/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Cybercity standard router flere Pc'er
Fra : tedd
Vist : 638 gange
200 point
Dato : 21-12-03 19:41

Nu er det sådan at når man bestiller adsl cybercity får man normalt en router (Zyxel 650) med i prisen, men uden switch!
Når man så vil tilslutte flere PC'er bliver man jo nødt til at købe en switch (er det ligemeget hvilken switch?)!
Er der noget man skal tænke på så? F.eks om man skal bruge specielle netværkskabler, eller er der andre problemer så det går gnidningsfrit? Og hvordan får man alle tlf stik (gør det selv så man sparer et teknikker besøg) tilsluttet, så man ikke skal bruge forlænger ledninger der?

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 19:43

Du behøver ikke købe switch router Zyxel 650 har 4 indgange til 4 pcer

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 19:45

Du skal kun købe switch hvis du skal have montert mere end 4 pcer til nettet eller lan.
Ellers kan routern sagtens have 4 pcer.

Mvh: Dr0zie

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:46

Kort og godt, glem al din planlægning. Og glem Cybercity. Dem jeg kender, har forladt CC.
Få TDC, og få tekninkerbesøg. Det koster ca. 600 kr. men de penge er givet rigtig godt ud.
Senere, efter mange ærgelser (som nogle af mine bekendte har prøvet), vil du give mig ret.
Her i huset, har vi kørt TDC internet siden 1998, og forøvrigt helt uden problemer.

mvh
jms

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-12-03 19:47

jeg tror ikke det behøver at være en bestemt switch
jeg bruger selv cc gør det selv. kabler medfølger og det var der ikke nogen problemer i
der er dansk brugsanvisning med. jeg kører netværk med en edimax hubs også med dansk manual cc tilbyder også en efter min menning en god support
held og lykke
mvh Granslam

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:47

<<<
Apropos router, får du en D-link med fra TDC, det er en ganske rimelig router.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-03 19:49

Ja du kan vel vælge om du vil have den med eller hvad? Kan man ikke få det billigere uden den?
Man kan jo købe en trådløs router, men så koster det typisk 700Kr for modtagerenheden til hver PC. Og den trådløse router koster omkring 1000Kr.
Me du skal kun bruge Routeren (om den har indbygget switch, er for så vidt ligemeget), og den sætter du ved siden af en af PCèrne, så den kan nå et telf. stik. Så kabler du med netværkskabler fra de enkelte PCèr til routeren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 19:50

Hvis du skulle skifte så er der kun 2 selskaber jeg kan råde:
www.tdc.dk
eller
www.tele2adsl.dk <- bruger selv dem nu da jeg har 2mbit/512kb/s linje fra dem for 400 kr/md. de er billige og er blevet meget stabile efter nogle problemmer med tdc ;)

Mvh: Dr0zie

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-12-03 19:50

min router er zyxel prestige 650r 31 ikke indbygget switch

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:50

<<< Forskellen mellem en HUB og router, er at man i routeren har en firewall.
Dernæst bør man have et securiti program, eks. Norton internet Securiti ( +firewall og antivirus ca. 500 kr.)
MVH
JMS

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-12-03 19:54

har skiftet fra tdc til cc pga hamrende dårlig service og alt for høje priser .
du kan sagtens sætte det hele op uden teknikker spar dinne penge og køb noget lækkert hardware istedet
mvh granslam

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 19:55

Jmsgruppen <- sorry jeg siger det men det du siger ^ er forkert.
Det er ikke alle router der har firewall.
og forskellen mellem en router og en switch er at en router laver selv nogle iper og tildeler dem til hver pc, disse iper er interne, og routern bruger den externe som server ip
mens en switch bare tildeler vær pc en ip.
den kan kun tildele vær pc en ip hvis man har iperne mange mennesker har kun 1 ip enten fast eller dynamisk
hvis du kun har en skal du bruge router eller købe flerere iper og bruge switch.
(ps) man kan ikke købe flerer faste iper kun dynamiske.

MVh: Drozie

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-12-03 20:00

jmsgruppen man bør vel aligevel have norton internet securyti uanset om man har router/hub/switch hvis man har sin computer kært

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-12-03 23:17

Hej Tedd, lige et par kommentarer til dit oprindelige spørgsmål.
En switch er "usynlig" på netværket, hvorfor man kan bruge lige den switch som man ønsker.

Jeg kender ikke den nævnte router, men som det nævnes, så er det helt almindeligt at routere i dag har mere end et LAN stik, dvs. der er indbygget en lille switch i routeren, så man kan tilslutte 2-5 pc'ere direkte til routeren.

Kører tlf og ADSL på det samme kobber, dvs. begge signaler kan tages ud af det samme stik, så skal man blot tilkoble et skillefilter før ADSL routeren. Resten at ens telefon stik virker som de plejer.
Hvis der skal bruges et skillefilter på din løsning, så vil det komme sammen med routeren.

Ellers så er der her nogle illustrationer for hvordan man kan trække sine kabler, så signalerne er adskilt
http://www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm

mvh. Per

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 21-12-03 23:18

Bare lige for at slå det fast.. så er det ingen ”Rigtig” firewall i en router..
det der sidder i en router er i pakke filtrering.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-12-03 23:23

Der er kun en lan udgang! Så ingen switch! Og nu er det altså cybercity der er bestilt så det er jo det der er! altså ikke TDC! Skal man bruge lige kabler til den switch? Eller crossede?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-12-03 23:31

Ok Per! Jeg lytter!

Den der med tlf stikkene synes jeg nu ikke er så illustrativ, men måske kan jeg finde ud af den

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-12-03 23:37

Ok grandslam! Godt med erfaringerer *S*

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 23:49

tedd du skal altid bruge lige kabler aldrig krydset
Kun mellem pc og pc

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 21-12-03 23:52

tedd <- syntes det lyder underligt har selv haft cc og der fik jeg den samme router med 4 lan ingange er du sikker på den ikke har mere end en.?
Hvis ikke så skal du ud og købe en switch og sætte den i det ene lan stik i routern og så vil det bare fungerer som om routern havde en lille switch inbygget du kan købe en switch fra 200 kr og op.
så vidt jeg har haft erfaringer med switches så er der ikke nogen forskel på noge af dem kun prisen og designet.
Nogle har sikkert lidt extra funktioner men dette er ikke nødvendigt

Dr0zie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:02

næh kun en lan udgang! Undrede mig osse lidt!

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:06

tedd <- mmm underligt, ligner det ikke i vores dage. men pyt så skal du væl ud og købe en switch..
Men før du gør det ring lige til Cc og spørg dem lige ang det med kun en udgang spørg dem om de ikke har en med flerer til rådighed "gratis" .

Dr0zie

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:07

Hvis ikke kan du bare gå ud i hvilken som helst butik og købe dem kik evt her:
http://www.multimediaworld.dk/detaljer.asp?varevalg=2772566

www.multimediaworld.dk

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:09

Men i det hele taget ville jeg hellere købe en router hvis jeg var dig bare en router med 4 lan stick
så har du det samlet og så behøver du ikke at have 2 boxe liggende.
denne er en rimelig god router til rimelige penge:
http://www.multimediaworld.dk/detaljer.asp?varevalg=2772466

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:13

bruger selv denne router:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674657892
mange syntes den er dårlig da den ikke har firewall jeg syntes den er pæn ikke for stor og så er den nem af gå til med funktioner.

Dr0zie

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-12-03 00:13

Hej tedd, jeg er på vej til at kalde det en dag, så jeg vender nok først tilbage i morgen.
Men hvad er det som der undrer dig vedr. telefon stikkene?

mvh. Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:25

med tlf stikkene? Skal jeg lave et nyt ved siden af og trække fra splitteren Per?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:30

En router koster jo omkring 4 til 500 mens en switch koster omkring 200, så hvis jeg kan spare vil jeg det! Hvis alle switches kan bruges så er det jo ligemeget!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:32

Vender tilbage i morgen med point! Gode svar fra alle, så det bliver svært!

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:40

mmm tedd har lige kikket de fleste router er sq dyrer end routers ..
routerne kører fra 300 kr og op.
Mens swich kører fra 400 kr og op
Sorry ved godt jeg skrev forkert.
Men du må se gå ned i den tætteste it forhandler og kik hvad de har .

Dr0zie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:42

Prøv at se på 5 ports switch eller mere inde på www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 00:46

Ja ok..
My fall agin.
Kikkede på 0-4 ports de er meget dyrer.
Men som jeg sagde tidligerer det er lige meget hvilken switch du vælger..

Dr0zie
-Håber jeg kunne hjælpe dig hvis du har flerer spørgsmål spørg endelig.
er her lidt endnu

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 01:05

Ja jeg faldt osse for den der 4 ports regel først! *S* Er vant til routere med indbygget switch!

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 01:07

me 2 ..
Det er meget sjællendt man ser dem uden.

Dr0zie

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 22-12-03 05:53

til min zyxel 650r-31 hører der et krysert kabel med som jeg har smidt i min hub der fra er det kun lige kabler

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-12-03 07:47

Jeg ved godt at det er hvad der er vist på illustrationerne, men faktisk behøver du ikke at trække telefon linien videre fra skillefilteret. Til telefon så virker dine telefon stik som de altid har gjort.

Ja, sådan burde det i det mindste være, men jeg har hørt om nogle FÅ steder som har fået støj på deres telefon efter de har skiftet til adsl. Den støj burde kunne fjernes ved at videreføre signalet fra skille filteret. Har imidlertid ikke selv været ude på en installation hvor det er gjort, så jeg ved ikke lige om skillefilteret er designet til at kunne sende telefonsignal begge veje. Du må prøve hvis det bliver nødvendigt, men som regel er det IKKE nødvendigt.

mvh. Per

P.S. bare lige for at bekræfte: alle switche virker ens, og de er "usynlige" på nettet.

Der findes avancerede switche, som kan overvåges, og hvor man kan aflæse statestik for hver port, samt indstille switchnings metoder og alverdens smarte ting. Og overvågnings og justerings delen skal have et IP nummer, men selv på disse switche, så er selve switch delen/funktionen usynlig på nettet.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 22-12-03 08:18

TDC er dyr` i forhold til CC

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 08:43

Jeg trækker mig lige fra denne tråd.
De er sgu ved at være lang

jms

Accepteret svar
Fra : dr0zie

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-03 12:47

Håber du har fundet ud af det tedd.

Dr0zie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 22:24

Tak for svar fra alle Men der skal jo vælges et accepteret svar, så jeg tager dr0zies, selvom Pers nok var det bedste rent teknisk! Men du har jo så mange i forvejen Per Håber du tilgir mig!

Godkendelse af svar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 22:25

Tak for svaret dr0zie.

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 22-12-03 23:38

tak for points