/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Er dansk producerede PC´er bedre end and~
Fra : jkrjk2
Vist : 457 gange
200 point
Dato : 20-12-03 15:53

Hej!
Vores forening skal have ny PC´er, da den gamle er for langsom.
Jeg så denne her:
http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=B4032/DK/H/0

Er det et godt tilbud? (lige nu altså)

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-03 15:58

Her kan man også handle.
http://www.amitech.dk/

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 16:03

Hejsa..

Jeg vil ikke anbefale Amitech da. Det er et forholds vis lille firma.. syntes jeg altid de er en krig om at komme ud med drivere.. kender en som havde købt en bærbar ved dem for 1 år siden.. og hans tuchpad. Fandtes der ingen drivere til. Og da han skulle installere sin Office 2000. tog det han 3 dage at får at vide hvordan han pakkede en installer ud fra styresystemet som han skulle bruge

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 16:32

Dansk og Dansk er vel så meget sagt - vel nok nærmere Dansk samlet.
Et stabilt sted at handle kan være firmaet Zitech.dk
Den bedste comp løsning (efter min mening) er at købe comp og programmer - ikke comp med programmer. I den første løsning får du alle drivere og program CD'er med men ved den anden løsning får du kun en recovery CD med og kan så ikke gøre ret meget hvis du vil ændre styresystem/programmer.
Emesen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 16:44

> Emesen Hørt Hørt

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-12-03 16:50

Emmesen skrev:
"i første.... og i anden.."
Er første mit spørgsmål og anden Amitech?

Vi skal bare bruge XP, og gængse drivere, resten har vi adgang til.

Jeannie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 17:08

Første:
>>Den bedste comp løsning (efter min mening) er at købe comp og programmer<<
Anden:
>>ikke comp med programmer.<<
Forslag>>købe hos Zitech

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-12-03 17:24

Jeg kan ikke se, at Zitech har PC´er med 1 GB ram til under 10.000?
Jeannie

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 20-12-03 17:40

Hvad så med dette?
http://www.edbpriser.dk
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 17:46

jkrjk2 - nu kom jeg rigtigt over på dit link - og det ser da ikke så tosset ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 18:50

Nu får jeg nok nogen over nakken, men pyt
Mit bedste råd, til køb af PC er, gå i Bilka, køb en Mycom. Flå den fra hinanden, og sæt de ram, cd`rom drev i du ønsker. I Bilka, spørger du efter afdelingslederen, og siger du skal have et godt tilbud på (pc ekstra ram, flere cd rom drev o.s.v. ) Det er ikke unormalt du får et afslag på en hel del.
Kør hjem, saml skidtet. Køb (som emesen anfører ) dine programmer et andet sted.
Efter et halv år, forærer du maskinen væk (den er maks 1000 kr. værd), og gør det samme igen. Dette er her og nu bedste løsning. Vi bruger løsninger her på kontoret, og er godt tilfreds med mycom, selvom det er billig Bilka L...

mvh
jms
nb. vi har aldrig haft en mycom, som ikke kørte ok. Vi skifter ofte, og forærer de gamle til venner og bekendte.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 19:02

Øh et halvt år - så vil jeg give 1.050,00 kr.
Emesen.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 20-12-03 19:39

>>>jmsgruppen

Hvad er det for noget BIIB at lukke ud....

det er jo spild af penge...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 20:21

jeg støtter dig jjhj Gå langt uden om BILKA rent ud sagt tror jeg at mange af de spørgsmål der bliver oprettet herind er på grand af ting købt i BILKA & FØTEX..

Sidste gang jeg hørte noget om BILKA solgte de brugte Hardiske som ny (se selv http://www.dr.dk/nsapi.dr/regioner/zreg_newsitem.asp?thread=171108&bcat=700&ecat=799&keepcat=n)

Når man ikke er klar over at recertificeret betyder et eller andet så burde de nok forsætte med at sælge fødevare

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-03 20:27

Jeg er færdig med bilka, efter at sælgeren ville ha betalt for varen som ikke var hjemme.
Levering en gang i fremtiden. Gik over gaden og købte samme vare til samme pris.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-12-03 20:52

Hej jkrjk2,

""Er dansk producerede PC´er bedre end andre?" Næ, det er de sådan set ikke. De passer blot godt til det danske marked, og af og til så har de noget der er smart og nyt.
Den eneste Dansk producerede PC som jeg kender til, det er Amitech, men jeg har ingen personlig erfaring med deres stabilitet, support eller garanti.

Generelt, så må det siges at ca. 10% af alle nye PC'ere har en eller anden form for problemer inden for det første år. Uanset producent og uanset hvem der har samlet dem.

Spørgsmålet er hvor meget du kan og vil selv, når udheldet er ude.

Hvis du ønsker at have en computer som bare virker, og som du kan sende til reparation / justering når der er noget galt med den, så skal du handle hos en af de leverandører som har en gennemtestet og kendt efter-salg support, og så skal du regne med at det kommer til at koste hvis du selv har dummet dig lidt.
Præcist som der er med en bil. Hvis det er noget som går ind under garantien så er det gratis i garanti perioden, ellers skal man betale værksteds tid. Sådan er det også med computere, også selv om det "bare" er noget software som der er gået ged i. Ingen eksperter kan i dagens danmark tillade sig at arbejde gratis.

Hvis du derimod selv kan overskue at samle dele, eller evt. opgradere med mere RAM og selv installere operativ system og programmer, så kan du lige så godt handle der hvor stumperne er billigst, for mens de virker, så virker de lige så godt som de dyreste computere hvor en del af efter-salg supporten skal betales af dig allerede når du køber din computer.

Med service er det som regel sådan, at du i hvertfald IKKE får noget som du ikke på et eller andet tidspunkt har betalt for.

Dell har et godt totalt koncept, ligeledes HP. Som privat kunde vil jeg nu nok foretrække DELL fremfor HP.

Derudover, så har Zitech har en gennemtestet koncept. Det vil sige: De har en god salgs afdeling som rkender delene i computerne rimeligt godt. De har en kompetent telefonisk hotline, og de har deres egne teknikere i service afdelingen, hvor man kan "komme ind fra gaden" og få testet sin pc, her og nu, for at få en indikation af om det er noget som kan laves her og nu, eller den skal tages ind til reperation.

Jeg er en af dem som klart kan anbefale en Zitech handel, hvis man ser på oplevelsen ved efter-salg supporten.

Hos Zitech kan du også få lov til at sammensætte præcist den maskine som du ønsker dig, og der er en del standard konfigurationer som man kan tage udgangspunkt i.

Hos fx. Dell, kan man også sammensætte stor set en computer som man selv vil. Efter-slag supporten er sublim, når vi taler drivere, og et support internet site. Hastigheden for rettelser af fejl er derimod typisk for en stor virksomhed som betrageter europa som ET samlet marked, og derfor kun har samle fabrik i et land, og seriøs teksnisk support i ET land i europa. Med andre ord; man kan gådt risikere at være uden computer i 2-4 uger mens den bliver repareret.

Det er sandsynligt at alle de store computerleverandører, både Midtdata, Zitech, Dell, HP, Merlin med flere, kan tilbyde dig at købe udvidede forsikringer på garantiperioden af hardware, samt et tillægsprodukt i form at udvidet hotline support og evt. on-site service.

Her gælder det igen: Gør op med dig selv hvilken form for service du vil have, og hvad du er villig til at betale for det, og benyt så en af de leverandører som har en gennemprøvet koncept, så du også ved at du vil få noget der ligner den service som du forventer, og som du har betalt extra for.

Hvis man skal til at tale om hvilke fabrikater af computere, motherboard, harddiske og så videre, der er de bedste, så må det siges at det faktisk helt kommer an på den specifikke produktionsserie. Nogle leverandører har færre problemer med færre produktionsserier, og derfor har de et bedre navn. Men igen: stort set 10% af alle nye computerdele vil have en eller anden form for problemer i løbet af det første år, og så er vil tilbage ved spørgsmålet om efter-salg support igen.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-12-03 21:03

Som det ses, så har jmsgruppen gjort op med sig selv at han får mest for pengene ved at handle billigst muligt, og så selv klare resten. Og indtil nu, så har han en meget lavere fejlprocent end 10% af det indkøbte.
Med den størrelse virksomhed som jeg har indtryk af at jmsgruppen er, så er jeg helt enig med deres fremgangsmåde.

Andre vælger købe alle stumper selv, og så blot slås med leverandørerne om hvert enkelt del.

Jeg fornemmer imidlertid at du hører til en gruppe som ikke vil have for meget bøvl med handlen, og derfor gerne vil sikre dig at du får nogle gode stumper til en fornuftig pris, og så er du indstillet på at service og support skal koste en lille smule, som du ikke har noget imod at betale ved køb af din computer.

Problemet er hvis man får noget "gammelt" langsomt hardware, til en høj pris, fordi forretningen signalerer at det er åh, så godt, og der er masser af support hvis det skulle vise sig at noget går galt. Og at der så ikke ER noget support når det går galt, fordi så står man med en gammel "ny" pc og skidtet virker ikke.

Så spørgsmålet må være:
1) den pc som du har kig på, kan man købe de dele meget billigere et andet sted?
2) hvilken service er Midtdata kendt for at kunne levere?

Mit spørgsmål til dig, det er: hvor meget kan og vil du selv når det kommer til indmaden i en computer, og hvor meget kan/vil du selv når det kommer til software.

I mellemtiden, så vil jeg lige se om jeg kan genkende noget af det hardware som du har valgt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 21:14

Nu får jeg nok flere over puklen
Før i tiden, købte vi ind engros løsdele, og samlede selv PCér, endda til salg ( eks. hos www. computerstore.dk) , samt andre steder. I dag køber vi alt hos copt. store, undtaget er dog pcèr. Og vi køber aldrig mærkevarer. Giver oftest de største problemer. Det eneste problem vi har haft i bilka, er ram. Fik dem byttet omgående, helt uden bøvl.
Og lige for at nævne det, vore pcèr arbejder meget grafisk, hvilke nok kræver det bedste. Tvivler på ret mange, arbejder med så store applikationer som vi gør.
Prøv lige at se i Bilka kataloget, hvad man faktisk får for pengene, og hertil trækker vi jo momsen
MVH
JMS
nb. kom så med dem jeg skal ha over nakken

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 20-12-03 21:50

- DVD drev ser ud til at være Asus-E616 (har selv sådan et drev) så jeg ved at det er et dejligt støjsvagt drev (det var den med den laveste dB da jeg handlede for en håndfuld måneder siden) Prisen er 284-299 på edbpriser.

- Motherboard ser ud til at være dette board: http://uk.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-vm/overview.htm
Det står til 825-845 på www.edbpriser.dk og udfra specifikationerne, så ser det ud til at være helt up-to-date.

- Harddisk på 80Gb vises på edbpriser til mellem 470-575. Jeg foretrækker Maxtor DiamondMax Fluid drev, da de er utroligt lydløse. Det er ikke til at se hvilken HD der specifikt er tale om på den computer som du har udvalgt dig.

- Kabinettet kan være Codegen (http://www.codegengroup.com) men det er ikke lige til at se om det er.
Et Ultra støjsvagt kabinet, betyder at blæseren i strømforsyningen skal være støjsvag, og sådan et kabinet med low-noice strømforsyning koster ca. kr. 400. Måske kr. 100 mere hvis den virkelig er Ultra-Low-Noise.
Hvis det skal udtrykkes i dB hvad ville sælgere/producenten så sige?
JEG ville sige, at et Ultra støjsvagt kabinet skal være under 19dB målt på en meters afstand.

- CPU: en vaske ægte Intel P4 2.400GHz som kører 800MHz på FSB står til 1.265 til 1.330 på edbpriser.dk
En Intel P4 Celeron 2.4GHz står til 539, men så kan den kun køre 400MHz på FSB.

- Ram som passer til 800Mhz FSB og dual channel vil jeg helst ikke udtale mig om, da jeg ikke har råd til at vide noget om så dyr ram.
Almindelig ram fås til 480-700 for 512Mb, men Dual Channel ram ser ud til at være noget dyrer.

- WindowXP købt sammen med en pc koster ca. 775

- samling og installation af pc og installation af operativ system kan som regel fås for 350-500 kr.

Du må selv lægge tallene lidt sammen, og afsætte et par hundrede til tastatur og mus. Det skulle give dig et indtryk af om prisen er den "rigtige".

Generelt, så ses Middata blandt de mest konkurrencedygtige priser på www.edbpriser.dk Jeg har ingen personlig erfaring med deres support og efter-slag ydelser, men hardwaren ser ud til at være i top.

Du skal sikre dig hvad for en type CPU der er tale om og hvilken type RAM der er i.
Disse dele kan købes billigt for ca. 1.500 men så er det i "langsomme" udgaver. De top tunede del (med stor CPU cach, og god FSB, samt Dual trimmet RAM) koster mindst det dobbelte, sandsynligvis mere.

Hvis det er en fuld scale P4 og PC3500 Dual RAM, så er maskinen fuldt loadet, og prisen aldeles rimelig set med mine øjne.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-12-03 22:05

Hej jmsgruppen,

at du handler pc'ere hos Bilka, er fint for det koncept som du bruger dem til. Du har ret at man nok får rigtigt meget for pengene. Måske har de også en god support afdeling centralt placeret i DK. Aldi som sælger Medion pc'ere har jeg kun hørt godt om. Altså Medion's danske support. Hardwaren er altid up-to-date og prisen er altid helt, helt rigtig.

I tyskland er Aldi en de største pc leverandører. Fordi de kan altid købe stumperne ind til den rigtige pris. De skal ikke kunne levere pc'ere hele tiden, de behøver kun at producere pc'ere når de kan købe store partier af dele, til den helt rigtige indkøbspris.
Bilka følger nok også noget af det samme koncept. Hos dem kan man ovenikøbet få byttet dele (du nævner RAM) direkte i forretningen. Det kan man ikke i Aldi, der skal man over Medion's support.

For en forening, som typisk kun køber EN pc hvert tredie eller femte år, så kan det godt tænkes at den samlede oplevelse af at hver handel bliver god, at de så skal handle i en lidt anden butik. det er også muligt at lige din Bilka har en "Computer Haj" som tilfældigvis er souschef i teknik afdelingen, og du derfor kan få extra gode svar på de eventuelle spørgsmål du måtte ha' Det er jo set før, at man ikke bare kan "skære alle (forretinger i en stor kæde) over den samme kam".

mvh. Per

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 22:46

>jmsgruppen meget grafik og min bare røv.. ja undskyld mig.. hvis vi snakker meget grafik er det jo ikke en PC vi snakker om. for det dur de ikke til.. nej til meget grafik bruger man MAC

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 12:19

<<buch78
Jeg kan godt lide din høflige formulering. Jeg kan fortælle dig, at MAC faktisk er på retur, og dette sker p.t. særdeles hurtig.
Vi har valgt, total at se bort fra MAC. Vore samarbejdspartnere, skifter lige så stille og rolig. Bl.a. samrabejder vi med et stort trykkeri, de har 30% mac tilbage.
Og nej, du har ikke ret, grafik i dag udveksles i PDF filer, som handles lige så godt på både PC og MAC.
JMS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 14:22

Hej Jeannie

Dette link er efter min mening det billigste sted at handle pc-er lige nu. Har selv bestilt 2 stk. den ene dog en rigtig fartdjævel til spil.

www.prcdata.dk

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 14:25

Bare klik dig lidt frem og tilbage i menuerne til venstre så skal der nok kunne findes en til billige penge. Lige nu med 1 års on site garanti, d.v.s. hvis der er noget i vejen kommer de forbi og fixer problemet. Skal bestilles før 31-12-03 for at få on site garanti med i prisen.

Fijala

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 21-12-03 22:21

>jmsgruppen Når jeg mener meget grafik.. er det inden for grafisk design… har selv sat nogle Mac op for et firma
PDF filer er ikke noget som jeg ser som "Tung grafik"

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-12-03 11:25

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Jeannie