/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremsevæskeskift: DOT3 ??
Fra : akaup
Vist : 1830 gange
150 point
Dato : 25-12-03 12:22

HEJ!
Jeg skal til at skifte bremsevæske på min Nissan Micra 1.0 LX K10 fra ´93!
På bremsevæskebeholderen står der Use DOT 3 ONLY"!
Det er vist ikke så nemt at få længere?? (Har dog kun prøvet 2 steder endnu Thansen og CDCardic!) Hos CDCardic sagde sælgeren, at man sagtens kan blande DOT 3 med DOT 4 som han solgte. Hos Thansen mente sælgeren ikke at det var nogen god idé!
Hvad skal jeg bruge??`

Og hvordan er fremgangsmåden??
Har læst mig frem til følgende:
Der tappes så meget som muligt fra beholderen, og den fyldes op med frisk væske.
Der tappes/udluftes ved udluftningsskruen længst væk. (Hvornår ved man at det er den friske væske, hvis det har samme farve/er blevet blandet???)
Der udluftes ved de andre bremserør.

Jeg har tænkt mig at benytte mig af metoden med en hjælper, der pumper:
Pumpes - åbnes en udluftningsskrue - lukkes når pedalen er i bund - og forfra!
Med låget til beholderen skruet på! Bliver der ikke undertryk, eller er der en slags envejs-ventil?
Skal slangen på udluftningsskruen "druknes" - er det vigtigt??
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på, mht. bilmodel eller andet?

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-03 12:35

Hej

Med alle de spørgsmå vil jeg råde dig til at finde en der kan hjælpe dig med at gøre det rigtigt. Der er mange ting der kan gå galt ved at skrive en vejledning er på Kandu. Bremser lidt vitalt sikkerhedsudstyr på en bil.
Hvis man ikke er 100 procent sikker på hvad man gør, er det best at lade være.

Medhensyn til metoden med at pumpe er den lidt gammeldags.... Idag findes der f.eks ved Harald Nyborg og biltilbhørsforetninger et kit med en lille ekstrabeholder og 2 slanger og dæksler - ekstrabeholder fyldes med ny bremsevæske og slanger forbindes til resoir på bilen og den sidste slange sættes f. eks på ventilen til forhjulet så trykkes der bremsevæske ud i alle rør samtidig og der skal ikke pumpes. Man skal bare huske at beholder ikke må blive tom for bremsevæske..

Men rådet er - find en ven til at hjælpe eller betalt de få kroner det koster at få det udført på et værksted... Du vil fortryde det mange gange hvis det går galt...
Forsat god jul og godt nytår
Benjamin

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 25-12-03 12:41

Hej
Du kan godt bruge den metode du nævner men du skal huske at være opmærksom at beholderen ikke løber tør så skal du bare starte forfra .

Når du tømmer beholderen med det gamle væske så bare løsne alle udlufte skruerne og pumpe et par gange på pedalen så er systemet tømt godt nok fordi der en dråbe der bliver blandet med det gamle betyder ikke det store.
Hvad med at købe det rigtige bremsevæske hos Nissan forhandler de må vide det.Men jeg mener nu ikke det betyder noget om det er det ene eller andet når du skifter det hele ud.

Mvh thomat

Kommentar
Fra : geu

Dato : 25-12-03 13:17

Du kan godt blande DOT3 og DOT4, DOT3 har et kogepunkt ved 205 grader og DOT4 har ved 230 grader.
Når du skal lufte ud starter du ved som du skriver ved det hjul der er længst væk. Du sætter en slange på åbner for udluftningsskruen, pumper derefter beholderen næsten helt tom. Fylder den så op med ny bremsevæske og pumper så 30 gange på pedalen. Nu skulle der kun være ny bremsevæske i røret. Så lukker du skruen og der pumpes tryk, du åbner og lukker der pumpes tryk og du åbner og pedalen holdes i bund til du har lukket... Det gør du bare ved alle 4, pump evt kun 20 gange ved forhjul.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 25-12-03 18:23

Din metode er OK, ja slangen druknes, ved at den står opad nogle cm, før den går ned i et glas.
Der er en udluftning på påfyldningslåget, men låget skal helt af, så det har ingen betydning.
Du skal kun lukke op for den længst væk, og når pedalen slippes, må der ikke slippe luft med tilbage, så det er en god ide at have kammeraten til at lukke hver gang.
Du kan se at væsken bliver mere klar når det meste er rent, så kan du gå til de andre hjul.
Det vanskeligste er tit at udluftningsskruerne sidder fast, så brug en lukket fastnøgle, hvis udluftningsskruen brækker, skal hele bremsecylinderen ned til et bremseværksted. Derfor bruger værksteder ilt og gas til at opvarme dem hvis de sidder fast.
Efter 4-5 bundtryk, skal du ud og fylde op, ellers kan du få virkelig problemer med at få luftbobelen ud.
1 L plejer at være rigeligt. Og du må altid blande til en højere dotværdi.
Skulle alt det gamle ikke komme ud, gør det ikke så meget, mange kører en bils levetid uden at skifte, selv om det absolut ikke kan anbefales, da bremsecylindre lettere ruster og "går fast.
Du skal overveje at skifte rørene hvor de er rustne, ellers kan den ikke synes, du kan få dem efter mål hvis du har de gamle med.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 26-12-03 01:26

HEJ.
Vdr. udluftning via bremsecyl.
Træd kun br.pedal halv ned, aldrig i bund (pakninger i hovedcyl
bliver utætte)
Op til dig selv vdr. udsk. pakn. ell. ny hovedcyl.
mvh.
steen b.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 04-01-04 16:43

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 25-01-04 19:14

Kontaktede den lokale "multimekaniker" - hans svar, da jeg spurgte hvad det skulle koste at skifte bremsevæsken: "Hvorfor dog det"??
Det havde han aldrig gjort på sine biler! Og dog - de gjorde det en gang om året på deres rallybil! Men ellers mente han ikke at det var nødvendigt!
Tja - hvad skal man tro??
Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-04 19:53

Det svar får du hvist ikke andre steder?, der er flere grunde til at skifte (jeg personlig mener ca hvert 5år), for det første optager bremsevæsken (hovedsagelig fra bremsevæskebeholderen der "kører op og ned"), vand fra luften, hvilket bevirker at væsken får et lavere kogepunkt.
Når man bremser (campingvogn alperne), længe/eller volsomt, forplanter varmen sig til bremsekaliberne, væsken koger og danner luftlommer så pedalen pludselig går i bund.
For det andet vil vandet i systemet tære på alle bremsedele, hvor kalibere mm, let sætter sig fast, og skal udskiftes.
Jeg er sikker på du får et andet svar end det du fik fra din lokale mekaniker. Spørg alle andre mekanikere, teknisk skoles mekanikere, FDM.
Desuden vil det også fremgå af bilers servicebog, at væsken skal udskiftes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 25-01-04 20:19

Som sagt - "Tja - hvad skal man tro"...
Tror da også at det er klogest at skifte med et eller andet interval.
Kiggede lige i min Haynes, og der står der for hver 40.000 km eller 2 år.
Så må nok hellere få det gjort - men venter til det bliver varmere i vejret.

Mekanikeren ville forresten ikke give en ca pris pga. risikoen for at en af udluftningsventilerne skulle knække.

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-04 20:44

Udluftningsventilerne er nogle fandner til at knække, og det er en god ide at give dem en gang rustløsner i god tid.
Hvis den længst væk ikke vil gi sig, tager du bare den anden på baghjulet, og lader det være godt med det.
Brug altid en lille fastnøgle.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 25-01-04 20:49

Takker igen for tippet! (Der kommer sikkert nogle flere spørgsmål inden jeg får det gjort )
Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-04 22:04

Hvis du kommer med flere spørgsmål, er det bedst at stille dem som nye, da denne "tråd", jo er lukket (kan kun ses af dig og mig, og dem der går langt tilbage og søger i besvarede spørgsmål)
NB. Når en udluftningsskrue sidder så fast at den vil knække, bruger man gas og ilt til at opvarme den, så er den vupti næsten løs.
VH Palle Hansen