/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ER ALT SNAVS, ELLER HVAD??
Fra : jmsgruppen
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 21-12-03 20:13

Alt er jo ikke snavs. Nogle filer er ganske almindelige systemfiler herunder "scvhost".. Se sprgs:
http://www.kandu.dk/dk/spg/28576
http://www.kandu.dk/dk/spg/28571
Jeg husker tydelig, dengang der var alarm, man skulle fjerne den fil, som havde en ikon som en lille bjørn. Dette var også en win systemfil.
Hvad med at tage det lidt rolig, og efter grundig overvejelse foretage de handlinger der er nødvendige. Det er trods ikke alle der har virus og spyware og hvad ved jeg. Dermed ikke sagt, at spyware ikke er dygtig. Jeg har bare aldrig haft disse problemer. Måske p.g.a. gode firewalls og antivirus.
Hører gerne nogle meninger angående dette. Jeg synes ligesom der er en overreaktion.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-12-03 20:55

JMS

Jeg synes, du blander to forskellige ting sammen.

Opfordringen til at slette ikonet med den lille bjørn var en såkaldt hoax,
altså en falsk virusalarm, som havde til formål at få folk til at skade
deres computer. Så i det tilfælde var det ikke bjørnen, men opfordringen
til at slette den, der var den egentlige "virus".

Hvis du med "spyware" mener "Spywarefri", så er det mit indtryk,
at folk så godt som altid får løst deres problem med computeren, når
de henvender sig der.

Du skriver, at du aldrig selv har haft disse problemer, men så har du
sikkert haft
1) ingen problemer med computeren
2) problemer af en anden kategori

For du har da helt sikkert ret i, at ikke alle problemer er spyware- eller
virusrelaterede.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 21:05

<<Rellom
Synes lige du skal læse de to sprgs. igennem jeg henviser til. Det jeg grundlæggende mener er, at fordi man har problemer med sin PC, behøver det jo netop ikke være virus/spyware. Nogle tror bare altid, at problemet ligger her, og deri er jeg ikke enig (se sprgs. igen)...
Med spyware mener jeg SPYWAREFRI

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-12-03 21:07

svchost.exe - er en normal process, der holder styr på andre processer....
Hvis en svchost process altid optager megen cpu-tid, tyder det på at der er et eller andet galt.
Ikke nødvendigvis noget "sygt"... Kan f.eks være en process, der kontrollerer noget tilsluttet udstyr, hvor udstyret er slukket, og dll'erne derfor konstant forsøger at skabe/genskabe kontakten.

Hvis alt er tilsluttet og tændt, og svchost stadig konstant optager megen cpu-tid, så kan man f.eks forsøge sig med at fjerne tilføjet software i omvendt installationsrækkefølge, indtil man har afdækket problemet.

Ultimativt - Jeg har være ude for at kun en ominstallation af maskinen, fjernede en sådan sløvende svchost process.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 21:09

<<RELLOM
Ved ikke hvad der skete, den sendte pludselig. Kandu sever er lidt mærkelig.
Og ja, jeg har da mange gange haft problemer. Fredag d.13 virus var den eneste og sidste jeg har haft, tilbage i 1998 hvis jeg husker rigtig.
Andre problemer jeg har, er linux. Vi har et par RIB til firfarve printere som kører dette. Og der er jeg mange gange "bambi på glatis".
Det jeg mener, se de to sprgs. jeg henviser til, er at det ligesom er ved at overreagere..

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 21:12

<<jens T
Læs lige de to sprgs. jeg henviser til. Der får spørgeren at vide, at det er blaster???
Ok. måske er det mig der fatter for langsom
JMS

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-12-03 21:16

... Har i øvrigt ikke oplevet at spywarefri rensning fjernede svchost problemer.. - Dermed ikke være sagt at spywarefri's service ikke kan rette op på noget sådant, hvis problemet er forbundet med spy/ad-ware.
mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-12-03 21:22

Kan være blaster.. men kan også være meget andet.. fordi svchost er en meget generel process.
Det kan f.eks også være en af de mange forskellige typer screen-underholdninger - missekatte, damer o.m.a.
Og specielle search-bar's, man kan tilføje explorer.
Det kan være active-desktop, hvor der er en skrivebords aktivitet, der er dårligt sat sammen ....

Som sagt - fjern programmer indtil problemet forsvinder, så ved man hvad det var.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-12-03 21:28

jmsgruppen > det er ganske korekt at det ikke er alt der er spyware
men jeg synes også at folk bare køre løs uden at tænke på dit og dat men først når problemmet er der så græder de

men jmsgruppen > bare for sjov skyld så prøv at tjekke din egen svchost.exe i mappen C:\WINDOWS\system32\1009
med dit antivirus program

hvis du da køre windows xp

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-03 21:38

Jeg er af dem der har fået rettet min log til af "arlet" - det har jeg været glad for, hurtigere opstart og ingen nedlukningsproblemer mere.

I de to eksempler du nævner syntes jeg da ikke der er nogen der overreagerer. "Arlet" kan ikke se at der noget "snavs", men for en sikkerhedsskyld henviser han spørgeren til Spywarefri og "Manse9933" henviser med et link til information om fejl i systemfilen "scvhost". For spørgeren har altså et "problem" med den fil.
Nu bliver det spændende at se hvad der er i vejen med filen hvis tråden bliver fortsat, men endnu har spørgeren ikke lagt loggen på Spywarefri.

Selvom der er flere indlæg til problemet er der faktisk kun "Manse9933 og arlet" der forsøger at hjælpe spørgeren. Resten af indlæggene hjælper ikke spørgeren og det er måske her det virkelige problem ligge, at vi ikke er nogle flere der kan aktivt hjælpe spørgeren med hans defekte fil.

Så derfor til jer der forsøger at hjælpe brugere med deres logfiler, "bliv endelig ved" og så må vi andre forsøge at blive dygtigere så vi kan bidrage med noget konstuktivt.

bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-12-03 21:45

Jeg syntes du forenkler problematikken lidt.
Der er forskel på mennesker, og også de der sidder bag skærmen. I dette forum, såvel som andre fora jeg har set, gør man meget ud af at fortælle om de "farer" DER LURER ved at benytte internettet og det er rigtigt godt og kan ikke siges for ofte.

Dog komme der også mange nye til hver dag, der ikke får ordentlig informationer omkring disse problemer, her syntes jeg at forhandler af computere bør gøre en betydelig større forebyggende indsats ind der bliver gjort i dag.

Omvendt der der også de personer der tilsyneladende er ligeglade med sikkerhed som render ind og ud på diverse subspekte sider på internettet, med risiko for at få alskens svavs på deres pc.

I stor grad er det dem "vi lever af".

Så er der dem der kan ofre en mindre formue i at købe en pc, men når kommer til sikkerheden på deres pc "hvor kan man gratis hente" osv. her er der mange der pludselig bliver nærrige.
Så er der os andre der sikrer os ved at anskaffe de rigtige programmer, og ikke mindst, opdaterer dem ofte (jeg selv stort set hver dag), hvilket nok er en af årsagerne til, at jeg heller ikke er blevet ramt af noget slemt.

Jeg husker godt den med "bjørnen" og skal ærlig indrømme at jeg selv faldt i vandet.

Måske har du ret i at der siges ret ofte "ulven kommer", og så ofte at mange er ligeglade, det har jo ikke ramt dem (endnu).

Men lige for at runde af, så længe der kommer nye pc-brugere, så længe er der brug for nogen til at advare og råde.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-12-03 21:50

>JMS

Jeg så ikke lige den med "scvhost".

Her har du ret, meget af det er overreaktion, selv om der naturligvis også "kan gå virus" i lige netop denne fil.

ellebye

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-12-03 23:09

her er lidt forskellige filer
c:\windows\system32\svchost.exe god
c:\windows\system32\scvhost.exe snavs
c:\windows\svchost.exe snavs

Der er ikke meget forskel på dem.

i 2k hvis der kommer en fejlmeddelse om at "svchost har generet en alvorlig fejl og afsluttes er det blasterormen.

i xp er kendetegnet nedtællingsboksen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 23:20

<<arlet
hvor er forskellen imellem fil et og nr. to
JMS
nb. tror ikke på, at fordi filen har genereret en alvorlig fejl, så er det absolut snavs. Filer er en "værts" fil, som indeholder masser af info. Hvis antivirus ikke kan finde fejl, hvordan kan du så (går lige ud fra, at Norton er lidt dygtigere end du er) OK

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-12-03 23:29

jms-> Kig ordentligt på filnavnene

1 = svc
2 = scv

Norton er et antivirusprogram, og sådan et finder virusser(de finder også nogle trojaner , men ikke ret mange)..
Boclean er et antitrojanprogram og sådan et finder trojaner
spywareblaster er et antispywareprogram og sådan et finder spyware..

Så ja, uden at prale, så mener jeg at jeg er dygtigere til at finde snavs. Norton er klart bedst til at finde virusser, men en orm finder norton ikke. Stinger fjerner den en gang i mellem, men ikke altid

ang" svchost har genereret en alvorlig fejl og afsluttes, så er det absolut snavs"
Leder lige efter en microsoft artikel om problemet, det bliver måske først i morgen jeg kommer med linket, men skal nok komme med det.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 23:37

<<<arlet
Nu skal du ikke tro, at det bare er for at genere dig. Det er faktisk for at få en debat om emnet.
Nu er du jo altid hurtig i sprgs. om dette, men pas på, fordi mange ikke fatter alt hvad du siger. Vær lidt mere menneskelig, og lidt mindre PC`nørd. Det vil hjælpe.
Ikke at jeg har problemer, men jeg ønsker focus på problemet. Heriblandt hvorfor mennesker i almindelighed ikke beskytter sig noget bedre.
Jeg så godt forskellen i filen, men ville lige kontrollere....
Jeg er enig det er
Jeg holder tråden åben. Blir den for lang, laver vi en ny.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-12-03 23:42

Jeg føler mig heller ikke generet*S*

Og vil gerne dokumenter mine udtalelser, jeg leder efter den artikel, ellers får jeg den af Fromsej i morgen, han nåede lige at smutte af messenger.

Det med at folk ikke beskytter sig ,kan vi tage at mange snart har et antivirusoprogram, men hvor mange har et antispywareprogram og spyware er faktisk en større trussel i dag end virus.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 22-12-03 01:29

jmsgruppen

I dit indlæg kl: 23:37 beder du Arlet om at "være lidt mere menneskelig og lidt mindre nørd". Jeg har ganske problemfrit kommunikeret med Arlet om rensning af spyware (snavs) fra min computer, og jeg betragter mig da som meget almindelig.

Jeg her haft megen nytte af at konsultere Spywarefri.dk, og teamet bag Spywarefri.dk, der i deres rådgivning og kommunikation, har en både pædagogisk og informativ vinkel på tingene. Jeg er dybt imponeret over dette teams kompetence og engagement i bestræbelserne på at komme Spy-ware til livs.

Det er da glædeligt at se, at du i løbet af 3 timer og 24 minutter (kl. 23:37) "ønsker focus på problemet. Heriblandt hvorfor mennesker i almindelighed ikke beskytter sig noget bedre" - henset til dit udspil kl. 20:13 " Hvad med at tage det lidt rolig" og "Jeg synes ligesom der er en overreaktion". Også godt vi fik lært forskellen på scv og svc - ikke JMS?

Kunne du iøvrigt ikke smide et log-fil fra en af af dine (mange) computere ind i tråden, så vi kan se om Norton gør sit arbejde ordentlig. Det kunne iøvrigt også være spændende at se en log-fil fra en (større) virksomhed til en afveksling fra dem vi "almindelige mennesker" indlægger til undersøgelse.?

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 22-12-03 08:39

hejsa,
Jeg vil da også lige pippe lidt med ang. svchost.exe der genererer en fejl og bliver lukket...

Jeg har nu efterhånden installeret et par 2k'ere, og der er især een af dem jeg bøvler med.. den danske med SP4.. den genererer konstant denne temmeligt kedelige fejl... og det har den gjort lige fra installationstidspunktet... det er når man har været på nettet i 5 minutter. så "bang" lukkes hele computeren ned.

En 2k'er US uden SP'ere genererer også denne lidt mystiske fejl, men lukkes dog ikke ned.
Jeg er lidt puzzled over det, for det er kun med disse to maskiner jeg har haft problemer...

men for at summere op.. det er ikke sikkert at bare fordi man får sådan en melding.. så er det virus..

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 08:48

Bigdane_dk->Den computer der har 2k. Hvis du siger den har haft den fejl lige siden der blev installeret 2k på, kunne det være sjovt at se en logfil fra den computer.

Eller en log fil fra begge computere, så kunne det være sjovt at tjekke dem, enten smide dem her eller sende dem på arlet @ mail.dk

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-12-03 08:56

arlet >
kan du se noget ud af denne ? for her køre det perfect
-----------------------------------------------------
Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 08:44:16, on 22-12-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\McAfee\McAfee VirusScan\Avsynmgr.exe
C:\WINDOWS\SYSTEM32\GEARSEC.EXE
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\McAfee\McAfee VirusScan\VsStat.exe
C:\Programmer\McAfee\McAfee VirusScan\Vshwin32.exe
C:\Programmer\McAfee\McAfee VirusScan\Avconsol.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Network Associates\McShield\Mcshield.exe
C:\WUTemp\spywarefri\hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.alltheweb.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
O3 - Toolbar: McAfee VirusScan - {ACB1E670-3217-45C4-A021-6B829A8A27CB} - C:\Programmer\McAfee\McAfee VirusScan\VSCShellExtension.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 08:58

Tecknet -> Det du har sendt mig er i orden, men der mangler vist det nederste af loggen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 09:00

Holder lige denne tråd åben til alverdens logfiler. Og nej, jeg vil ikke lægge logfiler her. Og ja vi har en del pcèr, det har de fleste kontorer.
Og et ja mere. Måske skal jeg overbevises lidt mere. Mener man, at Norton Internet Securiti er inkompetent f.s.v. angår spyware??????

JMS

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-12-03 09:05

arlet >> nej der er ikke mere i hijackthis.log
der er ca 2 cm tom rum

det er måden jeg har sat maskinen op på i services.msc der er en del der er slået fra
og det skal lige siges at jeg personligt køre sikkerhed frem for alt

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-12-03 09:08

og her er en lille simpelt regfil til at slette alt startup i msconfig
___________________________________________________________
Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg]
[-HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
[-HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce]
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices]
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce]

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg]

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-12-03 09:18

>JMS

Norton secirity finder ikke spyware, det er min erfaríng, den viser kun hvis du bliver forsøgt hacket, så blokerer den din port vist nok 1/2 time, og det er såmen også godt nok, hvis man på forhånd ikke har liggende noget på ens pc.

ellebye

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-03 09:29

tdc har skiftet fra Norton til F-Secure, kender den ikke, men vil gerne vide om den heller ikke finder spyware.

dabj

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-12-03 09:41

dabj

du kan læse mere om det her, men jeg læser det ikke til at den fjerner spyware.

http://www.f-secure.com/products/anti-virus/clientsecurity/

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 10:37

Nej, f-secure holder heller ikke spyware ude..

En kombination af IE-SPYAD - Spywareguard - Spywareblaster

Det holder al spyware ude...

Og det er immervæk gratis programmer alle sammen.

Min sikkerhed er bygget udelukkende på gratis programmer og jeg kan ikke på snavs på min computer.
Og dog, det er ikke helt rigtigt, da jeg lige er gået fra sygate firewall og købt bitguard, for at prøve den...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 10:57

<<arlet
Nu skal jeg lige have det her på det rene. Vi kører her med router med indbygget firewall. Derudover har vi Norton Internet Securiti, med auto opdatering. Heri er der jo en ekstra firewall. Vi downloader aldrig programmer. Vi har eb FTP server, hvor vore kunder kan aflevere filer. Det du mener er, at vi er i risikogruppen????
Norton holder jo som bekendt de fleste trojanske programmer ude. men du mener altså ikke vore foranstaltninger er nok???

JMS

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 11:11

Overfor Trojaner og virus er det tæt på topsikret!! ingen tvivl om det!!

Angående spyware mener ikke at i er, hvis i "kun" har NIS installeret.

Nu ved jeg jo ikke hvad I laver i firmaet, er også ligemeget, men hvis i surfer på nettet, så kan i få spyware ind.

Tag f.eks www . Eksperten . dk. Når du har været derinde, så har du helt sikkert fået spyware på din computer, det er småting, men det er der. Det er en cookies der hedder Red sheriff..
Tag f.eks www . geocities . com. Hvis jeg trykker mig ind der så kommer der nede i højre hjørne et lille indkørsel forbudt skilt med klassifiseret sider, det har IE-SPYAD sørget for at lægge bl.a. den og over 5000 andre skadelige sider ind. For umiddelbart virker det som en almindelig side, men du får en masse cookies ned på computeren.

Lige det jeg nævner er småtingsafdelingen, men andre sider man bare går ind på, så vælter spyware ned over en, uden at man ved det.

Det ved man først når ens computer bliver langsom eller startsiden hele tiden bliver ændret eller man får en masse udenlandske popups..

Man kan selvfølgelig holde det nede ved at scanne med ad-aware og spybot, men hvorfor. Men de 3 programmer installeret scanner jeg 1 gang hver 14. dag og den finder ikke en eneste lille cookies, og jeg er engang imellem inde på tvivlsomme sider, når jeg tjekker sådan en log..

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 11:24

<<arlet
Ok. Nu er den vistnok ved at være trængt ind. Du mener, vi skal installere de programmer du nævner på alle pcèr. Vi skal scanne ugentlig, ligesom vi scanner alle diske for virus. Programmerne fjerner herefter de cookies som er skadelige. Hvorfor tager norton ikke hånd om problemet???
Er der et program, man kan købe, lignende Norton, hvor man får fast automatisk opdatering. Jeg orker ikke, at gøre det manuel.
Indtil videre tak

JMS
En tvivler der er ved at være omvendt

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 11:33

Jeg kender desværre ikke nogle programmer, der gør det automatisk, desværre..

Spywareblaster og IE-SPYAD skal opdateret cirka 1 gang om ugen og spywareguard skal cirka 1 gang om måneden..

Man kan se på forsiden af www.spywarefri.dk hvorfor der sidst er kommet opdateringer på programmerne..

Hvis du installer disse programmer(på en ren computer uden spyware) og holder dem opdateret, er det rigeligt at scanne hver 14. dag

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 11:40

<<arlet
Sidste sprgs. Hvad hvis jeg installerer, og PCérne ikke er rene. Fjerner programmerne så evt. snavs, eller går der koks i forløbet???

JMS

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-12-03 11:45

her er også lidt stof til at kigge på
http://www.spychecker.com/software/freeware_antispy.html

http://www.pcsupport.dk/software/regheal.htm

http://www.softrom.net/description_utilities.asp?SiteID=133

ja og så ikke mindst som i sikkert har fundet ud af så køre vi mcafee antivirus
og der vil jeg anbefale version 2004 (tager også spyware)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 11:55

<<<arlet
Kik lige på dette.
http://www.symantec.com/region/dk/press/n030917b_dk.html
Tror jeg har min løsning her

JMS

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-03 11:59

Ja, der er en mulighed..

Vil lige forhøre mig ad, om der er nogle der kender det og hvad den beskytter imod..

Godkendelse af svar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 12:13

Tak for svaret arlet.
Mange tak for hjælpen. Troede egentlig ikke det var så stor problem, men er nu overbevist.
Jeg har talt med
www.computerstore.dk
og allerede bestilt programmet. Modtager det i morgen (hvis posten ellers er til at stole på)
Skulle have komplet beskyttelse, og automatisk opdatering.
God
og godt
herfra.
Tak for hjælpen arlet... Og undskylder lige jeg var tvivlende (almindelig JYSK skepsis)
Med venlig hilsen
JMS
nb. jeg vender lige tilbage, når jeg har total analyseret programmet, og dens muligheder

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 12:14

Det glæder jeg mig til. Vil gerne høre alt om programmet..

God jul

Kommentar
Fra : als

Dato : 22-12-03 13:22

Jeg har først set tråden nu, men ja problemet med spyware er idag meget stort. Og det avancerede spyware kan utroligt mange ting. Det kan cutte din internetforbindelse og vel at mærke på en måde så supporten hos din udbyder ikke kan konstatere fejlen. Det kan fjerne dine ikoner på skrivebordet. Det kan give dig en startside som du ikke kan fjerne uden ekspertviden. Det kan levere dig et utal af popups og i de værste tilfælde kan spywaren starte en lavine af popups på flere tusinde som du slet ikke kan nå at lukke ned. Spywaren kan lukke din computer ned om den vil det. Ja, jeg kunne blive ved.

Nu er der selvfølgelig forskel på spywaren. Den starter hos de næsten uvæsentlige bots (Spybot) eller dataminers (Adaware) og slutter hos de rigtig strenge hijackings. Jeg kan kun anbefale at man ser sig om på Spywarefri.dk og kigger på nogle af deres værktøjer. De har en pakkeløsning her: http://www.spywarefri.dk/pakken.htm
Et must er Spybot (eller Adaware), SpywareBlaster og IE-Spyad. Det er de tre vigtigste, men også SpywareGuard er god.

Held og lykke til med programmerne. Får i problemer med nogle af dem er i velkommen til at stille spørgsmål her på Kandu. Jeg har en god indsigt i de programmer. I kan også bruge Spywarefri's forum her: http://www.spywarefri.dk/forum
De ved også rigtig meget om programmerne.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 13:36

jmsgruppen-> Jeg spurgte lige Per(haps) fra www.spywarefri.dk om hvad han viste om den nye norton, og her får du hele mailen.
"hej Frank

Jeg synes der skal meget mere på bordet før man kan sige noget. Den skal
have lov til at køre et stykke tid og så må den bevise hvad den kan. Jeg
er nok lidt skeptisk må jeg sige. Jeg ville ikke straks udskifte mine programmer
som jeg stoler så meget på. Jeg har endnu ikke set en test af den nye Norton.
Alt hvad jeg har set kommer fra Symantec som fremstiller den. Men den skal
have en fair chance for at gøre sig gældende.

Men det bliver da spændende med en hjt-log fra en bruger der benytter denne
Norton. Kan den hindre hijacking? Jeg har min tvivl.

hilsen
Per"

Så det bliver spændende om den holder spyware ude eller hvad!!!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 15:31

<<arlet
Jeg opretter lige en ny tråd, når jeg har kikket på sagerne.

JMS

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 22-12-03 15:32

Helt i orden..

Kommentar
Fra : als

Dato : 22-12-03 20:02

Tak jmsgruppen. Det er fint du gør det