/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må min kæreste flytte ind i min lejeboli~
Fra : carina
Vist : 1305 gange
20 point
Dato : 14-03-02 12:45

Jeg bor i en to-rumsbolig. Har boet der 3 år. Der er 8 lejligheder i ejendommen. Må min kæreste flytte ind, uden min udlejeres tilladelse? Eller skal udlejer godkende dette og og kan modsætte sig dette? Og hvis dette er tilfældet; med hvilken begrundelse?

-Carina

Accepteret svar
Fra : lars2408

Modtaget 20 point
Dato : 14-03-02 14:55

Hej Carina
Generalt gælder det at du godt må lade din kærste flytte ind, hvis andet ikke er nævnt i din lejekontrakt, f.eks. noget om beboere pr. boligrum.
Husk det kan påvirke boligstøtten

MVH Lars

Kommentar
Fra : lars2408

Dato : 14-03-02 14:59

Hej igen

Du kan læse mere om lejeboliger på www.bl.dk

Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 17:59

"carina" <carina.news@kandu.dk> skrev...
> Jeg bor i en to-rumsbolig. Har boet der 3 år. Der er 8 lejligheder i
> ejendommen. Må min kæreste flytte ind, uden min udlejeres tilladelse?

Ja, din kæreste må gerne flytte ind uden udlejers tilladelse.

> Eller skal udlejer godkende dette og og kan modsætte sig dette? Og hvis
> dette er tilfældet; med hvilken begrundelse?

Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne modsætte
sig, hvis du havde en 1-v.

Mvh. Camilla

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 18:41

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

>> Eller skal udlejer godkende dette og og kan modsætte sig dette?
>> Og hvis dette er tilfældet; med hvilken begrundelse?
>
> Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne
> modsætte sig, hvis du havde en 1-v.

Er det ikke kun ved fremleje, at der er et krav, hvad angår antallet af
beboelsesrum?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 19:23

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:a6ql28$30b8$1@news.cybercity.dk...

[klip]
> Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne modsætte
> sig, hvis du havde en 1-v.

Hvilken lov står det i?

Mvh
OveK.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 20:55

On Thu, 14 Mar 2002 17:58:39 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

>Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne modsætte
>sig, hvis du havde en 1-v.

Kan en ejerforening gøre nogen indsigelser? Evt. kræve en forhøjelse
af andelen af fællesudgifter eller vandafgift/andre afgifter?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 23:34

In <htv19uc8beua23n506sr8tf8eh2hffgbtc@4ax.com> Jimmy Damsgård <noname@SLETMIGnospam.dk> writes:

>On Thu, 14 Mar 2002 17:58:39 +0100, "Camilla Scharff"
><camischa@jubiimail.dk> wrote:

>>Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne modsætte
>>sig, hvis du havde en 1-v.

>Kan en ejerforening gøre nogen indsigelser? Evt. kræve en forhøjelse
>af andelen af fællesudgifter eller vandafgift/andre afgifter?

Faellesudgifter bliver normalt betalt udfra lejligheders stoerrelse
det saakaldte "fordelingstal" og ikke antal personer.

/Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 23:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev...
> "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:
> > Udlejer kan ikke modsætte sig, da det er en 2-v - men ville kunne
> > modsætte sig, hvis du havde en 1-v.
>
> Er det ikke kun ved fremleje, at der er et krav, hvad angår antallet af
> beboelsesrum?

Hmmm - det med, at antallet af personer ikke må overstige antallet af
beboelsesrum står godt nok i forbindelse med § 69, men jeg er nu *rimelig*
sikker på, at udlejer også vil kunne bruge det i forbindelse med indgåelse
af kontrakter og indflytninger i al almindelighed. Har ikke en kommenteret
lejelov, kan andre hjælpe?
Jeg har ihvertfald set adskillige lejekontrakter på 1-v'er, hvor der står,
at lejligheden kun må bebos af 1 person.

Mvh. Camilla

> --
> Mvh. Morten http://miljokemi.dk
> Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
> Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 23:53

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev ...
> Hvilken lov står det i?

Lejeloven § 69 - det står dog i forbindelse med reglerne om fremleje, bytte
mv. (læs min anden post)

Mvh. Camilla

> Mvh
> OveK.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 06:39

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:a6r9s6$14ij$1@news.cybercity.dk...
> "Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev ...
> > Hvilken lov står det i?
>
> Lejeloven § 69 - det står dog i forbindelse med reglerne om fremleje,
bytte
> mv. (læs min anden post)

Da jeg skulle flytte ind hos min nuværende kone for 11 år siden, ville
udlejer heller ikke tillade mere end en person i hendes et-værelses
lejlighed, men efter et par opringninger til boligministeriet havde han ikke
noget at have det i, og han kunne ikke forbyde det.

Mvh
O.K.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 12:54

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Hmmm - det med, at antallet af personer ikke må overstige antallet
> af beboelsesrum står godt nok i forbindelse med § 69, men jeg er
> nu *rimelig* sikker på, at udlejer også vil kunne bruge det i
> forbindelse med indgåelse af kontrakter og indflytninger i al
> almindelighed.

Det kan godt være, at man via lejekontrakten kan aftale, at der kun må
bo et nærmere specificeret antal personer.

Men generelt er der næppe nogen begrænsninger, det ville jo også give
problemer, hvis et par vælger at få børn.

Jeg erindrer bla., at der for nogle år tilbage var noget debat om,
hvordan kommunerne kunne gøre noget ved de problemer det afstedkom at
der i visse indvandrerkredse var en tendens til, at der boede mange
mennesker i små lejligheder. Hvis jeg ikke husker helt galt kunne man
ikke bare lige kræve, at der kun måtte bo et maksimalt antal personer i
en lejlighed.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 17:27

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:a6r9pl$14gd$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> Hmmm - det med, at antallet af personer ikke må overstige antallet af
> beboelsesrum står godt nok i forbindelse med § 69, men jeg er nu *rimelig*
> sikker på, at udlejer også vil kunne bruge det i forbindelse med indgåelse
> af kontrakter og indflytninger i al almindelighed. Har ikke en kommenteret
> lejelov, kan andre hjælpe?

Oraklet skriver i Karnov følgende:

"Om bestemmelsen tager sigte på forholdene ved fremlejemålets etablering
eller om den også er gældende under fremlejemålets beståen er tvivlsomt.
Begrænsningen i antallet af beboere i lejligheden bør i visse tilfælde kun
være gældende ved fremlejemålets etablering, i hvert fald når husstanden
udvides som følge af børnefødsler."

/Peter

--
http://www.grauslund.com - nu med billede af dytten!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 17:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Oraklet skriver i Karnov følgende:
>
> "Om bestemmelsen tager sigte på forholdene ved fremlejemålets
> etablering eller om den også er gældende under fremlejemålets
> beståen er tvivlsomt. Begrænsningen i antallet af beboere i
> lejligheden bør i visse tilfælde kun være gældende ved
> fremlejemålets etablering, i hvert fald når husstanden udvides som
> følge af børnefødsler."

Kan man deraf konkludere, at §en, hvilket jeg formoder, udelukkende kan
gøres gældende når der er tale om fremleje og, at udlejer ellers ikke
har mulighed for at bestemme antallet af beboere i et givent lejemål
naturligvis medmindre andet er aftalt?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 17:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91D2B400A8D6B.miljokemi.dk@130.226.1.34...

[klip]

> Kan man deraf konkludere, at §en, hvilket jeg formoder, udelukkende kan
> gøres gældende når der er tale om fremleje og, at udlejer ellers ikke
> har mulighed for at bestemme antallet af beboere i et givent lejemål
> naturligvis medmindre andet er aftalt?

Når landets lejeretsekspert siger at det er tvivlsomt - så er det tvivlsomt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 17:49

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Når landets lejeretsekspert siger at det er tvivlsomt - så er det
> tvivlsomt.

Bestemt men han snakker jo kun om tilfældet fremleje. Det er egentligt
det generelle vi vil frem til. Nemlig om udlejer har nogen som helst
mulighed for at begrænse antallet af beboere i et lejemål.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-03-02 18:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91D2B535D1B78.miljokemi.dk@130.226.1.34...

[klip]

> Bestemt men han snakker jo kun om tilfældet fremleje. Det er egentligt
> det generelle vi vil frem til. Nemlig om udlejer har nogen som helst
> mulighed for at begrænse antallet af beboere i et lejemål.

Den gælder vel nok kun ved fremleje. Ordlyden er temmelig klar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-09-02 22:29

Jeg mener engang at have hørt, at man ikke kontraktmæssigt kan stille nogen ringere, end loven foreskriver.
Har det noget på sig, kan udlejer vel ikke blande sig, så længe loven bliver fulgt.

Ram2