/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
sharpei
Fra : johnni
Vist : 2757 gange
50 point
Dato : 25-12-03 01:19

hej er der nogen der kan fortæle mig om en sharpei er en kamp hund.
mvh .johnni.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-12-03 01:24

Gå ind på Goougle på internettet og brug søgeordet Sharpei, der kan du få forklaringen, det er en speciel hund.

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 60 point
Dato : 25-12-03 02:29

Information om Shar-Pei

Spredt information igennem århundreder vidner om, at den Kinesiske Shar-Pei stammer fra Han Dynastiet(200 f.kr - 220 e.kr). Oprindelsessted er i byen "Dah Let" i den sydkinesiske provins "Kwun Tung". Shar-Pei blev brugt af bønderne som en all-round hund enten til jagt, vagt, kanp eller selskabshund. Racen var meget almindelig.

Racen har været truet med udryddelse to gange. Første gang under den kinesiske hungersnød da kommunisterne tog magten og erklærede alle hunde for luksus og brandbeskattede dem. i midten af 70rne siges det at der kun var ti tilbage i Kina. Fra Hong Kong blev nogle sendt til USA for at redde racen for at uddø.

Shar-Pei betyder" sandskindshund" og henviser til den korte, stride pels. Racen er kendetegnet med en stor blød mule, blå tunge, små bitte ører og krøllet hale.

De første to kom fra Hong Kong til os i sommeren 1980 og de vakte stor opsigt. Fællesklubben gjorde et stort arbejde for at få dem accepteret i DKK. I dag er racen organiseret i Dansk Molosserklub. (racerepræsentant: Merete Rivier)

En Shar-Pei er let at passe pga. den korte pels. Det er en temperamentsfuld hund, tæt knyttet til sin familie og elsker børn. Den har en kinesisk ophøjethed, hviler i sig selv, er ekstrem renlig, lidt reserveret over for fremmede. Den elsker at betragte verden med halvt lukkede øjne. Sætter pris på husets bedste sofa og havens mest solrige plads.

Den er på størrelse med en boxer (45-57 cm) og vejer omkring 20 -25 kg. En ideel familiehund, der passer på sit og sine.

Hvalpen er ekstrem foldet. Hvorimod den voksne hund mister en del af folderne under opvæksten. Den har folder i ansigtet, der er lige så individuelle som menneskers fingeraftryk. Der er løs halshud, folder i nakken, på ryggen og omkring haserne, resten af huden er rigelig, men ikke foldet.

Ifølge FCI standard skal den voksne hund ikke have mange folder.

Der er 2 hovedtyper, den kortpelsede ( op til 1,5 cm ) har et benet firkantet hoved. Den langpelsede variant (1,5 - 2,5 cm har et stort kødfyldt hoved, tyk mule og meget løs tyk hud.

De to typer kan kendes fra fødslen pga. forskellen på pelsen. Den kortpelsede kaldes en traditionel Shar-Pei Den "langpelsede" Shar-Pei kaldes moderne Meat Mouth er den fortrukne af dommere og opdrættere. Som voksne ligner de 2 typer slet ikke hinanden. Shar-Pei`ens farver er ensfarvet rød, creme, sort, faun Den må ikke have pletter eller blacktan .

Karin
sakset fra Shar-Pai opdrætter

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 25-12-03 11:27

Hi johnni.
Det er en jagt-/vagt-hund.
Er en kinesiske race der har eksisteret i århundreder i provinserne ved Det sydkinesiske
Hav.
Racen stammer sandsynligvis fra byen Dialak i provinsen Kwun Tung.
Hunden er rolig og selvstændig, loyal og hengiven over for familien.

Godkendelse af svar
Fra : johnni

Dato : 25-12-03 14:24

Tak for svaret k.j.k.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 11-01-04 20:03

Hej Johnni
Shar Pei'en er en kamp/ vagt hund. Den er i samme gruppe som Tosa (ulovlig i DK), Staffordshire, mastiffer etc.
Det er meget fint det de andre her på siden har skrevet, nemlig at den er selvstændig, hengiven overfor familie, rolig, loyal. Det passer - det er sandt.
Men hvad ingen har nævnt, er dens udprægede aggressivitet overfor artsfæller, især af samme køn. En Shar Pei (og de andre fra dens gruppe), går ikke forbi et slagsmål! Og går de i slagsmål, er det for at vinde!(læs; dræbe)
Køber du en Shar Pei følger altså et stort ansvar. Du må ikke have din hund løs (du bør ikke). Du må når den er hvalp, FRA DEN DAG DU FÅR DEN, vænne den til alle mulige forskellige slags hunde. Hver dag. Alle aldre, begge køn, alle slags udseende, racer etc. På denne måde vil du være heldig at din Shar Pei kun angriber i 99 % af tilfældene istedet for 100%. Get my point?
Min hund hilser ALDRIG på kamphunde. De er smukke, dejlige, venlige overfor mennesker, ekstremt hengivne overfor familien etc. Men det ER kamphunde.
Møder jeg løsgående kamphunde (har ikke prøvet endnu), får de min mening på stedet.
Vil du alligevel anskaffe dig en Shar Pei, vil jeg anbefale at du får en rigtig god ansvarsforsikring!
Jeg er professionel hundetræning, og tager kort og godt ikke kamphunde med på mine hold. De er simpelthen forment adgang.
Hvad er der galt med Golden Retriever? Labrador? Spaniels? Pudler? etc. - dem kan du også træne med! En Shar Pei er meget selvstændig og ser sjældent det sjove i, at blive trænet.
Handler det om hundens udseende? Skal den helst se lidt "hård" ud? - Så er der jo Schæferen, en meget blød/blid hund, der er nem at træne og som folk af mystiske årsager er bange for. Du kan vælge en sort labrador - ser da også lidt rå ud og give den halsbånd med nitter på? Der er Grand Danois - den synes jeg personligt er lidt "rå". Den tilhører også gruppe af kamp/vagt - hunde, men er den mest "freds-elskende" af dem alle, og går sjældent i slagsmål. Sådan en stor, sort Grand Danois er da imponerende! Du kan vælge Rottweileren, som er endnu en misforstået race. Med den rette opdragelse (ingen slag, skældud, straf etc.), kan man få en dejlig hund ud af en Rottweiler(anbefales ikke til nybegyndere).
jeg ønsker dig held og lykke og håber ikke at du vælger en kamphund!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-02-04 22:36

hej. vildskud..mange tak for dit gode svar..jeg spurgte fordi alle fortæller mig at sådan en hund er meget farlig.
og det er rigtigt den gerne vil slås,især med andre hunde fra molosser gruppen..men så må jeg lige tilføje at den er yderst venlig over for alle andre hunde såvel store som små.og noget reserveret over for mennesker den ikke kender.
jeg ved dettte da jeg selv har en sharpei på på snart 3 år der aldrig har gjort hverken mennesker eller hunde fortræd.
men som du selv nævner har den også altid været sammen med mange andre hunde,så det nok derfor.og min hund går aldrig løs..men tak for svaret.
mvh .johnni.