/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvide pletter
Fra : ru1
Vist : 2088 gange
200 point
Dato : 25-12-03 10:21

jeg har fået en del nye fisk i mit 660l akvarie,nu opdager jeg at nogle gamle regnbuefisk har fået hvide pletter og en har fået hævet øje som er hvidt for oven samt en purpurbarbe ser ud til at have finneråd.eg har givet dem ca.2 0/00 salt samt becksmedium efter forskriften er der andet jeg kan gøre for ikke at få en masse døde fisk
MHV
Leif olesen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-12-03 11:27
Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 210 point
Dato : 25-12-03 11:46

Jeg tror ikke, der er meget at gøre.
Vi har prøvet nøjagtig det samme. Købe nye fisk, for at få flere, og ende med færre.
Uanset om sælgerne af fiskene svorer noget andet, tror jeg at problemet primært er fiskesygdomme. Når man har et godt fungerende økologisk system, skal man ikke lave nye tiltag. Nye fisk, nye sygdomme.
Vi prøvede alverdens tiltag, efter rådgivning af de proffesionelle, det hjalp bare ikke. Vi startede med tolv fisk, otte nye, og endte med syv. Resten fil hvide pletter og døde. Jeg tror det er en fiskevirus, selvom jeg ikke er ekspert, kun "bruger".

MVH
JMS
nb. her er lige et par links:
http://www.tropheus-siden.dk/Tropheus/sygdomme.htm
http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Medicin&gruppe=fersk
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/tungtvand.htm

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 25-12-03 12:31

Hej ru1 og god

Efter din beskrivelse er det højst sandsynlig fiskedræber du har fået indført med de nye fisk.

Du kan godt helbrede dine fisk. Det er bedst at gøre det i et andet akvarie, evt. en ren plasticspand uden bundlag og planter. Dvs. fang alle dine fisk op. For at forkorte behandlingstiden, bør du gradvist forhøje vandtemp. til 27-28 gr. og sørge for god gennemluftning.
Selve akvariet, lader du bare være. Snylteren (Ichtysporerne) vil dø i løbet af et par døgn, når de ikke kan finde nogen fisk at snylte på. Derfor er det vigtigt at du får alle fisk med. Du skal ikke spekulere på eventuelle snegle. De kan ikke overføre sygdommen/snylteren.
De fisk du behandler, skal være pletfri i mindst en uge, førend de sættes tilbage i akvariet.

Til behandling af fiskedræberen, kan du bruge Euflavin: 1 g til 100 l
Du kan også bruge Methylenblåt 1 g til 500 l (virker godt)

Behandling med Euflavin er nok mest almindelig. På Apoteket kan du købe en opløsning bestående af 1 g euflavin opløst i 400 cm3 destilleret vand (uden recept).
Af denne stamopløsning tilsætter du 20 cm3 pr. 10 l vand. Efter ca. 12 timer, tilsætter du endnu 20 cm3 pr. 10 l vand.
Efter 2. tilsætning svarer det til 1 g euflavin pr. 100 l. Du skal ikke tage dig af, at vandet bliver stærkt gulgrønt.

Held og lykke. Det skal nok gå.

HUSK næste gang du køber nye fisk, først at lade dem gå en 14-dages tid i et karantæneakvarie for at undgå at overføre fiskesygdomme fra nyindkøbte fisk til din gamle bestand.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-12-03 16:22

Har selv haft samme problem.
Der findes en del dyrt "medicin" hos dyrehandlere.
Jeg har flere gange løst problemet ved hjælp af almindeligt salt samt ved at hæve temperaturen i akvariet 1 grad i en uge, hvor efter temperaturen sænkes langsomt igen, til normal temp.
Nu skal det ikke blive til et saltvands akvarium, der skal ca. 100 gr salt i til 600 L.
Nu er sygdommen hos dine fisk måske desværre så langt fremme at du ikke kan gøre noget ? Der skal helts behandles lige så snart der observeres hvide pletter

Kommentar
Fra : csiems

Dato : 26-12-03 00:51

Hej.
Jeg har haft problemet to gange. Det er begge gange lykkedes at redde alle fiskene - men som skrevet før, der skal gøres noget hurtigt. Jeg har brugt det "dyre" medicin fra Tetra, men det er vel ok at bruge for 50,- for at redde sine fisk. Det ser "farligt" ud, når man bruger det - vandet bliver helt blåt, men det forsvinder igen. Husk at have godt gang i filtreringen. Nu er det jo helligdage, men du må kunne få fat på noget lørdag og håbe det ikke er for sent.
Jeg har begge gange behandlet i akvariet, og det har altså virket.
Jeg har nu en flaske liggende i reserve, hvis problemet pludselig skulle komme igen.

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 26-12-03 04:14

som jeg skriver har jeg både tilsat mentylblåt og salt (1320gram til 660ltr.)så snart jeg opdagede det, og jeg regner med at det lige er opstået for jeg bruger en del tid hver dag på at følge dem, men det var hvis der var andre gode råd.
MVH
Leif Olesen

Kommentar
Fra : kronn

Dato : 28-12-03 09:19

Jeg har haft problemet mange gange, og jeg er hver gang sluppet af med dem på følgende måde:
Køb JBL Punktol tilsæt det i vandet, det er vigtigt at du ikke har tilsat andet medicin før du bruger dette, når Punktol er tilsat slukker du for neonlyset, samt div filterpumper(hvis du har en alm iltsten kan den stadig kører), lad nu fiskene gå i to døgn hvorefter du skifter 50% af vandet. Det er vigtigt at neonlyset og evt spandpumpe forbliver slukket for at medicinen virker bedst.Nu ved jeg ikke om i syntes at 60 kr for en flaske Jbl Punktol er dyrt, men hvis jeg havde 660ltr ville jeg nok ha fisk for 2000-3000kr, nå men det har i hvert tilfælde virket for mig hver gang(sommetider dør der et par stykker hvis de er blevet for hårdt angrebet)

Kommentar
Fra : Fnuller_23

Dato : 02-01-04 22:20

Det du har beskrevet lyder som svamp. og det kan du købe noget imod hos din dyrhandler. jeg har nemlig selv haft det for et par år siden.

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 04-01-04 18:56

Hurraaaa det lader til at jeg er sluppet af med skidtet.Fremgangsmåden jeg gjorde var:tilsatte 2 0/00 salt samt becks multi medium 5milliltr. pr. 100 ltr vand,jeg gentog det med becks hver dag i 6dage, jeg kunne se fra starten at det blev ikke værre, og efter et par dage begyndte det at aftage for til sidst helt at forsvinde fra de fisk der var angrebet,jeg har nu lavet vandskift 50% og følger nøje fiskene.
MVH
Leif

Kommentar
Fra : Fnuller_23

Dato : 04-01-04 19:25

fedt ru1

håber ikke det sker for dig igen...men hvad nu ved du jo hvad du skal gøre en anden gang

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-01-04 19:45

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : ru1

Dato : 07-01-04 09:05

Tak for svaret jmsgruppen.