig ikke en helt almindelig vejledning på dansk for helt almindelige mennesker.....?
Vh Elise

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 21:35

Har du prøvet at se på din CD med stifinder, om der ikke er en vejledning.
Ellers skal du have en af de sidste brænderprogrammer fra Nero der også understøtter DVD brænding, den kan fåes på Dansk, og med guiden skulle det gå som en leg.
Ellers brug www.google.dk og skriv DVD brænding, og tryk søg danske sider.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-04 20:46

Hej elise

Du skriver at du savner lidt orientering om de forskellige DVD-formater.
Prøv at se på: www.recordere.dk Klik på: DVD recordere og til sidst: Ordbog.
God fornøjelse !

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 13-01-04 07:29

Jeg har fået et program fra min bror, så nu håber jeg vi kan komme i gang med at redigere og brænde DVD'er med den digitale video vi har optaget. Tak til alle, der har forsøgt at hjælpe. Vh Elise