/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
opsigelse af lejeaftale
Fra : sofla
Vist : 453 gange
100 point
Dato : 21-12-03 16:32

Hvis du indgår en skriftlig lejeaftale og har indbetalt et depositum, og så pludselig fortyder, er du så ikke pligtig til at betale en måneds husleje ?
Hilsen
Sofla

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-03 16:40

Det må jo stå i aftalen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 21-12-03 16:43

Hej Sofia.
Du skal opsige lejligheden med det varsel der nu er aftalt - oftest 3 måneder. Genudlejes lejligheden inden de 3 måneder udløber, skal du kun betale leje hertil, men kan den ikke genudlejes (hvilket lyder utroligt) skal du betale i alle månederne.

Genudlejes lejligheden inden opsigelsesvarslets udløb, skal du regne med, at der skal betales et genudlejningsgebyr på ca. kr. 100,00.

Mvh og god jul
Jensen

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 110 point
Dato : 21-12-03 17:05

En aftale er en aftale, også en lejeaftale. Såvel lejeloven som boligreguleringsloven, uagtet disse indeholder præceptive bestemmelser, giver ikke mulighed for evt. fortrydelse.
Kik i lejekontrakten, men normal er opsigelse skriftlig til den 1. i en måned. Du kan således i værste fald, komme til at "hænge" på 4 måneders leje, nemlig hvis du opsiger kontrakten efter den 1. i en måned, efter indflytning skulle have fundet sted. Alt dette er simpel jura. Retspraksis, er dog således, at udlejer kun har et evt. krav, som tilsvarer evt. tab. Tom lejlighed, ekstra annoncering o.s.v. Hvis du kan anvise, en lejer, som på samme betingelser som dig, er rede til at leje lejligheden, med samme indflytningsdato, er dit tab lig nul kroner. Udlejer kan afvise en sådan afvist lejer, men har herefter ingen krav på kompensation. Det er geografisk forskellig, hvor let det er at udleje lejligheder, men nu har du de retningslinier der er gældende. Har du ekstra spørgsmål, er du velkommen.

mvh
JMS

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 21-12-03 17:50

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 17:53

Selv tak, det var så lidt
god
og godt
mvh
jms
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 22-12-03 08:56

Hej jms
Skulle det være muligt om du kunne skrive dit svar, så det ses som udlejers rettigheder ?
mvh
Sofla