/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
2 katte.... Hvordan? Hvornår?
Fra : M_kristensen
Vist : 541 gange
20 point
Dato : 21-12-03 23:28

Hvis vi ønsker 2 katte og gerne selv vil lave killinger senere skal vi så selv anskaffe os vores avls hankat eller er det bedre at den kommer ude fra? Er det et stort pro. at have en hankat gående der ikke er neutraliseret?

Vi vil nemlig gerne have 2 katte og det skulle så være en han og en hun.
Måske det er bedre at neutraliserer hannen og så få en han ude fra?

Jeg kunne godt tænke mig kun at anskaffe mig en hunkat og så få killinger og så beholde en af dem i stedet for at få to "fremmede", men så kommer vores hunkat jo til at være alene i over ½ år inden den får en lejekammerat.

Håber i kan finde rundt i mine underlige spørgsmål Glædelig jul fra en med kat på hjernen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-12-03 23:44

Tag en hankat udefra da en sådan har det med at pisse sit territorium af især hvis den ikke kan komme ud som den selv ønsker Og så neutraliserer mener du ikke steriliserer ??

Kommentar
Fra : M_kristensen

Dato : 21-12-03 23:49

jo selvfølgelig steriliserer hi hi.

Ja nu jeg tænker over det tror jeg også det er det bedste.
Jeg vil nemlig også gerne beholde en af mine egne killinger, men ønske ikke mere end 2 faste katte.
Er det så bedst at vælge en hun eller en han fra kuldet når nu man har moderen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-03 23:50

Neutraliserer:
En hankat bliver kastreret en hunkat bliver steriliseret.
>M_Kristensen
At have en hankat indendøre, der ikke er kastreret kommer til at lugte. Ikke bare lidt, men meget.
Er det racekatte du tænker på?

mvh ans og

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-12-03 00:11

Hunkatte er efter min mening mere medgørlige og lærenemme men det er nok et emne der ka diskuteres SUNE

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-12-03 00:46

Hvis du vil have en social kat, der rigtigt knytter sig til sine mennesker er en kastreret hankat helt sikkert det bedste valg. Hunner kan ligesom hos mennesker være lidt for specielle :}

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 22-12-03 12:49

Af alle de katte vi har haft, har jeg bedst kunne lide hun katte. Også selv om den var lidt strid engang i mellem, men hvilken "hunkøn" er ikke dèt?
Dem vi havde var søde og familie venlige.

Zerg

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 20 point
Dato : 22-12-03 17:35

I fagsprog kalder man det at neutralisere, det gælder både for han-og hunkatte, idet man tager deres "fornemmelser" fra dem og trangen til at parre sig, det bliver en den, men uanset hvad man kalder det, så er det nødvendigt at neutralisere/sterilisere hankatte, hvis man vil have en hankat, jeg har begge dele, min hunkatten er en skulderkat, ordner hår o.s.v. hankatten er ogsåmeget kælen, han ligger i vores seng og sover, og er også ret godt med, og følger med overalt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-12-03 17:40

Racekatte:

Hvis man vil have parret sin hunkat, kan man kontakte en opdrætter som har en avlshankat, så bliver udstationerer/afleverer man sin hunkathos opdrætteren, og når hun er parret henter man hende hjem igen, prisen er som regel det en killing koster.

Men inden parring skal man have attest på forskellige ting, et slags bevis foer at hunkatten ikke fejler noget. (især en racekat)

Godkendelse af svar
Fra : M_kristensen

Dato : 23-12-03 18:55

Tak for svarene til jer alle og glædelig jul.