/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
varmetråde i bildøre
Fra : carlsen6
Vist : 1302 gange
170 point
Dato : 23-12-03 09:25

kommer ud til bilen dørene er næsten ikke til at få op,,tænker lidt!!! det må da være muligt at lave et eller andet med varmetråde i gummilisten eller??
man kan jo få det til vandrør...men hvad med et system til 12 volt, det skal jo heller ikke bruge for meget strøm..der er jo ikke noget ved at kunne komme ind i bilen også at man ikke kan starte!!!

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 23-12-03 09:39

Hej carlsen6

Din ide lyder til at være udemærket. Men du kan også prøve at starte med at give alle dine gummilister noget silicone spray .Tør alle listerne af med en klud og så spray noget på tør lidt af det overskydende væk . Det hjælper.

god

Mvh thomat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-03 09:41

Det er netop problemet, den slags bruger meget strøm.
Elvarme i sæderne, bagruden o.s.v.
Gode kreative ideer skal frem.
Næste problem er at overbevise fabrikanterne om behovet.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-12-03 09:44

Jae,,, men hvornår skal den begynde at bruge af dit batteri - og så er der lige dørlåsen også...

Det her koster, men er yderst behageligt hele vinteren:
http://www.topservice.dk/bilvarmer/prisliste.shtm

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 23-12-03 09:56

har givet dørene silicone, men det der er problemet er jo med det omskiftelige vejr vi har herhjemme,regn og derefter begynder det at fryse, så er dørene jo næsten ikke til at få op

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 23-12-03 10:11

det skulle jo også sagtens lade sig gøre at lave nogle varmetråde i gummilister det er nok et spørgsmål om vilje og penge og behov hvis det kun er i Danmark der er behov er chancen nok ikke så stor.
Jeg forestiller mig det skulle være en ganske svag varmetråd den skal ikke afgive for meget varme kun lige til at holde den frostfri evt. med en styring så den kun varmer et bestem tidsrum evt. med et tænd/sluk ur eller efter temperatur den skal jo ikke bruge al strømmen . Der fås nogle tænd/sluk ure til motorvarmer som man stiller til et tidsrum de skal varme og samtidig er de afhængig af temperatur dvs. af uret kun tænder for strømmen hvis temperaturen er f.eks under 0 grader . Det kunne evt. godt overføres til dine lister

thomat

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-12-03 10:15

Du har givet for lidt silicone, hvilket oftest er problemet hvis man ikke kan åbne, dørene i frostvejr. Mange gør den fejl, at efter at have smurt silicone på, at de tørre det hele af igen. Det kan godt være lidt vanskeligt at ramme den nøjagtige dosering, men når den er ramt, fryser dørene ikke fast.

God jul
MVH

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 23-12-03 10:18

har givet tilpas med silicone penslet det på !!!!!! og har ikke tørret det af !!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 180 point
Dato : 23-12-03 10:40

Varmetråde i alle afskygninger kan købes hos Devi eller Jevi (kan aldrig huske hvem - de var eet firma engang). Firmaerne ligger i vejle. Jeg tror nok det er jevi du skal have fat på. Du kan bestille varmetråd i alle mulige og umulige effekter og længder. De bruges til alle former for frostsikring , gulvvarme mv. Ideen lyder forjættende med f. eks et par watt om låsen og f. eks. en 20 - 30 W i døren. Men skidtet dræner dit batteri, der i forvejen ikke har det nemt i frostvejr. Skal det laves godt, bør man måske overveje et "camping-relæ" + et ekstra batteri der trækker alt det der ekstra noget, ellers risikerer man ikke at kunne starte!

Det nemmeste er at holde fugten væk med silikone, og/eller bruge en motor/kabine varme eller et fyr i bilen.

Men lad da høre hvad du opfinder - det lyder skægt!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-03 10:45

Kanthaltråd kan du købe på ruller.
Det kunne være sjovt med nogle eksperimenter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-03 10:53

En trailer med 20 bilbatterier, campingrelæ.
Så kan de vilde forsøg starte.
Med Storm P i minde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-12-03 11:02

arhhh Teil, nu røg der vist Georg Gearløs i det.

Næh, køb en autoriseret varmesnøre, så du ikke stikker ild i bilen. Der er mange kræfter i et bilbatteri, hvis det bliver kortsluttet. Et enkelt 60Amp batteri har en kapacitet på ca 0,72 kWh, så regn selv på det.

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 23-12-03 11:06

nu skal gummilisterne jo ikke være brand varme bare lige frostfrie med lidt styring så kan det sagtens lade sig gøre uden batteri på trailer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-12-03 11:09

En anden interessant "energigemmer" var den velisolerede dunk med salt, koblet til bilens kølevandssystem. Ideen er simpel, du udnytter bilens overskudsvarme til at smelte salt i en velisoleret dunk. Når du igen skal køre, cirkulerer du vandet igennem tanken og du har varmt vand med det samme i blines kølerkreds. Og hvorfor duer det. Jo du udnytter det at du har en tilstandsændring i stoffet i beholderen - altså at saltet er smeltet (vistnok ved 70 - 75°). Jvf forsøgene i skolens fysiklokale skal der meget energi til netop tilstandsændringen fra fast til flydende. Princippet udnyttes i isbanker, hvor du kan oplagre kølekapacitet til spidsbelastninger. Systemet har dog en kedelig egenskab, ved at anvendelsen af salt i beholderen, mildest talt er uheldig, hvis du får lækager i systemet.

Meeen Georg Gearløs længe leve. Hvo' ikke forsker og spørger, finder ikke ud af en skid!.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-12-03 11:14

Hvis du mener det alvorligt, Thomat, så spørg Jevi. Jeg vil godt checke hvor meget karmvarme man anvender i frostrumsdøre. Ellers check selv på Viessmann's hjemmeside (tyskland), der må det stå. Det må kunne give et fingerpeg om effekten. Ellers lave danske Dan-doors også frostrumsdøre med karmvarme, men jeg ved ikke om de har en hjemmeside hvor der står noget teknisk på. Husk på at frostrumsdøre er dimensioneret for -18° i rummet og +20 ude foran.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-03 11:18

ideen med kølevandssystemet har jeg også i hovedet.
men en anden teknik dukkede op, fra flyindustrien.
en lille kompressor nogle ventiler, korte trykimpulser ved
eller i gummilisterne får isen til at revne og dørene kan åbnes.
metoden bruges på flyvinger, der fungerer det udmærket.
thomat
i udviklingsstarten overdriver man som regel alle dimensioner,
derfor traileren med batterier, humor og leg må gerne være
med i dette spil. Det føder nye ideer.

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 23-12-03 11:37

jeg ved godt det er humor , jeg mener bare at det behøves ikke være så volsomt igen da det bare skal holdes frostfrit det skal jo ikke varme hele bilen op

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 23-12-03 12:17

man kan da ikke sige andet end at spørsmålet har sat gang i de små grå...venter stadig på den endelige løsning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-12-03 20:08

Jeg joker skam ikke. I døre på fryserum har man karmvarme for at skidtet ikke skal fryse til, så kender udemærket problematikken. I min lille verden, ser jeg en varmetråd stoppet ind i gummilisten, antagelig med en effekt i størrelsesordenen måske 10W pr meter. Overfladetemperaturen på tråden er vigtig. Det er derfor det er rart at snakke med fagfolk - i dette tilfælde Jevi. De lever af at lave sådan noget. Den med at puste listen op tror jeg ikke på. Gummiet fryser fast på døren. Det kan du ikke løse ved at puste listen op, listen vil bare blive hængende. Ekstra batteriet tror jeg til gengæld vil være en snu ting, idet man ellers afløser et problem med et nyt. Hvis man udviden med en snøre om låsen, er ideen ti fire deluxe, specielt hvis man bor et sted hvor der er tendens til isslag og meget dug. Tænk også på de nyere biler med varmetråd i forrude og spejle - genialt. Men de bruges først efter bilen er startet, ellers hærger du batteriet. Og som ovenfor nævnt har det masser af problemer, når det fryser.

Godkendelse af svar
Fra : carlsen6

Dato : 20-01-04 08:41

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-04 08:56

Hov glemte helt effekten. Karmvarme i frostrum er normalt på ca 30 -40 W pr meter. Til din opgave må ca 10 - 20W være rigeligt.