/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP Pro, maskinen genstarter hele~
Fra : ppk
Vist : 1509 gange
230 point
Dato : 25-12-03 18:54

Hej

Nu er min nye computer helt DØD øv øv øv øv !!!!

Da jeg startede den i morges begyndte den at kører CHKDSK
og fortalte at den slettede en attributpost (128, S Bad) fra
filpostsegment 8

Derefter kørte jeg Speeddisk fra Norton og efter dette kom der
en GUL advarselstrekant i menulinien og sagde at jeg skulle
kører CHKDSK værktøj fordi der var en fejl.

Men jeg klikkede på den uden at der skete noget, derefter gik jeg
ned i kør CHKDSK og ville genstarte maskinen. Men den er aldrig
kommet igang igen, den bliver bare ved med at genstarte.

Hvis jeg booter med Windows XP cdèn vil den formatere hele HDD
men det skulle jeg gerne undgå da der er en masse som er vigtigt
at få fat i igen.

Jeg har også prøvet diverse BOOT disketter uden held, og den eneste
BOOT disk jeg ikke har er det selvfølgelig til Windows XP.

Så nu er gode råd dyre ! hvordan kan jeg få liv i den igen, jeg mener
at have nået at se at det var en WINDOWS/system32.dll fil der var
problemet.

Så spørgsmålet er om jeg kan få fat i en BOOT disk til Windows XP Pro
og derefter komme til at kører et CHKDSK værktøj som kan reparerer
min windows system ?

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 19:00

find en anden hdd, og sæt dén til at være master, og din nuværende til slave, boot på den sikre, og flyt dine vigtige filer derover... Nu kan du så formatere din hdd

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-03 19:10

Du kan godt raparere din XP uden at formatere.
prøv at se her:
http://www.hcma.dk/ >tips & tricks>rul ned og find >Installering/Repair: <
Læs det godt i gennem og tag evt. et print.
Emesen.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-12-03 19:34

Hej emesen

Jeg sidder lige og læser på dit link, hvis jeg booter på cdèn og vælger R for reparer sker der ingen ting selv efter en genstart !

Så den begynder altså desværre ikke en ny installering, når jeg trykker på R øv øv øv

Men jeg tænkte på om jeg kunne komme til at lave en boot disk fra min anden maskine som også kører med XP Pro, og måske på denne måde kunne komme i kontakt med maskinen og måske endda kopierer den manglende fil ind på den.

Eller findes der et dos baseret CHKDSK værktøj man kan reparerer sin HDD med ?

Eller skal man virkelig overveje at købe en ny HDD og bruge den "gamle" som extra drev lige som Olle_hansen foreslår ???

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 19:39

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310994
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Jeg har desværre lidt travlt,så jeg kan ikke lige gå ind i dit problem nu.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 19:53

Du kan gå ind i bios og sætte din cd til første boot device og prøve og boote
ind i systemet med din cd/eller lave en repair,så højre klik på c:drevet>egenskaber>funktioner>undersøg nu>søg efter/genopret beskadigede sektore>start.
Har du maxtor HDD så har de et værktøj på deres hjemme side der hedder maxblast,så mon ikke der er et ligende værktøj på din HDD's hjemme side
til at undersøge/lave en repair af HDD'en fra et dos miljø.
Manse9933
Bliver nød til at spæne.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-12-03 19:54

lige et tjæk:
Hardware er også kilde til fejl. RAM fejl og CPU køling hører til de mest udbredte.
se http://www.wintip.dk/hotspots/em/em1.htm
er der støv i din cpu....da genstart altid (næsten)er ram+cpu-køler....så støvsug den forsigtigt hvis du har mistanke....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-03 19:54

Du gjorde sådan ikke:
3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
og sådan:
5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)
6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

Emesen.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-12-03 19:55

Pil den syge ud og sæt i den anden maskine du har, som slave (Som olle hansen siger)start med at lægge filerne over og formater så.Sæt hd tilbage og installer,flyt jumper igen til slave og flyt filer igen,det er bøvlet,men fremfor at købe ny hd
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 19:56

undersøge/lave en repair af HDD'en fra et dos/diskette miljø.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 19:59

det er en fejl på HDD'en,en bad sektor,har set det før

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-12-03 20:40

Hej Alle sammen

TAK for de mange mange svar, jeg prøver alt hvad i skriver. Men det virker ikke endnu, jeg kan stadig ikke starte maskinen op, der kommer kun et opstartsbillede og så genstarter den.

Ang. rep. R via cdèn hjælper det ikke en smule, så hvis nu man kunne lave en XP Pro boot disk fra denne maskine her, så var det måske muligt at jeg kunne komme i kontakt med C: drevet på den anden maskine.

Og ang. at sætte den "syge" HDD som slave til denne her maskine, så er problemet at denne her kun har 17 GB HDD hvor den nye har 160 GB HDD hvoraf mindst de 50 GB skal gemmes. Så vil det i givet fald betyde at jeg på lørdag (først) kan købe en NY HDD som er mindst 160 GB, men ok det kan selvfølgelig blive enden på problemet.

Hvordan er det nu forresten lige man laver en BOOT disk fra denne her maskine ?

Og imens jeg venter på kaffen og evt. svar vil jeg lige prøve at lave de 6 stk. disketter fra Microsoft.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-12-03 20:44

Hej igen.

Min maskine er en Fujitsu/Simens XP 2800+ med 512 MB Ram og 160 GB HDD samt Windows XP Pro. DVD drev og DVD brænder.

Kunne man evt. finde et DOS baseret program til at rep. HDDèn med ?

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-12-03 21:32
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 21:55

Jeg har lige fået fri af høvdingen i fem minutter
Her er et program du kan undersøge og finde ud af de problemer du har med din HDD,kræver brænder software F.eks. nero (det står inde på linket) og en brændbar cd,du skal sætte din cd drev som første boot device for at benytte det.
http://www.ultimatebootcd.com
http://www.webattack.com/get/ultimateboot.html
Held og lykke
nu råber hun sku igen

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 22:28

Kunne man evt. finde et DOS baseret program til at rep. HDDèn med,kommer and
på navnet af din HD,de fleste kende HD producenter's HD/dos værktøjer ligger der lings til på ovenstående link,et meget nyttigt link,jeg har brugt i umindelig tid,der er alt samlet,man kan ønske sig hvad HDD'er angår.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-12-03 22:29

kendte

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-12-03 01:04

Hej xou

Jeg har prøvet at lave Pebuilder på en skive, men dette program kan ikke køre i DOS mode siger den.

Og til Manse9933, kan jeg sige at jeg ikke kan komme til at downloade fra hans nederste link. Men jeg prøve igen i løbet af dagen.

Angående XPBOOT disken som jeg fandt på dette link http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=94&orderby=tit leD
hjalp det heller ikke så meget.

Og ved at boote fra mit cd-rom drev og trykke på R kommer der følgende meddelse:

Genoprettelseskonsollen indeholder funktioner til systemreparation og genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte genoprettelseskonsollen og genstarte computeren.
C:\>

Hvis jeg skriver DIR her kommer denne besked

Indhold af C:\
Der opstod en fejl under mappeoptællingen.

Jeg kan sagtens komme ind på CD-drevet via min DOS skærm.

Jeg har også prøvet at trykke F8 ved genstart, men her kan jeg ikke starte i FEJLSIKRET tilstand eller i nogen af de 10 andre muligheder.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-03 04:35

jeg ville prøve at dawnloade et DOS/diagnostic og prøve at køre et af dem,men vi skal have navnet på HDD'en,jeg har reddet nogle stykker med disse værktøjer,men det er ikke alle jeg har prøvet at reparere det er lykkes med.
men med Ultimate Boot CD har du det meste sammlet under et.

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

http://www.seagate.com/support/seatools/seatoold_reg.html

http://support.wdc.com/download/
og flere nede på siden under
Hard Disk Diagnosis
Manse9933

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 26-12-03 07:05

Jeg ved ikke om det forslag her, er i nogen af de foreslåede links, men kig lidt nede på siden-the computer osv: http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_restart.htm

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-03 10:22

ppk>>> du har spurgt om du kan lave en bootdisk inde fra WinXP. Det kan du IKKE. Du kan godt nok lave en såkaldt startdiskette, men den kan stort set kun bruges til at flashe din bios (og et par ting mere)
De rigtige bootdiske (6 stk.) kan hentes fra Microsoft ( http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootdiske )

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-03 13:38

Yderligere Information
Der er seks startdisketter til Windows XP Installation. Disse disketter indeholder de filer og drivere, der kræves for at få adgang til cd-rom-drevet og påbegynde installationsprocessen.
Dato : 25-12-03 19:39
Bare for sjov
Manse9933

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-12-03 23:53

Hej alle

Jeg har prøvet at lave de 6 stk. startdisketter fra Microsoft, men dem kommer jeg ikke længere med end når jeg booter fra cd-rommen.

Men idag har jeg fået kontakt med en ven som har en maskine der også kører med XP Pro NTFS systemet. Vi har så foreløbig sat min HDD over i hans som en extra HDD, og da vi startede maskinen op begyndte den at lører en CHKDSK hvor den begyndte at slette nogle beskadige filer, det tog omkring en halv times tid. Derefter reparerede CHKDSK de ødelagte filer, og da det så ud til at kunne vare flere timer valgte jeg at passe minfamilie her i denne juletid.

Så jeg regner med at kontakte ham imorgen for at hører nærmere om resultatet, således at evt. kan købe mig en ny HDD her op til weekenden, og så få flyttet mine dataer i sikkerhed på en ny disk.

Den nuværende disk som giver problemer er iøvrigt en Seagate.

Men foreløbig mange TAK for venlig deltagelse i mine problemer med maskinen, jeg vender lige tilbage når jeg kender resultatet.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-12-03 00:17

Hej

Jeg ligger lige nogle flere point på for den gode rådgivning !

Hilsen Preben

PS: så må vi se en af de nærmere dage hvem der løber med gevinsten

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 230 point
Dato : 27-12-03 00:30

Du kan altid prøve at køre en diagnose på din HDD
http://www.seagate.com/support/seatools/index.html
måske kan du løse problemet/fejlen på din HDD og bruge den som lager,
en kan aldrig vide.
Manse9933

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-12-03 14:00

hvis data ser ud til at være tabt,kan du måske redde dem med der her program:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/url.htm
(gendanner osse slettede data)

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 28-12-03 21:27

Tak for svaret Manse9933.

Det viste sig at da jeg kørte uden virus scanner i et par dage, havde jeg fået tilsneget mig en ormevirus.

Så jeg købte en ny HDD og formaterede den gamle efter at have kørt virus scanning så den kan bruges til lager uden problemer.

Hilsen Preben