/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Oprydning af Harddisk...
Fra : Olle_hansen
Vist : 407 gange
100 point
Dato : 25-12-03 13:23

Hey, hvor tit skal man geninstallere Windows, eller for den sags skyld, formatere harddisken, så man får alt skidtet væk? Hvordan gør man det sikrest? Nogen der har nogle tips, de selv har erfaret generalt om filer på harddisken??? Hvordan man får den til at køre hurtigere, osv....? Er villig til at forhøje pointene...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 25-12-03 13:34

Hejsa.. jeg kan sige dig at jeg gør det ca. 1 gang i måneden.

Jeg har 2 diske.. den ene ligger mit system på og den anden ligger alle mine programmer + en backup.

Jeg har så taget backup med Norton ghost. Og når den skal indlæses igen tager det kun ca. 6 minutter..
Og hvis der så er kommer nye programmet/opdateringer laver jeg en ny image når jeg har læst den nyeste backup ind. Men inden jeg begynder at surfe rundt på nettet

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 25-12-03 13:35

Hvor tit man bør formatere sin harddisk er umuligt at svare på. Det fuldstændig individuelt. Jeg gør det ca. en gang om året og hvis min maskine ikke kører ordentligt. Mht. filer og formatering bør du partitionerew din harddisk - så kan du gemme dokumenter og lign. på andre drev og nøjes alene med programmer og styresystem på C-drevet.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 13:36

Dette er jo et temperamentsspørgsmål.
Her på kontoret, formaterer vi alle diske på skift ca. hvert halve år. Vi har diske på vore PCér opdelt i to partioner c & d. Når vi formaterer, formaterer vi kun C, idet vi lægger alle vore programmer der. Det er således kun programmer vi geninstallerer. Men vi tager ALTID backup, hvilke vi gør hver fredag. Vi kører med det nyeste sikkerhed (Norton Internet Scuriti 2004), men alligevel tror jeg, at der er noget evt. programrester tilbage.
En formatering rydder i hvert fald op. Mange der installerer diverse programmer, får aldrig ryddet helt op. Så dette er for mange godt, med en formatering. Nogle vil svore noget andet, men som sagt indledningsvis, temperement.
Husk lige, at exportere din PST fil (mail, adresser o.s.v.)

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 17:37

Ok, takker, men ang. partitionerne: Jeg har allerede installeret Windows XP med kun én partition, og der kan ikke laves en ny, uden man forrmatere, vel?

Hvor meget må jeg manuelt slette, som ikke giver indflydelse i windows (er det kun Windows-mappen)???

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 25-12-03 17:50

Hvis du vil gøre som >buch78< eller som >jmsgruppen< skal du bruge et program som partition magic til at ændre den partition som XP ligger på, så der bliver plads til et ekstra drev som du kan bruge til programmer/filer/backup.
Det kan IKKE gøres med XP når hele HD er brugt ved installation.
Inden du går i gang så lav backup af vigtige filer, for det er ikke altid lige nemt at foretage denne operation.
Emesen.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 17:56

Ja, men har allerede brugt hele harddisken... Og har haft fat i et partitionsorgram, og det gik helt i kug, da jeg åbenbart ikke kan opdele min harddisk efter jeg har installeret xp...

Godkendelse af svar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 17:58

Håber det er okay, Emesen får pointene... ville ikke holde spørgsmålet åbent for længe så det ender med at lægge hen... Takker, alle sammen...!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-12-03 18:05

Du kan godt oprette en ny partition på din existerende c-disk med kommandoen DiskPart (se under hjælp)
Men ellers er det nemmeste at bruge PartionMagic som klarer det i en håndevending.
Hvor lang tid man skal køre før man formatere, afhænger af hvor mange programmer man har afinstalleret
Der er efterhånden ikke så stort brug for at formatere da man kan bruge Windows System optimizer eller lign. til at rydde ud i de dummeste programmer der ikke selv oprydder efter sig i registreringsdatabasen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-03 18:47

Hvilket partitionsprogram har du brugt, og hvad viser resultatet i dette program.
XP kan ikke ændre størrelse på eksisterende partition, men kun slette og oprette ny i frit (unalokeret område)
Lad os lige høre hvad den viser.
Emesen.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 19:02

partitionmanager, men har ikke noget frit plads til ny partion.. og som du skriver kan win ikke ændre størrelsen... er der et program der kan deT?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-03 19:26

PartitionMagic fra symantec (tidligere Powerquest)kan gøre det.
http://www.edbpriser.dk >software>powerquest>fuld version>søg>
PartitionMagic 8.0 Fuld 1 INT PC 597 kr.
Dette program bruger jeg selv, og det kan "krympe" din partition så der bliver plads til en ekstra partition.
Emesen.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 25-12-03 19:49

ok prøver senere