/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
peugeot 206 koldstart
Fra : aaaaa
Vist : 3541 gange
200 point
Dato : 21-12-03 17:07

Er der nogen, der har et godt bud ,på hvad der kan være i vejen med en 1/2 gammel Peugeot 106 1,4, der her hvor det er blevet køligere, har problemer med koldstart.
Lige når man starter går den ujævnt og begynder man at køre ,går den i stå ,hvis man ikke hurtig kobler ud igen.Efter kort tid er problemet væk.
Kan det være benzinen ?.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-03 17:08

Vedligehold? Luftfilter o.s.v. er det i orden?

Kommentar
Fra : dusty1

Dato : 21-12-03 17:17

Det lyder nok mærkeligt men prøv at tilsætte karburatoralkohol, det skader ihvertilfælde ikke

Kommentar
Fra : skolnik

Dato : 21-12-03 18:27

der problemer med motor på 1,4 når det bliver koldt det er noget med en slange til udluftningen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-03 19:40

Det tyder på temperaturkompensatoren i karburatoren.
Men der er da fuld garanti på 1/2 år gl. bil.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : aaaaa

Dato : 21-12-03 20:22

Den har lige været til 1/2 år service hos Peugeot. De satte diagnose stik i og sagde de ikke kunne se nogen fejl.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-12-03 21:31

Følger du reglerne i instruktionsbogen om koldstart?

Jeg mener det er..: frigear og ikke røre nogen af pedalerne før motoren går jævnt.

(Det er noget med ikke at forstyrre elektronikken medens den justerer)

mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-03 01:06

Lige meget hvor mange diagnose stik de sætter i, skal du da ikke rode eller udskifte noget (for fanden vi snakker om en helt ny bil)
Købeloven mine herrer, du skal ikke finde dig i det, om igen værksted, eller en fandens god forklaring om at alle de der modeller gør sådan.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-12-03 09:42

Ja ud til værkstedet og stil bilen om aften, efter aftale, så de selv kan prøve at starte bilen når den er helt kold. Du skal ikke begynde selv da det er en helt ny bil.
OG karburatoralkohol virker ikke på en bil med indsprøjtning. Det virker kun på en bil med kaburator, da det er der, der kan komme is i svømmerhuset og dyserne.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-12-03 09:42

Ja ud til værkstedet og stil bilen om aften, efter aftale, så de selv kan prøve at starte bilen når den er helt kold. Du skal ikke begynde selv da det er en helt ny bil.
OG karburatoralkohol virker ikke på en bil med indsprøjtning. Det virker kun på en bil med kaburator, da det er der, der kan komme is i svømmerhuset og dyserne.

Kommentar
Fra : 9881

Dato : 22-12-03 14:01

JEG TROR FLERE HAR FORSTÅET AT BILEN KUN ER ET HALVT ÅR GAMMEL,SÅDAN ER DET VIST IKKE MENT,MED DE SYMPTOMER SOM DU BESKRIVER TROR JEG,AT DET ER EN TEMPERATURFØLER DER ER DEFEKT,FEJLEN BLIVER IKKE LAGRET ELEKTRONISK DA DER ER TALE OM EN MÅLEFEJL I PÅGÆLDENE KOMPONENT,ERGO TROR BILEN'S MOTORSTYRING AT BILEN ER VARMERE END DEN I VIRKELIGHEDEN ER OG TAGER DERFOR EN DEL BENZIN FRA DEN SÅ DEN GÅR ISTÅ. OLE

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-03 14:09

9881: "SOM DU BESKRIVER TROR JEG,AT DET ER EN TEMPERATURFØLER" '
Det er jo det jeg skriver: Det tyder på temperaturkompensatoren i karburatoren.
Men i alle tilfælde, er det da ikke noget brugeren skal rode med selv.
Et "diagnose stik", kan ikke se alt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : aaaaa

Dato : 22-12-03 18:33

Tak for alle svar. Bilen er kun godt et 1/2 år gammel og der er selvfølgelig reklamationsret endnu.
Men det var også mere for at høre, om der var et eller andet jeg selv kunne gøre .(benzin,sprit,startprocedure osv.)
Jeg vil da prøve om svaret fra Jens T har nogen virkning.
Hvis ikke må jeg nok på værksted igen.
Hilsen
Niels

(Ved kold motor går den ca 1200omd og ved varm motor ca 800 omd i tomgang)

Kommentar
Fra : 106

Dato : 22-12-03 18:51

Det er ganske normalt at den går med 1200 omdr. når den er kold. Der er stor chance for at det er din tændspole der er defekt, den tænder ikke på alle 4 cyl. når den er kold, og derfor halter den.

mvh.
Morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-03 19:05

Nej desværre 106, den holder ikke vand, hvis den ikke tændte på alle 4, kunne aaaaa nok høre det, og den ville da ikke gå stærkere?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-12-03 21:44

>aaaaa.. Yep, prøv det
Det var min erfaring, da jeg skiftede fra gammeldags motorer - havde tilsvarende problemer som du, fordi jeg af vane både koblede ud og gav gas ved start af motoren.

God jul

Godkendelse af svar
Fra : aaaaa

Dato : 31-01-04 21:52

Tak for svaret pallebhansen.