/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
utætte vinduer, hvorhenne??
Fra : sus1234
Vist : 3382 gange
200 point
Dato : 22-12-03 14:31

jeg er den heldige lejer af et sæt velux vinduer hvoraf den ene er utæt ikke så utæt at det kan regne inde, men så utæt at jeg kan mærke det blæser inde af det! - vi har tidligere fået tætnet selve brandrammen og det hjalp lidt ... men nu hvor vi har været igennem årets snestorm (!) kan jeg mærke det blæser ind... er der nogen der kender en snu måde at tjekke hvor det pågældene vindue er utæt?? og den med en lighter giver jeg ikke meget for da der 2 rammer og det er umuligt at se hvilken en der er utæt!!
gode råd??
Sus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 14:59

Enkelt, smæk tætningslister på rammerne, alle og hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 15:04

det må jeg ikke... jeg er lejer i lejligheden... og så længe jeg ikke kan sige presist hvor vinduet er utæt vil de ikke gøre noget!!
Sus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:05

Herregud, jeg ville klistre de lister på og blæse på værten.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 15:06

så mangler jeg bare adressen så jeg kan sende regningen til dig!!
- kan man få noget konstruktivt hjælp her??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:07

for øvrigt må det være udlejers opgave at finde fejlen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:08

sus, hvad koster det? 30 kr er mit gæt

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 15:09

og når jeg flytter ud af lejligheden... jeg må ikke selv gøre den slags!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:12

det jeg foreslog er ikke kriminelt, tag dog initiativ til noget.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 15:23

ja jeg stiller et spørgsmål hvordan jeg kan se hvor vinduet præsist er utæt og når jeg ved det så fortsætter arbejdet med at få ting til at ske på den rigtige måde
Sus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:25

brug din sunde fornuft så løser det sig.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 22-12-03 16:07

Hvis du ikke tør tage sagen i egen hånd, er der jo ikke andet at gøre end at ringe efter en håndværker og betale ham for det, af egen lomme. Som lejer kommer du sikkert ikke længere med udlejeren.[hør] Så jeg synes Teil´s råd er ganske fornuftigt, medmindre du vil fryse.

Stormfeldt

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 22-12-03 16:10

Hej.
Det at du ikke selv må gøre noget er noget fis. Er det almennyttigt er de lykkelige for, at man selv gør noget. Prøv med et stearinlys, det er billigt og effektivt.
Torben

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 16:12

<<sus1234
Hvor gammel er dit veluxvindue.??? Måske ved jeg hvorfor det trækker...
Og jeg giver dig ret. Du hæfter selv for reparationer, hvis du laver noget forkert, når det er en lejet lejlighed.

JMS

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 16:49

jeg ved ikke hvorgammelt vinduet er jeg har kun boet her siden august så de er mere end 5 mdr gamle... *S* jeg ved denne model af vinduer er udgået af produktion (det undersøgte jeg da jeg skulle købe gardiner) men jeg syntes at kunne huske de andre beboer snakke om at de fik nye vinduer for 3-5 år siden!!
Sus

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 17:01

Er der kun en til at åbne med i toppen, eller er der både en i toppen og i bunden af vinduet

JMS

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 17:06

det er skrå vinduer der kan "vendes" selve håndtaget er øvers!!

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-03 17:24

Ok, så er det ikke en flugtvindue. Jeg har et bud, på problemet.
Lukke pvaskilen (mekanismen) sidder i toppen, men af en eller anden grund, klemmer den ikke nok. Måske er den gået løs, eller af en eller anden grund har den flyttet sig. Dette skal du ikke selv have problemer med. Der skal en håndværker til. Du sender et brev til udlejer, hvor du påviser fejlen/mangelen, og beder venligst udlejeren straks udbedre mangelen. Du henviser til prg.11 i lejeloven, hvori der står:
Citat
Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Derudover gør du ham opmærksom på, at du vil klage til huslejenævnet, såfremt vinduet ikke repareres. Udlejer har pligt til, at begrænse varmeforbruget, og er vinduer under fem år gamle, er der håndværkergaranti på disse.

MVH
jms
nb. nu ved jeg ikke hvor du bor, men de fleste lidt større komuner har huslejenævn i DK. Meget små landkommuner, kan dog fravælge huslejenævn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 17:35

Og sådan kan man vrøvle i mange år.
Mens det trækker koldt i lejligheden og
pigebarnet ikke tør montere tætningslister.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 17:38

jeg bor i Fredericia så den går vil under lidt større kommuner!!
jeg vil ringe igen efter jul og så må der komme syn for sagen... bliver der meget kolder uden for kommer der rim på min dyne!!
Sus

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 17:39

det er F**** ærgeligt man ikke har en IGNORE knap, Teil!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 17:48

sus1234
Tag noget almindelig tape, og klister dette over sprækken på vinduet indvendig, og luft i perioden ud på en anden måde. Dette kan du altid fjerne igen. MHT tætningslister, lyder det som om problemet er så stor, at selv tætningslister ikke afhjælper problemet.
Og noget helt andet, hvis det er den model jeg regner med i Velux, kan man ikke montere almindelige tætningslister i denne. Den har specielle hjørne tætnings lister

JMS

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 22-12-03 17:52

jeg vil hvert falde bruge ideen med tape... for sådan som det blæser burde tapen blæse ud der hvor vinduet er utæt!!
Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 17:53

Almindelig tape, jo man hører det er en fagmand der råder.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 17:56

<<teil
Tror du ikke lige du skal drikke et par sneøl
Hvad har du gang i???
Jeg forstår godt pigen. Hvis det er modellen jeg tror, kan du slet ikke sætte tætningslister i, HVOR..
Det må du da vide som fagmand
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-01-04 19:27

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : sus1234

Dato : 05-01-04 23:05

Tak for svaret jmsgruppen.