/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Markedsføringsstrategi?
Fra : Avalodia
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 26-12-03 14:10

Jeg har fået mig - synes jeg selv - en knippelgod ide til en virksomhed.
Men hvordan undersøger man markedet og udarbejder en god markedsføringsstratetgi?
Hvor går man hen?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 26-12-03 14:36

Hej Avalodia

Det er jo et knaldhamrende godt spørgsmål!

Det man kan gøre er at undersøge lignende forretninger, der allerede er etableret (f.eks. konsulentvirksomheder), og ser deres profiler -- hvad de lægger vægt på i deres håndtering af tingene.... Så finder du hullerne (det der mangler), og bygger en niche dér. Eller man går ud og låner lidt bøger, og gør sin research ved hjælp af Google til at danne sig et overblik. Strategien skal jo være GOD og gennemtænkt.

Hvor man dernæst går hen, afhænger helt af hvad man mangler -- hvis man har behov for bogføring m.v. går man ind og forhandler med en god ven i sin omgangskreds om en god pris i opstartsfasen på den ydelse man mangler. Snak med folk du stoler på om din strategi, og LYT til de spørgsmål der kommer -- nogle gange kan det spare dig mange ærgrelser...

Hvis den perfekte strategiudarbejdelse og opstart af virksomhed fandtes ét bestemt sted, ville de være milliardærer!

Held og lykke.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 26-12-03 14:43

Jeg kunne komme med en masse teorier, og andre kan det samme. Men der er kun en til at tage beslutningen, og det er dig selv. Erhvervs og boligstyrelsen tilbyder et gratis kursus, som du kan få her:
http://www.startguiden.dk/
Dette er et tilbud til alle iværksættere. Håber på, at dette kan bringe dig et skridt videre.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-12-03 14:54

Er det en "knippelgod ide til en virksomhed" eller er det et produkt? Du skal ikke forvente, at du kan gøre det "ret gratis". En egnentlig markedsundersøgelse, kan man ikke selv lave - den skal købes. Så inden idéen kommer længere, skal du have et budget på plads. Ingen økonomi = ingen "virksomhed". Prøv også INDEN du starter, at gå ind på ToldogSkats hjemmeside. Ikke for at tage et godt initiativ fra dig, men for at være realistisk - set ud fra et økonomisk synspunkt. At have en god ide, er ikke det samme, som at du får en god økonomi ud af det, man kan ikke være lige god på alle felter og så er det man må ud og købe.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-12-03 22:40

Jeg plejer at spørge min mor! Er det noget hun har brug for så tror jeg det er en god ide!

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 26-12-03 23:33

JMS. Knaldgod side. Tak for linket...

Til alka > Nej, men her er det man skal være smart. Hvis man ikke selv har økonomien til ideen, kan den "sælges" til folk der har råd til at starte ideen. Joint Venture er et ord, der bruges alt for lidt blandt Jantelovens folk. Tro på jer selv! Der udkommer snart en bog fra Undertegnedes hånd -- er ved at skrive bogen -- som vil lægge det rigtige grundlag for dem som mangler selvtilliden til at se osten fremfor hullerne i emmentaleren...

Tedd > Det virker bare ikke hvis produktet henvender sig til mænd...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-12-03 00:21

Næh ved det godt! Men man kan jo erstatte mor med far! Hvis det er en god ide så er der da muligheder! Ellers så drukner det jo bare i alle de andre kupon nyheder!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-12-03 10:43

Et er teori og et andet praktik. For godt et år siden fik jeg en "knald god idé", som bl.a. de som skulle forhandle den også syntes var god. Jeg satsede 50.000. Jeg startede virksomheden op den 1. januar 2003 og har meddelt Told & Skat, at den lukker den 31. december 2003.
Det var rigtigt dejligt, at komme igang. Modellerne jeg skulle have en smed til at lave, tog længere tid en han havde lovet. Virksomheden der skulle produksere varen var for længe om at levere, og en del af produktionen var fejlbehæftet.
Så hvis man selv skal igang, så skal der være jura, aftaler tid på plads. Så kommer der lige aftale med fragtmand om priser/forsendelse. Indkøbsaftaler med de som skal lever øvrige varer til imbalage - hvad skal det være for imbalage, hvad skal det være for en type tape, hvilke temperaturer kan de tåle osv. Men, men, men, det er intet at regne i forhold til al det papirarbejde der er til Told og Skat. .... og så er der lige det med skatten, men den kommer jo først i 2004!
Prøv at søge oplysninger omkring at søge patent. priser og tidsfaktor. Prøv, at lufte idéen over for de, som kunne være interesseret, men pas på de ikke stjæler den. Juraen skal være på plads. Erfaring er ikke noget man læser sig til, den kan man kun selv få, men man kan læse om sig til meget, sp man kan være så forberedt som muligt. Så kan man ikke gøre det bedre. Hej fra alka - pån' igen!

Kommentar
Fra : Avalodia

Dato : 27-12-03 16:00

Tak for alle jeres hjælpsomme kommentarer.

Nu er min gode ide ikke nogen forretningshemmelighed eller nogen nyskabelselse for så vidt, så på den måde kunne det lige så godt handle om en ny glarmesterforretning i byen.

Det er "blot" ideen om at optage skærmaktivitet på video og så udgive den på CD eller via Internet. Andre har prøvet det samme før mig men de har alle pakket det ind i flotte omgivelser som koster en masse tid og penge. Jeg vil gøre det simpelt. Alt det man kan vise på en skærm, kan man optage på video og lave lave en lille forklarende fortælling ud af det. Det kan så så serveres som et selvkørende program på CD eller på Internet via video i Flash. Det er nemt og billigt.

Jeg har prøvekørt en masse programmer i ca. 5 år og arbejdet professionelt med e-learning. Jeg mener selv selv at jeg har en af de bedste "nede på jorden" - løsninger og mangler blot at få det i luften.

Bogføring og administration er på plads, da jeg kender en der vil tage sig af denne del.

Men hvordan får man et reelt billede af markedet ud over den brømte "stikken fingeren i luften"?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-12-03 16:22

Hej Avalodia

Jeg vil tro -- uden på nogen måde at ønske at tage pippet fra dig -- at det efterhånden er blevet hvermands-opgave blandt IT-konsulenthuse, at præsentere sine programmer fra disse vinkler. I dag kan meget jo håndteres via PrtScr og Powerpoint (er jo med i Office-pakken... )...

Men det er klart at det er meget tidskrævende, og jeg vil give dig ret i at man får bedre resultater ved at lade en professionel som f.eks. dig kigge på opgaven -- men det er jo et nedgangstidsmarked vi er inde i, desværre. Hvis jeg skulle foreslå en taktik, ville jeg satse på at fange nyhedsbrevene omkring nye IT-programmer der kommer til landet, og herfra tage kontakt til virksomhederne enkeltvis (evt. via mail) for stille og roligt at opbygge et marked. Lav en hjemmeside med en eller flere af de præsentationer du allerede har lavet, og sørg for at META tags og præsentationen giver "liv".

Hvis du vil have et link rundt omkring, så læg evt. et link til din side -- hvis det er godt, kan jeg i hvert fald love dig du GRATIS kan få et banner hos mig sådan at hvis nogle af mine kontakter mangler den service, kan de kontakte dig direkte. Jeg er sikker på mange andre har samme holdning, og også gerne vil støtte dit initiativ.

Held og lykke.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Avalodia

Dato : 27-12-03 18:12

Tak til Henrik

Min pointe er at bruge video med lyd, hvor man omtaler det man viser. Du har ret i at det efterhånden er hvermandseje, men samtidig ser man "e-learning firmaer" der tager en halv arm for at lave en lille lektion. Tingene hænger ikke helt sammen. Jeg tror produktet skal barberes ned til at være meget simpelt. Mange har haft dårlige erfaringer med at få produceret e-learning fordi det blev dyrt og stift og ikke helt målrettet nok. Dette kan der laves om på, så videoer bare bliver noget man får lavet blandt alt det andet materiale man bruger.

Kunderne er der helt sikkert, man skal bare finde dem og overbevise dem at der nu er kommet nye tider med nemme, hurtige, gode løsninger.

Man skal "bare" lige finde dem.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 27-12-03 18:20

<<avalodia
Man kan have verdens bedste produkt, men får man det ikke solgt, har man kun selv glæde af det.
Anse dig selv som producent, og find en samarbejdspartner, som sælger dit produkt. Du kan ikke selv klare begge dele, og slet ikke under opstarten. At selv ansætte en sælger, er meget risikofyldt. (vi har selv nogle)
Søg nogle firmaer på nettet, som matcher dit produkt, hold et møde med dem. og få dem til at distribuere for dig.
Håber du kan bruge dette som indfaldsvinkel til at komme videre. Din ide lyder som om den kan realiseres.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Avalodia

Dato : 27-12-03 21:44

Tak til alle for indlæg. Jeg tror et eller andet sted at jmsgruppen ramte sømmet på hovedet med det sidste svar, så pointene denne gang går til jms.

mvh
Avalodia

Godkendelse af svar
Fra : Avalodia

Dato : 27-12-03 21:45

Selv om Kandu er et glimrende forum kan man jo nok ikke få udført en markedsanalyse, så jeg synes at svarende har været rigtig gode.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-12-03 17:19

selv tak
mvh
jms