/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows xp professional
Fra : geoing
Vist : 409 gange
100 point
Dato : 25-12-03 11:12

har installeret Win xp Professional, men er ikke tilfreds med det- vil igen installere 98 SE , men hvordan pokker formaterer man harddisken i xp programmet. er kommet til c. prompten men den vil ikke slette xp .
'er der nogen forslag.

geoing.

Kommentar
Fra : pertho

Dato : 25-12-03 11:19

Du kan ikke formatere inde fra Windows XP.
Start på din Windows 98 startdiskette, og slet alle partitioner og opret dem igen med FDISK. Jeg går ud fra at du har valgt NTFS som filsystem til Windows XP? Har du valgt FAT32, kan du nøjes med at formatere fra startdisketten.

Bortset fra det - hvad er der galt med Windows XP. Det er da det bedste og mest stabile styresystem fra M$ nogensinde. Og kan du ikke lide layoutet, kan du jo bare skifte til klassisk layout.

Kommentar
Fra : als

Dato : 25-12-03 11:30

Den forstår jeg heller ikke. Skifte fra XP til ME er noget nær det samme som at skifte fra en ny Fiat til en 25 år gammel Trabant

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 25-12-03 11:46

Ehm.. Forstil dig det her. Du køre med 170 Km/t på en motorcykle, på motorvejen og pludslig mener du ikke at du vil have den mere og derfor hopper du af cyklen. Resultat: Kæmpe ulykke! Det samme med Xp. Det er klart at den ikke vil lade dig slette Xp, fra dens eget program. Det er jo som at begå selvmord. HVIS du endeligt skulle være så fjollet at ville gå tilbage til win98, så skal du have fat i den win98 startdiskette som pertho har skrevet om. I Den har du alt hvad du skal bruge til en formatering. Meeen. jeg er ikke enig i at ntfs partioner er en selvfølge. Fat32 er nu stadig det bedste at arbejde i

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-12-03 11:55

Så vidt jeg kan se, spørger going om, hvordan man sletter XP Pro
og geninstallerer Win98 SE.
Han spørger IKKE, hvad folk mener om dette forehavende...

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-03 12:03

Hejsa geoing

Her er et supergodt liks til hvordan du gør,siden er lavet af Kandubrugeren Catbody

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

Mvh Brian

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 25-12-03 12:04

du skal bruge en startdisk til win 98 den propper du i og kører fdisk der inde sletter du alle dine partitioner og opretter nogle nye der efter formaterer du dinne nye partitioner og propper din 98 startdisk igen og installerer win 98se det er ikke så svært men skriv endelig hvis der er nogen problemer
god fornøjelse
mvh Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 25-12-03 12:08
Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-03 12:11

Tillæg

Hvis du har valgt filsystemet fat32 i din xp installation,kan du bare formaterer den med en win98 bootdiskette eller en startdiskette,har du valgt filsystemet NTFS -følger du bare overstående links,når den har formateret genstarter du bare med din win98 cd.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-12-03 14:08

her har jeg lavet en side til dig hvor du kan se hvad du skal gøre

http://www.angelfire.com/folk/technet/

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 25-12-03 15:53

Hi allesammen

tak for jeres svar og interesse.

jeg har prøvet alt både med boot diskette fra win 98 og startdiskette 98 SE , sat disketten i a drevet og tændt for computeren , men xp pro kommer frem - ved åbning af disketten kan jeg godt se fdisk men kan ikke åbne den . hvad skal jeg gøre for at delete xp så jeg igen kan installere 98 se. jeg er p.t. nødt til at køre 98 SE da en masse af mine hardwares ikke duer under xp og der findes ingen drivere at downloade.
det er mærkeligt at man ikke kan blanke harddisken af med xp.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-12-03 16:04

det var det jeg skrev til dig på siden

din bios skal sættes til at boote fra a:
prøv at trykke på del knappen når du starter din maskine
så kommer du ind i din bios

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-12-03 16:07

det med hardware det kan måske løses hvis du siger hvilke ting du har i + chip nr

ja jeg ved godt at siden på angelfire ikke er der mere

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-12-03 16:11

her er så siden på en anden server
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/
og LÆS grundigt hvad du skal

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-12-03 16:28

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How To Format using the Recovery Console

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-03 17:35

Det er det link 25-12-03 16:11 fra technet du skal bruge.
Så bliver din HD renset helt, og du kan begynde forfra med 98se
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-03 05:55

Et helt tredie alternativ,bruges f.eks. vis man vil sælge sin HDD videre og
man vil slette sine data,slet HDD'en og indstaller så dit styre system,jeg har selv brugt det når jeg har været i kontakt med et genstridigt styersystem
og vil indstallere et andet.
læs manual>
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-03 06:04

Du sætter floppy som første boot device,når den er færdig med at slette HDD'en så indstallere du bare 98 SE som du ville gøre på en helt ny HDD.
Manse9933

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-03 12:49

dette er den ultimative hårde metode

og jeg siger jer at det er farligt for den sletter ubetinget bare du har aktiveret den. når du har kørt den genstarter du din maskine og så er din harddisk væk ( dvs at du er tvunget til at boote fra cd eller diskette
men husk at slå dit antivirus fra for dette er en virus til at slette partition ( harddisk)
hent den og omdøb den til 255.com
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/255.co1

PS. jeg sletter den når denne tråd er er lukket

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 26-12-03 14:35

Tak for svaret technet.
         nu er det endelig lykkedes.men det tog lang tid

tak til alle for hjælp .

geoing

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-03 17:12

Technet - det er vist en sej en - jeg ville lige hente den, men min NORMAN råbte højt allerede inden jeg kunne svare ja til at gemme den - gisp.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-12-03 18:28

emesen > så slå norman fra , men jeg kan også lave en hvor den går automatisk i udbrud f.eks
en bestemt dato lad os sige efter den 31-12-2003 ;dvs d. 1.1.2004 er der ingen HD

hvis der er nogen der kan programmere
så kan jeg lige sige at denne kalder bios direkte på interupt 26
__________________________________________________________________________
geoing >> jeg er faktisk mere spændt på hvad du gjorde

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 26-12-03 19:53

hi technet
følgende blev gjort:
startdiskette win 98.derefter a prompt så en diskette fra maxtor ( Powermax) den sletter alt.men med en 40gb disk tager det ca 2½ time- derefter forandres bios til boot fra a, så en win 98 boot diskette-derpå fdisk-oprette en primær dospartition. derefter lukke ned starte igen og installere win 98 .der så selv formaterer hardisken førend installationen , en meget besværlig metode -tager grusomt mgen tid---
jeg bryder mig ikke om xp, og jeg synes det er forkert af Microsoft at man ikke kan formatere harddisken på samme måde som i 98.
endvidere er der mange printere og scannere hvortil der ikke er drivers til xp ..
men måske skal man bare bruge en opgradering fra win 98 til xp home edition - jeg brugte xp professionel ...
med hilsen geoing

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-12-03 21:41

geoing > ikke for at forklejne dig noget men hvis du havde fulgt evt. Manse9933 råd om at bruge kill disk eller en af de andre metoder her på tråden
så havde du sparet 2½ time ....

men ang dine printere og scannere hvortil der ikke er drivers til xp
så har du måske kigget på denne adresse
http://www.driverguide.com

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 26-12-03 23:00

hi technech

ja det er nok muligt at killdisk er god , nu fandt jeg tilfældigvis en gammel diskette fra maxtor ( Powermax) den virker nok på samme måde , men er meget langsom .

men uden rådene på denne side var jeg sgu ilde faren , så jeg takker alle .....

geoing

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-12-03 02:35

geoing >> okey men nu har du ihvertfald lært noget og det er det der er hovedsagen for mig
men et godt råd med på vejen , når du har sat din maskine op og kørt diverse drivers ind og windows update
så lav en extra partition på din harddisk ,hvis du ikke har en gammel disk til at ligge til at lave en bacup af din
og til backup ville jeg bruge norton ghost2k3 for dos for den er simpel og det kan spare dig for mange timer
husk vi er til for at hjælpe hinanden
og den kan du hente her
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/ghostbootdsk.exe

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 27-12-03 10:48

Hi Technet.

ja man lærer sgu immervæk noget nyt. jeg vil følge dit råd men jeg vil dog indsætte en harddisk no 2 da min kun er på 40 gb .

geoing