/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ubudne gæster?
Fra : asjens
Vist : 4463 gange
200 point
Dato : 23-12-03 11:19

I et 2 år gammelt parcelhus oplever vi, at sand helt ind til murvæggen bliver eroderet (små huller), samt at der ligger efterladenskaber. Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-03 11:58

Murbiller - de kan iøvrigt bedst lide gulstenshuse (?)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 12:07

Murbier, der skal tages hånd om det med det samme, ellers skal hele muren varmebehandles (Og det er dyrt), men hvis man er hurtig, skal fygerne laves om.
http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/murbier/
Men det er håndværkeren der skal lave det gratis, da der er 2 år udv. garanti og også 5 års.
Men spørgsmålet er om ikke hele husets fuger skal laves om, for intet nyt byggeri bør have så løse fuger.
Skynd jer at skrive, så i kan få et skriftligt svar fra bygherren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-12-03 12:22

hmmm.. hvis det er på denne årstid, problemet er, er det nu næppe murbier.

hvor store er efterladenskaberne? Mus, rotte, mår?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-12-03 12:31

<<asjens
Palle har ret. Det lyder som murbier (ikke bidere men bier). Disse insekter lever af kalken i mørtelen mellem murstenene, og udskiller sandet. Hvis jeres hus kun er to år gammel, er der noget helt galt. Få straks taget hånd om dette. Sandsynligvis har mureren ikke tilsat nok cement i mørtelblandingen, og det er således hans ansvar.
Hvis jeres villaforsikring medforsikrer insekter (læs i policen), så anmeld skaden til forsikringsselskabet. De er pligtig til at dække skaden. Hvad de så gør mod mureren bagefter, er jo selskabets sag. Hvis ikke, skal i STRAKS indgive en skriftlig klage til firmaet (evt. typehusfirmaet), som har opført byggeriet.

MVH
jms

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-03 13:28

Vedr. forsikring. Hvis man har svamp- & insektforsikring med i husforsikringen, skal man være opmærksom på, at skaden kun er dækningsberettiget, så fremt der er tale om nedstyrtningsfare. MEN inden der opstår nedstyrtningsfare, skal man som forsikringstager selv imødegå denne fare med forebyggelse - og det er vel der asjens er lige nu. Se iøvrigt i forsikringsbetingelserne. Det er sjældent, at insektforsikringen kommer i brug, man skal nærmest være på ferie i flere måneder, så der kan opstå en sådan skade i den bortrejste periode - og så skal man lige være opmærksom på, at man ikke har ført jævnligt tilsyn med sit hus, mens man var bortrejst!!!

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 23-12-03 15:24

Vi har ikke huller i mørtelfuger. Derimod kommer hullerne fra en 2 cm bred kant af sand mellem herregårdssten og facademur. Sandet bliver gravet op (som muldvarpeskud), og ligger eroderet på herregårdsstenene.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-03 15:35

Hvad med at fjerne et par herregårdssten og tage en skovl for at finde ud af hvad det er.
Den med insekter tror jeg ikke på i 6-7 gr. frost.
Glædelig

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 200 point
Dato : 23-12-03 15:52

Det kan være myrer.

Godkendelse af svar
Fra : asjens

Dato : 23-12-03 16:27

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-12-03 18:24

A C ROSMON Jeg tror det er myrer, mine svigerforældre har prøvet det, det var ret stor skade som de havde lavet.

JEG TROR DU HAR FORTJENT DINE POINT

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 23-12-03 22:43

Tak for svarene vedr. myrer. Det lyder ikke betryggende. Vi må have tilkaldt fagmænd snarest. VH Morten Jørgensen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-12-03 23:41

Myrer er tegn på, at din jord er sur, så giv det kalk.