/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
skimmelsvamp på gulvforskalingbræder
Fra : Odense
Vist : 1217 gange
50 point
Dato : 24-12-03 11:56

hej ! hvis man kan se begyndelse til skimmelsvamp på nogen 22mm gulvforskalingbræder (1 plan hus med halv kælder) skal man så flå dem alle op og udskifte dem !? håber det ikke! da det er over 200 m2 og pex rør er skruget fast og klar til isolering... Kan man evt. give det hele engang gori 22/7 med sprøjte pistol, så det dør... eller dør den svamp når der kommer varme på selv !?

Æv at man ikke brugte trykimpernert gulvforskalingbræder ´fra start. De alm. gulvforskalingbræder fik for meget vand/fugt før vi fik tag på...

Beskrivelse af gulvet: 2 lag loft Gips med kælder, 47x300mm gulvbjælker, 250mm glasuld, pex gulvarme som er sat mellem 22mm gulvforskalingbræder, + alu. varmegulvplader, og så 22mm spånplader med fjer/not, og til sidst færdig 15mm ege parket...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-12-03 12:53

Udluftning og varme er det vigtigste.
Ellers må du bruge noget skimmeldræbende algefjerner, klorin eller måske Gori men det er dyrt. Algefjerner er faktisk klorin bare dyrere, men husk udluftning udluftning og udluftning

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 10:52

Nu er det svært, at vurdere svampe uden at se dem. Men, du skal under ingen omstændigheder bruge gori. Du skal heller ikke bruge trykimprægneret træ indvendig.
Nu forstår jeg det sådan, at dine brædder i øvrigt er nye, samt det er forskalling under bjælkelag, som skal holde din gulvisolering. Du har selvfølgelig god udluftning i din halv kælder.
Varme til svampesporer, er en dårlig løsning, medmindre temperaturen bliver så høj, at man dræber svampene. Dette bruger med i svampebekæmpelse.. Varme kombineret med rigelig fugt, giver den bedste grobund for svampe. Kold luft, masser af udluftning, så luften bliver tør, dræber normalt skimmelsvampe. Jeg "TROR" at dit problem løser sig selv.
Er du i tvivl, skal du købe noget boracol. Det kan sprøjtes eller lægges på med pensel / rulle. Følg foreskrifterne. Og husk lige, at få lavet en fugtmåling, inden du ligger egeparket på. Og der skal du lige være sikker på, at dette opholder sig i rummet i et stykke tid, så din parket kan afklimatisere. Få oplysninger hos din leverandør, for netop din parket.
God arbejdslyst.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 10:54

NB.
Glemte lige at sige, at svampe ikke er alger. Så brug ikke algefjerner. Stig54 har ret i, at klorin er den bedste algefjerner, med lidt vand i som fortynder.

JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 25-12-03 11:46

hej JMS
Hvem sælger den Boracol og er den dyr? jeg har ca. 200m2 forskaling bræder som skal have på undersiden over det hele! evt. med en sprøjte..

go' jul!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 12:01

<<odense
Boracol kan du købe i alle trælaster, og ja den er rimelig dyr.
Den er langtrækkende, så hvis man evt. kommer det i en have giftsprøjte, skal der ikke mange liter til, for at behandle dine brædder.
http://ddc-service.dk/varmebehandling.htm
http://www.hussvamp-lab.dk/home.htm http://www.biocentrum.dtu.dk/mycology/indoor_air_mycology/dk_indeklim.html#Hvordan fjerner man skimmelsvampevækst
Prøv lige at se sidste link. Meget spændende. Denne er også ny for mig. De lærde, miljøstyrelsen o.s.v. og DTU er åbenbart uenige. Nu er DTU´s eksempler også grelle eksempler, og meget udbredt skimmelsvamp.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 12:02

NB. sidste link, kopier lige hele linien, det er ikke altid kandu understøtter lange links.
JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 27-12-03 10:59

hmmm ser ud som der ikke er en 100% god løsning der kan slå det ihjel... men jeg tror det vil dø når der kommer gulv varme på, så bliver det jo knas tørt der hvor det sidder!...

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-03 11:08

<<odense
Boracol slår dem ihjel. Det dtu mener er, at man også skal fjerne de døde celler, p.g.a. at de kan være allergifremkaldende.
Så husk en anden gang, altid afdække byggematerialer.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 02-01-04 11:24

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 11:31

Selv tak
mvh
jms