/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ny i LINUX
Fra : Jaxo
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 13-03-02 22:35

Davs.
Jeg har lige installeret Mandrake 8.2, men der er nogle prgrammer som jeg gerne vil Bruge men de er windows baserede programmer såsom MSN ICQ osv.. Hvordan gør man det??

Jeg er meget nybegynder sp hvis nogen kender noget evt documentation på hvordan man anvender mandrake bedst muligt så send lige et link.

Mvh. Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-03-02 23:01

Yello

On Wed, 13 Mar 2002 22:35:22 +0100, Jaxo wrote:

> Davs.
> Jeg har lige installeret Mandrake 8.2, men der er nogle prgrammer som
> jeg gerne vil Bruge men de er windows baserede programmer såsom MSN ICQ
> osv.. Hvordan gør man det??

To muligheder: finder linux programmer som svare til winblows, kig på
http://freshmeat.net
Bruge wine: http://www.winehq.org

> Jeg er meget nybegynder sp hvis nogen kender noget evt documentation på
> hvordan man anvender mandrake bedst muligt så send lige et link.

http://www.mandrakeuser.org

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >
- If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-03-02 23:28

Jaxo wrote:

> Davs.
> Jeg har lige installeret Mandrake 8.2, men der er nogle prgrammer som
> jeg gerne vil Bruge men de er windows baserede programmer såsom MSN ICQ
> osv.. Hvordan gør man det??

det program du skal bruge hedder wine og kan hentes her
http://www.winehq.com/download.shtml wine er temmeligt experimentalt så du
skal ikke forvente at det lige kan kåre de aplikationer du vil have det til
men med lidt hjelp fra guderne går det somme tider.
Men lad værre med at regne med at noget som helst nyere MS software virker
under wine.

http://www.codeweavers.com/home/ er også værd at se på

> Jeg er meget nybegynder sp hvis nogen kender noget evt documentation på
> hvordan man anvender mandrake bedst muligt så send lige et link.

Læs den dokumentation der følger med mandrake der ligge en ret omfattende
manual på de cder mandrake kommer på.
sslugs linux bøger er også altid gode at have ved hånden
http://www.sslug.dk/linuxbog/

Kommentar
Fra : Jaxo

Dato : 14-03-02 08:03

Ok, hvordan bruger man så Wine kommandoen?? hvor skal man skrive den??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-03-02 13:25

Jaxo wrote:

> Davs.
> Jeg har lige installeret Mandrake 8.2, men der er nogle prgrammer som
> jeg gerne vil Bruge men de er windows baserede programmer såsom MSN ICQ
> osv.. Hvordan gør man det??

Proev gaim (http://gaim.sourceforge.net) - den kan klare MSN saavel som ICQ.

Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 31-05-02 18:36

licq og gaim er præinstalleret i Mandrake 8.2.
Og mht. hvordan du bruger wine er kommadoen:
wine <program.exe>

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-07-02 13:33

Hvis spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det ?

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 30-07-02 09:09

Jeg sidder lige og tænker på noget...

Jeg har en dualboot maskine med RH7.3 og W2K. Når jeg bruger Wine bruger jeg det på programmer jeg allerede har installeret under Winblows. Hvad nu hvis man vil køre Win32-programmer på en ren Linuxbox og det eneste man har er en installer-exe-fil. Kan en WISE-installer køre til ende i Linux, eller har man tabt hvis man ikke har en Winblows man kan installere under?

Kommentar
Fra : saxtorph

Dato : 09-09-02 21:42

Drop wine da du er nybegynder og den wine der følger med Mandrake 8.2 ikke fungerer.
Jeg kender ikke så meget til instant messaging programmerne, men både licq og gaim findes under k-menuen -> Networking -> Instant Messaging hvor der også er andre programmer, vel og mærke hvis de er installeret. Installering af yderligere pakker gøres normalt nemt med Mandrakes Software Manager: k-menu -> Configuration -> Packaging -> Software Manager eller findes i Control Center på desktoppen.
Hvis du har valgt dansk som sprog afviger det selvfølgelig fra ovenstående.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 12-12-02 16:44

Jeg synes du skal bruge WINE

Kommentar
Fra : GeekNet

Dato : 07-08-05 13:27

brug gaim