/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Polering af krumtap huset...
Fra : CiaoStyrer
Vist : 916 gange
200 point
Dato : 20-12-03 14:33

Har været ved at læse dette: http://members.tripod.com/~knallert/eviltrick.html ... kan det lade sig gøre, eviltrikets hoveddel..? for der er jo en ret rug overflade der inden i en ciao motor blokke... hvad skal jeg så bruge... hvad med smergel lædder og twist med slipol på.... For så kan jeg jo lige så godt gøre det, nu når motoren er skildt af..... Er der sådan nogle fordybninger/forhøjninger....?? Jeg har også læst at man kunne blande en slags lak og bensin og så male krumtapshuset indvendig, kan man gøre det og hvordan....??

Jeg citere "Den vilde knallertpage"

Da krumptappen styrer indsugningen, har det også en del at sige, at
den del af krumtappen som åbner for benzinblandingen (og lader den flyve
ud i krumtaphuset, er så glat som overhovedet muligt...dette kan du
nemmest gøre ved at give den del af krumtappen en tur med fint sandpapir
for derefter at polere stedet op - så går det rigtig stærkt.

Hvad mener de med det....??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 20-12-03 15:18

Ja du kan godt slibe hele krumtaphuset med fint smergellærred/sandpapir og polere med slipol (du kan også få en polerer klods, som et halvt aa-batteri med skaft på, til boremaskine, der skal også bruges slibemiddel), de vigtigste steder er stadig karburator, indsugningskanal, skyllekanaler, udstødningskanal.
Det giver ca:
Krumtaphuset= 4 km/t (Det vigtigste er "skyllekanaler" i krumtaphuset)
Andet=7km/t
ALLE slipekorn skal vaskes grundigt væk.
Det er selvfølgelig muligt at fylde huller med araldit(2-kompunent), hvis der er nogen, men aldrig luk hullerne på krumtappen, heller ikke med korkpropper, da de skal bruges til smøring af lejer.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 22-12-03 10:59

Okay, men der må da' være en grund til at fladen er så rug, noget med køling eller lign..... Hvad mener den vilde knallertpage med det der står i spørgsmålet, er det de plader som sidder på krumtappen man skal polere eller hvad, og hvad vil det gi'....

Har for øvrigt forhøjet lidt....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-03 12:51

Grunden til at de er ru, er fordi hver side er støbt i en trykstøbeform som består af 2 halvdele, når de trækkes fra hinanden, "klistre" aluminiumen lidt. Støbefabrikken kunne så have slebet, men det har de ikke. (Jeg har selv arbejdet med trykstøbning)
Krumtaphuse kan være forskellige, feks. har Maxi en tap der skal brækkes af for at man kan sætte større cylinder på. Nogle har huller eller fremspring (til at styre støbeværktøjet, eller forberedelse for videre forbejdelse, hvis nu man ville sætte en oliepumpe på mm.)
Men huller/fremspring har kun virkelig betydning ved virkelig vildt race, og får kun betydning tæt ved skyllekanaler og steder hvor luft/benzin bevæger sig hurtigt.
Fjernelsen af støbegrater, har langt større betydning i cylinderens skyllekanaler, som fabrikken burde have forabejdet væk, men man kan selv slibe skyllekanalerne størrer, og pænere/glattere, men det er et stort arbejde.
VH Palle Hansen