/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Stor hund og lille hund
Fra : jmsgruppen
Vist : 413 gange
50 point
Dato : 20-12-03 18:30

Indledningsvis vil jeg sige, at dette er et seriøst sprgs. Dette er henvendt til alle dem der mopper mig i mine hundespørgsmål
Som nogen ved her, har vi en stor hund, Sopey (tæve), som nu er ca. 8 måneder. Vi har haft den i fem måneder.
I dag har vi fået en lille "uldtot" (navneløs endnu), nemlig en krydsning af pekingeser og papilion. Den er kun sølle 11 uger, og lille og meget bestemt dame. Hun gør (bjæffer) allerede af den store.
Hvordan, hvor, hvorfor, hvorfor ikke, hvorledes o.s.v. Nemlig, hvad skal vi iagtage, og hvordan får vi bedst disse to hunde integreret sammen, og hvad må vi ikke gøre.
Vi lader dem hilse på hinanden, men holder dem adskilt, når vi ikke er i nærheden.(det er jo første dag de er sammen)
På forhånd tak til alle indlæg.
God
godt
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 18:44

Tillykke jms. Du har fået en lille "skødehund" så du ikke skal være alene når du er på kandu

mvh ans

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 20-12-03 18:45

Hej

Irene Jarnved har skrevet _bogen_ om det at have 2 hunde sammen. Man undgår mange faldgrupper ved at læse den.

Jeg mener den hedder fra hvalp til hund. Men hun har skrevet og og den anden hedder optimal hundetræning, og det er ikke den.

Den kan både købes og lånes, så på med vanten og så derud af.

God fornøjelse med de 2, og tillykke med hvalpen.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 20-12-03 18:46

Der skulle have stået: Men hun har skrevet 2, og den anden hedder...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 18:47

Det er jo (næsten) en Frida du har anskaffet dig*GG* Hmm!! de små er sgu nogle stygge bæster. De tror jo bare ikke på, at de i virkeligheden ikke er ret meget større end en bønne - derfor bjæffer/gør de af alt der er større end dem SÆL*LOL*

Frida.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 18:51

Nu får jms jo et problem hvis han ikke lærer den at sk... uden at han skal se på. Så er teaterkikkerten jo ikke nok, nu skal han også have et forstørrelsesglas med

ans

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 18:53

Min egen Frida har da lært ikke at bide mit marsvin faktisk er marsvinet (Freud) rigtig ferm til at styre hendes temperament....

Frida.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 19:00

Du gør det helt rigtige JMS. Lad dem være sammen under overvågning - indtil I er sikre på de ikke dræber hinanden Lad hele tiden den lille Hysse Dame vide, at I ikke tolererer udfald mod Sopey...

Frida.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 19:02

Hun skal da hedde Hyssia

ans

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 20-12-03 19:32

Jeg tror faktisk den lille er bange, mange små hunde som bliver betegnet som hissige er bare bange og lever efter den gode gamle regel at det bedste forsvar er angreb.
Jeg ville få den store i ro dvs få den til at ligge eller sidde stille når de hilser, lad endelig ikke den store komme tumlende frem mod den lille, jeg ville ikke lade dem være alene sammen foreløbig, men når den lille finder ud af at den store ikke er farlig skal det nok gå.
Bodil

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-12-03 20:04

Her er lidt læsestof: http://www.gry.no/artikler/nyhund.asp

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-03 20:13

Jeg har de sidste 30-35 år haft 2 hunde, ganske vist af nogenlunde samme størrelse, men de er ~~~id ført sammen som gammel og hvalp og det har ikke en eneste gang givet problemer.
Som andre også siger ---pas på det første stykke tid og lad dem i den periode ikke være uden opsyn i bare 1 sek.
Mvh og glædelig
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-03 20:15

Møj-- der skulle stå -a l t i d-

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 20:26

*GGGGGGG* ~~~~ så ved man dabj er på banen

Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 20:27

Møj = Møg*GG*~~~~

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-03 20:29

Den er god med dig Frida
Det er utroligt, at der ikke er et geni i dette forum, der kan løse det problem

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-12-03 20:30

Nu kommer Rellom nok og retter mit Møg*GG*

Frida.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 20:34

JMS
Din nye hundhund skal da hedde "Kandu" Så vil den jo altid lystre. Kandu så la' vær,' kandu så ski.. kandu du så tie stille

mvh ans

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-03 20:35

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 21:35

ER DETTE SMALTALK???
Jeg vidste det, mine hundesprgs. er til stor fornøjelse for mange
Går faktisk bedre end forventet. De snuser til hinanden, og det er kun dn lille der knurrer / gør (læses drrrr + if if )
Den store er nysgerrig, slikker og lister rundt og snuser.

JMS

NB. Vil gerne have flere SERIØSE indlæg...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 21:47

jms
Som du nu beskriver det er jeg sikker på at det nok skal gå. De skal jo lige lære hinanden at kende.
Ja ja de gamle er altid nysgerrige efter ungt kød
ans

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-03 21:49

jms

Tag det helt roligt, det er måske 1 gang ud af 1000 at en voksen forgriber sig alvorligt på en hvalp.
Måske skal den lille bandit have mundkurv på

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-12-03 11:05

Er "Kandu" blevet mæt og hvor meget har den levnet af "Sopey"??

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 21-12-03 12:08

Hej og tillykke med din nye hund!

Uden at have set Jeres hunde sammen og uden at kende Sopeys temperament synes jeg det lyder til at det går godt med de to.

At den lille bjæffer og knurrer af den store er nok mest et udtryk for usikkerhed. Det er for det meste de usikre og "lavest rangerende" hunde, der bruger deres stemme og andre "truende signaler" mest.

Hvis Sopey respekterer denne usikkerhed og ikke bjæffer/knurrer igen, men måske bare er ligeglad eller måske viser "dæmpende signaler" som at lægge sig ned, slikke sig om munden, gaber, kigger væk og helt ignorerer det er det er godt tegn. Det betyder at hun ikke ser den lille som en trussel og hun (sopey) prøver at vise den nye at nok er hun den største og mest erfarne, men hun er ikke er farlig og vil bare lege.

Sopey vil nok blive førerhunden af de to. Jeg har selv en han og en tæve, der er kuldsøskende. Hannen havde jeg alene til han var 6 måneder så fik jeg hans søster, der på det tidspunkt havde haft et noget hårdt liv i en familie, der IKKE skulle have haft hund. I lang tid troede jeg det var tæven, der var føreren af de to for hun ville sætte min han ganske eftertrykkeligt på plads og ind i mellem have held til at stjæle hans mad, men nu kan jeg se at de gange min han vil have sin vilje igennem så får han det, men for det meste er han den tilgivende, overbærende og tålmodige "leder", der lader hende tage maden, legetøjet mv. hvis han synes det er ok.

Som oftest er det sådan en rigtig leder hund er: blid, men bestemt når det gælder.

Hvad der vil være godt at observere er madsituationer. Hvis en af dem er meget beskyttende hvad angår mad kan det være godt at fodre dem adskildt indtil de kender hinanden bedre. Det er selvfølgelig mest fordi Sopey selv med en relativt lille markering kan gøre en del skade på det lille nye væsen hvis hun bliver rigtig sur.

Når de to hunde kender hinanden bedre tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om Sopeys størrelse i forhold til den lille. Efterhånden får de begge fornemmelse af hinandens størrelse og styrke hvis de ikke allerede har det.

Hvis Sopey skulle have behov for at markere ("skrid fra mit legetøj", min mad, min seng eller lignende) er det også vigtigt at lade hende og den nye finde ud af deres indbyrdes husregler. Selvfølgelig skal du ikke tolerere alt, men det er en god ting at lade de to teste hinanden og lade dem "snakke grimt" og markere overfor hinanden hvis de skulle have brug for det.

Det er vigtigt at støtte den hund, der hele tiden har været og ikke overbeskyttende overfor den lille. I hundenes øjne kan det føre til mange frustrationer indbyrdes hvis det pludseligt er den nye, underlegne og yngste, der behandles som den førende af de to. Går man som flokleder ind og skælder hund nummer 1 ud hvis de to hunde står og knurrer af hinanden så har man måske i hundens øjne irettesat den for noget den var i sin helt gode ret til at blive sur over. Der er det bedre hvis man kan aflede dem med godbids raslen eller lignende i stedet (hvis muligt selvfølgelig eller bare skille dem ad uden at blive sur på hverken den ene eller anden).

Jeg synes det lyder godt det i gør med at skille dem ad når I ikke er der. Det er ikke noget, der behøver vare længe, men det er også rarest for Jer lige at se hvordan de har det med hinanden i et par dage før I lader dem gå sammen.

Hvis I er interesserede i at læse nogen bøger har jeg haft STOR glæde af Anders Hallgren: "Hundens gyldne regler" og "håndbog i hunde psykologi". De kan lånes på bibliotekerne (www.bibliotek.dk).

God vind med det. Jeg håber du får masser glæde af dem begge.

Stine
www.basenji.dk

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-03 14:25

Hejsa. jms.Tillykke med det nye lille bæst. Hun lyder rigtig underholdende... -hvad var det lige navnet var?
Nå, men her, hvor jeg bor, findes der hunde i alle størrelser. Og de allerfleste kan helt fint omgås hinanden.

Men det er fuldstændig normalt, at en hvalp af en lille race opfører sig aggressivt overfor større hunde. Især overfor unge hunde. Det er simpelt forsvar. Tænk, hvis den lille ikke sagde fra på forhånd, og den dejlige Sopey kastede sig ud i vild leg... Lynhurtigt kunne den lille risikere at få brækket ryggen eller lignende. Selv om Sopey ikke kunne drømme om at gøre hende fortræd.

Når jeg står med min store, unge hund og vi skal hilse på nye små hunde, så kan der ske 3 ting:

1) hundene viser ikke interesse for hinanden, så jeg kan i fred og ro hilse på den lille ny. Det kan være, at den lille ny er en forsagt sjæl, som er bange for alt og alle. Det registrerer Silke tit også, og så ignorerer hun den.

2) Den lille ny er interesseret, men det er Silke ikke. (Sjældent). Hvis den lille viser sin interesse ved at fare rundt og gø, så kan Silkes manglende interesse være et middel til at få den lille til at falde til ro. Men andre gange gider Silke bare ikke det der barnepjat. Og det respekterer jeg, og vi går videre.

3) For det allermeste er interessen gensidig. Men når Silke komme strygende, så reagerer den lille hund næsten altid med at trække sig, eller ved at gø vildt. Så siger jeg: "Forsigtig Silke...-den er lilllløøø..." Og Silke nærmer sig mere forsigtigt. Hvis den lille bliver ved med at gø eller trække sig, så siger jeg dæk til Silke, og så varer det som regel ikke længe, før den lille tør snuse rundt på Silke. Der er adskillige små hvalpe, der har fået lov til at kravle rundt på Silke, som tit bare vælter om på ryggen og "lader barnet". Når de så mødes igen, så er den lille åbentlyst begejstret og det bliver tit til store "brydekampe", hvor Silke helt lader den lille bestemme, hvor voldsomt, det skal være. Eller de løber om kap, hvor den lille "næsten" kan fange Silke.

Hvis jeg stod med Sopey og lille Ny, så ville jeg ALDRIG irettesætte Sopey for at være voldsom, men holde igen på hende og rose hende for at være forsigtig. Og jeg ville ALDRIG irettesætte lille Ny for at gø af Sopey. --Tænk hvis hun lærte at lade være med at gø, og hun derefter mødte en anden stor hund, som derfor ikke forstod, at hun ikke var et stykke legetøj.
Men sandsynligvis er den lille allerede holdt næsten op med at gø nu?

Mmmmmm.... Er det seriøst nok?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:37

Tak for alle indlæg. Kan lige fortælle om udviklingen siden sidst:
Sopey (vor store hund), tager meget blidt på den lille, som er på størrelse med Sopey´s hoved. Den prøver at få den ind under sig, ligesom den vil tilbyde den lille at die (umuligt Sopey er otte måneder ). Ser meget sjov ud. Den lille er overhovedet ikke bange for Sopey, og ligger sig gerne på tværs af forpoterne, hvis mulig. Stjæler Sopey´s kiks, knurrer, og Sopey hygger sig bare med den lille. Tror ikke der er problemer i den retning. Men som (nærig) jyde, så lige et sprgs. mere, i samme tråd...
Den lille (11 uger) stammer fra en kennel, hvor man laver "hvalpeindustri". Burde ikke være tilladt. Hvor den ikke er bange for Sopey, er den skrækslagen, hvis vi løfter den (ved ikke hvad den vejer, men vel som en stor kuvert 200g)
Vil den blive ved med at være skrækslagen, eller vil den vænne sig til mennesker, den er jo ikke så gammel.
På forhånd tak...
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:39

NB.
Til alle der siger irettesætte Sopey, vil jeg sige, det er ikke ret nødvendig at irettesætte hunde. Ros dem når de laver det rigtige, og se gennem fingre når de laver noget forkert. Så kommer det hele af sig selv. De gør kun det rigtige...

jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-03 20:10

jms
Ser lige i en anden tråd at du måske får briller i julegave!!!!!! Er det for at slippe for kikkert og forstørrelsesglas?
Seriøst mener jeg at det mellem de 2 hunde nok skal gå. Selv har jeg 2 hankatte. Den ene er 13 år den anden 8 mdr (fik ham for 1 måned). Jeg lod dem klare det selv. De er nu bedste venner.
mvh ans

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 21-12-03 23:25

Hej JMS...
Det er rigtigt at det at irettesætte hunde er "overvurderet". Mit indtryk er da heller ikke at nogen af os, der har svaret opfordrer dig til irettesættelser, tværtimod. Samtidig vil jeg sige, at det kan være fatalt blot at se gennem fingre med en hund, der for eksempel forsøger at tygge strømførende ledninger over. Man kan sagtens lære dem at nej betyder nej (gennem positivt forstærkende nej øvelser for eksempel) og samtidig være klar over at man i det store hele kommer længst med ignorer / aflednings manøvrer...

:) Stine

Godkendelse af svar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 12:20

Tak for svaret Birgitta.
Det var svært at vælge det rigtige svar.
Tak for alle gode indlæg. Og det går rigtig godt med de to..
Så mangler vi bare et navn til den lille nye, men det skal nok komme.

Herfra
MVH
jms

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-03 14:03

Hej, jms. Tak for accepten af mit svar.
Du skriver, at lille Ny er skrækslagen for at blive løftet, og om det kan være fra kennelen, og om det vil vare ved.
Min egen Silke - fra et DKK stueopdræt- reagerede meget mystisk hver gang jeg lukkede køleskabet op. Hun flygtede simpelthen ud af køkkenet! Mit køleskab står ovenpå min fryser, så det burde ikke genere hende, at jeg hiver en liter mælk ud. Og jeg er alene med hende, så jeg er helt sikker på, at det aldrig er sket hos mig, at der er faldet noget ud af køleskabet og ned i hovedet på hende.
Nu er hun efterhånden på vej mod de 2 år, -fylder 2 i april- men hun tør stadig ikke ligge op af fryserdøren, når jeg åbner køleskabet. Hvilket jeg ALTID gør meget nænsomt og forsigtigt. Men hun forlader da i det mindste ikke køkkenet mere.

Jeg tror, at lille Ny kommer over sit traume. men det vil sikkert tage lang tid. I skal IKKE lade være med at tage hende op. Men gør det forsigtigt mens I snakker beroligende til hende.Ingen pludselige bevægelser. Og hun skal selvfølgelig ikke bæres i tide og utide. Men lad f.eks den daglige soignering foregå oppe på et bord.
Efter morgenturen kommer Silke hver dag op på spisebordet (hun hjælper selv til). Her får hun lidt morgenmad, samtidig med at jeg tørrer hende, hvis hun har været ude og svømme, jeg børster hende, kikker efter om der er nogle negle, der skal klippes-og i øjeblikket smører vi med potevoks-, kikker i ører og øjne, og til sidst børster vi tænderne. Så løfter jeg hende ned igen.
Det har vi gjort, fra hun var 8 uger. I starten kikkede jeg hende bare alle steder mens jeg rooooste hende vildt. Og jeg roser hende stadig meget, men hun kan helt klart lide at blive puslet, og hun rækker selv poterne frem én efter én.

Nu har I 2 hunde, og såvidt jeg husker, så er Sopey ikke nogen kæmpehund. Så I kunne jo gøre et stort nummer ud af Sopeys soignering først (op på bordet), og derefter lade lille Ny få samme omgang. Hvalpe lærer meget af at kikke på ældre hunde.

Men rigtig god jul til jer alle, tobende som firbenede, og vi venter stadig spændt på, hvad barnet skal hedde...

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 11-01-04 20:42

Hej

Som hovedregel siger man, at man ikke bør anskaffe sig hund nummer 2, før hund nummer 1 er voksen. Er hund nummer 1 en tæve under tre år, anbefales det at hund nummer 2 er en han. Er Hund nummer 1 en tæve på over 5 år, kan hund nummer 2 enten være han eller hun. Og omvendt.
Et hund på 8 måneder (alt efter race) er stadig en hvalp indeni. Den har en hvalps voldsomhed, men en voksens krop og har endnu ikke lært at være forsigtig, fornuftig etc.
Derfor; aldrig unghunde sammen med hvalpe.
Men nu er det jo så gjort.
Jeg vil anbefale at du lægger meget energi i, at støtte både den lille og den store. Lad dem gerne "drille" hinanden, men ikke mobbe hinanden. Siger de "æv bæv, du kan ikke fange mig" til hinanden, er det ok. Men siger de "min far er stærkere end din, du er grim og dum", er det ikke i orden. En sprogsikker, voksen hund ville i dette tilfælde gå imellem og standse de to. Skil dem ad, når de mobber! Observer når de "driller". Den lille hvalp skal til at lære hundesprog, og din hund nummer 1 er stadig selv ved at lære det! Og er ikke det bedste forbillede. Find nogle rigtigt gode, sprogsikre voksne hunde, de begge to kan lære af, og lad dem lege/mødes ofte. Lad også den nye hvalp få "jævnbyrdig" leg med andre hvalpe i samme alder/størrelse og lad unghunden lege med andre unghunde, men pas på det ikke bliver for vildt - så risikerer du, at den vil praktisere denne vilde leg overfor den lille hvalp. Læg mærke til om dine to hundes leg er nogenlunde ligeværdig. Har den ene hele tiden behov for at løbe ind under sofaen? Læg mærke til dæmpende signaler, som er konfliktløsende signaler. De mest brugte er : slikke sig om munden, gabe, løfte den ene forpote, vende blikket/hovedet/kroppen væk, playbow (forbenene på jorden - bagdelen i vejret), vende bagdelen til. Der findes omkring 30 dæmpende signaler. Du kan jo læse "På talefot med hunden - de dempene signalene" af Turiid Rugaas ( kan købes på www.canis.no) - støt den hund, der sender dæmpenden signaler. Ikke med trøstende ord, der gør det hele meget værre, men i et lyst, glad toneleje. Sig fx. Neeeeeej, det var sjovt, på den igen, sikke en dum Sopey etc... (det ved jeg godt hun ikke er!*ss*) - hunden vil lære 2 ting af dette:
1) når noget træls sker, skal man ikke blive bange, men straks komme videre
2) min far/ mor (= lederen) er godt nok sej!!! Det er en rigtig leder! Hende /ham kan jeg altid stole på. (giver super mange stjerner til dit lederskab!
Den lille hvalp viser ikke truende signaler. En mulighed er, at dens dæmpende signaler ikke er blevet accepteret og modsvaret af Sopey. Herefter kan din hvalp føle sig nødsaget til at bruge "afstandsøgende" signaler. Nogle af de dæmpende signaler går igen, men hunden kan også knurre og vise tænder og rejse børster på den bagerste del af ryggen/skuldrene. Det er dens måde at sige på, at nu skal du altså holde dig væk. Inden hunden angriber, vil den således først sende dæmpende signaler, derefter afstandsøgende signaler, derefter truende signaler.
Læs hundenes "børster" inden du tror de er aggressive bæster (det er der mange der tror!). Rejste børster på det øverste stykke af ryggen omkring skuldrene, er et udtryk for trussel/ aggressivitet af en selvsikker hund. Rejste børster på det nederste af ryggen, ved haleroden er udtryk for trussel/aggressivitet af en usikker hund. Rejste børster på hele ryggen siger noget om den intensitet hunden oplever. Den kan være intenst glad, intenst bange, intenst opkørt etc.
Og så er der vel kun tilbage at sige held og lykke og tillykke med den lille.
Jeg kan anbefale mere litteratur, hvis du er interesseret!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-02-04 11:54

Tillykke det nye medlem af familien.

Jeg ved godt det er lidt sent med svaret, for de 2 hunde har mødt hinanden. Men det bedste, syntes jeg er at lade dem mødes uden for hjemmet den første gang.
Held og lykke.