/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 95 Opstart fra CD rom
Fra : janos
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 14-03-02 21:46

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at opstartsproblemer?

Min ComPaq Armada 1750 vil ikke længere starte op, men kommer med en række fejlmeldinger

"1. a device file specified in the System.ini is damaged .....you may have to run Windows setup program again. You may have to reinstall the software that uses the file C:\WIN95\VMM32\vwin32.vxd"

og sådan forsætter fejlmeldinger til denne sti VMM32\filnavn.vxd - indtil den gir op og slukker.

Jeg har prøvet at starte fra CDrom, men den vil ikke starte fra WIN95. Jeg har prøvet at sætte den til at starte fra CDrommen i BIOS, men no luck.

Kan jeg evt. tvinge den til at starte fra CD via DOS??? og hvis hvilken kommando skal der så skrives?? Jeg kender intet til DOS?

PFT

Torben

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 60 point
Dato : 14-03-02 21:50

Hejsa

Du kan bruge en metode, men den er lidt drastisk...

Fdisk din harddisk.
(her vil du miste alt)
partioner herefter harddisken i de antal drev du skal bruge
Herefter formatterer du harddisken.
Husk lige inden du går igang, at have en bootdiskette så du kan få kan starte op, med mindre du kan boote fra din CD-ROM... Er det sidste tilfældet installerer du bare windows efter at harddisken er formatteret.
Installationsprogrammet vil muligvis gøre det for dig, men jeg ved det ikke da Compaq kører med en tilrettet version af windows...
Håber du blev en smule klogere ?

Kommentar
Fra : janos

Dato : 14-03-02 21:55

Jeg har nogle emner på harddisken som jeg gerne skulle redde før jeg formatere skidtet. Desuden har jeg ikke den systemdisk der fulgte med computeren, ej heller en startdiskette.... så ja, lidt for drastisk i første omgang.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 14-03-02 23:16

Hvis du er god til engelsk er fremgangsmåden her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q186771

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 00:28

"janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dQ7k8.2237$FT.86122@news010.worldonline.dk...
> Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at opstartsproblemer?
>
> Min ComPaq Armada 1750 vil ikke længere starte op, men kommer med en
> række fejlmeldinger
>
> "1. a device file specified in the System.ini is damaged .....you may
> have to run Windows setup program again. You may have to reinstall the
> software that uses the file C:\WIN95\VMM32\vwin32.vxd"
>
> og sådan forsætter fejlmeldinger til denne sti VMM32\filnavn.vxd -
> indtil den gir op og slukker.
>
> Jeg har prøvet at starte fra CDrom, men den vil ikke starte fra WIN95.
> Jeg har prøvet at sætte den til at starte fra CDrommen i BIOS, men no
> luck.
>
> Kan jeg evt. tvinge den til at starte fra CD via DOS??? og hvis hvilken
> kommando skal der så skrives?? Jeg kender intet til DOS?
>
> PFT
>
> Torben
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Måske du skulle få et Win98 Startdisktte.Der er ligger cdrom-drivere på så
du kan starte fra dos med cd rom.Du har vel en makker der har Win98 og som
kan lave en???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 00:51

"janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har prøvet at starte fra CDrom, men den vil ikke starte fra WIN95.
> Jeg har prøvet at sætte den til at starte fra CDrommen i BIOS, men no
> luck.
>
Man kan ikke boote på en win95 cdrom.

> Kan jeg evt. tvinge den til at starte fra CD via DOS??? og hvis hvilken
> kommando skal der så skrives?? Jeg kender intet til DOS?
>
Vi starter med det link der bliver mest henvist til her i gruppen.
www.bootdisk.com
Dovenskaben forbyder mig at skrive en anvisning så læs her:
http://www.wintip.dk/9x/artikler/win_install.htm

mvh
Henning

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 15-03-02 06:34

Som zonker skriver bliver du nok nødt til at formatere hele ski.....
Lav først en sikkerhedskopi af det du vil gemme (dine dokumenter, e-mail opsætning, foretrukne, adresser o.s.v.) Gå så hen til en af dine venner og få ham til at lave en startdiskette til dig (og du burde kunne bruge en fra Win98).
F-disk så harddisken og del den op i det antal partitioner du mener du har behov for, og her mister du alt (sletter det hele)
Og som sidste skridt formaterer du og sætter startdisketten (bootdisk) i dit floppydrev, tænder for computerer, hvorefter du automatisk starter op i dos og installerer det du ønsker.
mvh
Catbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 18:28

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:DTak8.191$%L4.5348@news.get2net.dk...
> "janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> >
> > Jeg har prøvet at starte fra CDrom, men den vil ikke starte fra WIN95.
> > Jeg har prøvet at sætte den til at starte fra CDrommen i BIOS, men no
> > luck.
> >

Hvis du ikke kan boote på Win 98 bootdisk kan du få en alm bootdisk og så
lægge driverne til CD på den også. Noget af det første jeg gjorde da vi fik en
Amada 1750 var at hente driverne til CDrom hos Compaq.
Vi har aldrig haft brug for dem, den starter fint, men der er ikke noget så
fustrerende som hvis man ikke kan fp det til at geninstallere.
--
Med venlig hilsen
Pico
> Man kan ikke boote på en win95 cdrom.
>
> > Kan jeg evt. tvinge den til at starte fra CD via DOS??? og hvis hvilken
> > kommando skal der så skrives?? Jeg kender intet til DOS?
> >
> Vi starter med det link der bliver mest henvist til her i gruppen.
> www.bootdisk.com
> Dovenskaben forbyder mig at skrive en anvisning så læs her:
> http://www.wintip.dk/9x/artikler/win_install.htm
>
> mvh
> Henning
>

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 16-03-02 21:02

Prøv evt at trykke esc knap ned når maskinen har sagt det første bip, så sku der gerne komme et nyt vindue med 1.hardisknavn
2.cd
3.floppy
4.??
vælg så her cd rom, der skulle den gerne kunne starte, men det er jo en skodpak du har så det er ikke sikkert men nemt at prøve