/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
hvormeget Udluftning på "fladt" zink tag~
Fra : Odense
Vist : 2276 gange
50 point
Dato : 20-12-03 11:20

Hej ! jeg har lavet et såkladt "fladt tag" med hæld på 9. på ca 300m2 ca 23x13 metermed udhæng på 400mm.

Det er bygget op således:

1) Forskaling til 2 lags gips loft. 300mm C/C
2) 300mm bjælker
3) 300mm glasuld.
4) Lægte på højkant, som giver de 50mm luft over isolering, 600mm C/C
5) 22mm Xfiner tag
6) Et lag tagpap uden overlæg er lavet så det kan klare vinterne igemmen og for undertag.
7) Zink vil blive sat på her til forår...

Mit spørgsmål er så! hvormeget udluftning skal jeg regne med at lave og hvordan ville den bedst måde værer!?

(Jeg har lavet 50mm udluftning hele vejen rund ved overkant af muren som går op forbi det 300mm vindbræt, men da l
ægterne ligge på den ene led af taget, så kan luften jo ikke gå den anden vej på tværs, er det dårlig? da taget er 23meter bred )

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 11:35

Her er noget brugbart:
Citat
Hvis OSB-pladerne anvendes i kolde ventilerede tage, er det vigtigt, at der er tilstrækkelig ventilation mellem pladerne og isoleringen, så det sikres, at fugten i pladerne holdes passende lav.
For at sikre en effektiv ventilation bør et 50 mm hulrum over isoleringen ventileres fra stern til stern i flade tage og fra stern til kip i skrå tage.
Tilstrækkelig ventilation kan anses opfyldt, hvis ventilationsåbningens samlede areal udgør mindst 1/500 af det samlede bebyggede areal, dvs. 1/1000 ved hver tagkant.
Ventilationsåbningerne skal udformes således, at de ikke senere blokeres, og så hele taget ventileres effektivt. Dette gælder også ved ovenlys, kehlpartier og lignende.
Ved varme tage, er det vigtigt, at der ikke indbygges fugt i isoleringen, da denne herved bliver kapslet inde mellem to tætte lag (dampspærre og tagpap) med deraf følgende nedsat isoleringsevne.

Du kan også selv læse linket:
http://www.byggeri.dk/fakta/fakta03.asp
Du skal lidt ned på siden.
Godt odense, at du tænkte på ventilation.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-12-03 12:29

hej! JMS
hmm jeg forstår ikke 100% teksten der, Hvad er din Konklusion omkring om det jeg har lavet og burde lave !?
'

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 12:53

Ventilationsåbningen skal være 1/500 del af tagets areal, og med 300 kvm tag, skal udluftning udgøre 0,6 kvm. Dit tag er 23 meter gange 2 = 46 meter gange 0,05 centimeter giver 2,3 kvadratmeter, hvilke normalt er rigelig.

Men hvis jeg forstår dig rigtig, ligger lægterne på tværs af udluftningsretningen, RIGTIG??
Så kan luften jo ikke strømme hen over din isolering.?? Er det rigtig forstået??
Har du ikke ventilation hele vejen rundt (også der hvor lægte enderne er???)
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-12-03 13:13

spærne ligger jo fra den høje til den lave mur (på den korte led 13 meter) og lægterne ligger på tværs i den retning af de 23 meter. og ja der er luft fra alle 4 sider af huset op til lægterne. men på de 2 lange 23 meter!, spærer lægterne jo for luften over isolering...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 13:48

Konklusion:
13 meter gange 2= 26 meter gange 0,05 = 1,3 kvm. udluftning
300 kvm. kræver 0,6 kvm, du har 1,3 altså ifølge anvisningerne nok.
Lad derfor være med, at lave taggennembrydninger til ekstra udluftninger. Gennembrydninger svækker konstruktionen, og er kilde til evt. senere utætheder.
Se endvidere:
http://www.sbi.dk/udgivelser/publikationer/resultater/by_og_byg_resultater_012/tage_01.htm
http://www.sbi.dk/udgivelser/publikationer/anvisninger/by_og_byg_anvisning_204/aarsager.htm
(sidste link, læs lidt nede på siden)

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 13:56

<<odense
Jeg glemte lige noget viftif. Har lige læst din beskrivelse igen. To lag gips???
Det er fint, husk forskudte samlinger begge veje (langs & tværd) efter første lag gips, husk godkendt dampspærre, med overlæg 15cm, tætning omkring evt. loftdåser m.m. og dampspærren SKAL fuges tæt ved vægge

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 13:56

viftig=vigtig
sorry
jms

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-12-03 15:40

vil det sige JMS at jeg ikke behøver udluftings hætter i selve taget `? eller ?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-03 17:20

Hvis det er som du nævner 50 mm udluftning i enderne af bygningen (13 meter x 2) nej så er dette ikke nødvendig.
Dette kan du også udrage af de links, jeg har henvist til

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 22-12-03 11:24

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 11:27

Selv tak..
Glædelig
godt
MVH
JMS