/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch maxi 100 kmt ???
Fra : Caam2
Vist : 2935 gange
70 point
Dato : 19-12-03 20:58

Er folk fulde af løgn eller hvad...
Jeg kører med:
45 cyl.
20 dellorto karb.
dyse 100.
5,5 cigaren udstødning.
15/36 gearing.
Luftfilteret er en 32 mm slange som går ind i stellet. ( larmer ikke så meget på den måde )
Jeg kan ikke få den over 75 kmt, så nu tænker jeg " Hvordan får jeg den til at køre 100 kmt, mon det med de 100 kmt bare er pral tænker jeg "
Hjælp mig...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-03 22:14

Hvis du polerer skyllekanaler og indsugningsmanifol giver det også en del Sune

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 19-12-03 22:22

Det har jeg gjort...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-03 22:27

Hvordan med lejer i hjulene og hvad med bremserne hænger de måske lidt????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-03 22:29

Og så er der jo også lige skævheder i stel som er alm i en ulovlig Puch prøv at stille den lige med forhjul og sigt så lavt fra baghjul til forhjul

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 19-12-03 23:15

Lejerne er ok...
Bremserne er ok ( kan ikke bremse).
Stellet er ikke skævt ( Endnu ).
Hvad kan det så være...?

Kommentar
Fra : kenp

Dato : 19-12-03 23:22

Det kommer lige så meget an på selve motoren, hvis den kun køre 30 km/t som lovlig er den sværrer at få til at køre 100 frem for hivs den kørte 45 km/t lovligt!

Men hvis du køre med automatkobling (altså uden gear) så køre den heller ikke lige så hurtigt som en som har 2 manuelle gear!

jeg har personligt haft en monza til at køre 120 km/t (målt af politiet så kørte jeg ikke længere) den havde

75 cm2 alu cylinder
50 cm2 topstykke (der var kun lige brændkammert tilbage)
45 mm yamaha tunstemple (det var fuldstændig flat i toppen, med huller i siden for at få ekstra brændstof ind)
21 mm kaburator
en udstødning med kun 2 grydesvampe i (selve udstødningen var fra en yamaha 17,5 hk tun)
gearing var til at starte med 16/33
så gik den kun 95 km/t men kunne ikke køres helt ud, så skiftede vi gearing til 13/35 så kunne den køres ud til ca. 15000 omdrejninger i minuttet. men kørte 120 på toppen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 20-12-03 00:25

Det er en maxi k.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-03 00:36

Er udstødningen ren??

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 01:49

Hip halløj Camm2!

Tjaa start da med at prøv med større cyl! mange af mine kammerater har sgu haft deres puch på over 100~ i vores yngre dage!! Det drejer sig jo bare om at kan fintrimme en motor !! Få da større kaburator på ! Og en anden gearing, hør evt. på forumer med folk hvordan deres gearinger kører på deres puch ! det er jo ligesom den der bestemmer farten når du har sat alt tun udstyr på !

Fintrimning er en motor kan sgu godt være sværdt!
Vh
Thomas

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-12-03 10:59

Ok..... Det er absolut ikke umuligt at få din maxi over 100kmt med den opsætning, det gjorde jeg selv på min gamle maxi! Eneste forskel var at jeg havde 18/36 gearing og så skal de power filter ud af stellet, det skal ud på siden så det kan suge en masse luft ind!

Den perfekte dyse betyder ALT! Da jeg lige havde monteret tunet og kørt det til osv, ville den bare ikke over 70-80 kmt, så skiftede jeg dysen ud med en der var et par numre højere/lavere (kan ikke huske?) , selvom den lød til at spinne perfekt med den gamle dyse... Det betød, sammen med andre fintrimninger af kaburatoren, at min maxi sneg sig over de "magiske" 100kmt !

Glæd dig til du for den op på 100kmt, det er en så fed fornemmelse på en maxi!

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 11:18

Hmmm er sgu mere bange for fejlen ligger i gearingen! Da han allerede kører med Dyse #100
Hmm ellers evt. skal der en større kaburator!

Hvor størelse kabu havde du på din puch, jon ?!

Men jeg vil sgu anbefale at få større gearing på puchen !

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-12-03 11:57

Jeg kørte med præcis samme Dell'orto 20mm kabu...! (Tror det er samme tunkit !)

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 12:17

Hmmm.... jeg skal ikke kunne sige det ikke er dysen, men ellers er det evt. gearingen og luftfilteret der skal gøres noget ved...! nu er det sgu lige en del år siden jeg har haft knallert, men havde engang en puch men det var sguda, hvor vi hakket og planet topstykket... Men jeg vil sgu gætte på gearingen og luftfilteret..!

MVh
Thomas

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 20-12-03 12:25

Køb Højkomprimeret 70 ccm topstykke...
http://www.protuna.dk/product.asp?c=12135307&n=19067625&pn=19067633

Botsy...

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 20-12-03 12:29

Og en Serpent udstødning... den er lavet på samme princip som cross udstødninger... såeh den kan måske trække nogen flere heste ud af puchen...
http://www.protuna.dk/product.asp?c=12135307&n=19068129&pn=19068155

og gør som de fleste har skevet: polér skyllekanalerne...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 20-12-03 14:07

Skyllekanalerne er poleret blanke...
Har prøvet med powerfilter. Ingen forskel udover larmen...
Har prøvet med 15/40 gearing ( nu15/36 ) men den vil bare ikke over de 75...
Udstødningen er helt lysegrå, og ikke beskidt...
"køb større cylinder ???" Det er jo 45mm så hvordan skulle det kunne lade sig gøre...
Topstykket er højkomprimeret 70 ccm ...
Har også prøvet med en dyse som var på 110 & 115 & 120 men der er ingen forskel...
Please hjælp...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 20-12-03 14:07

Skyllekanalerne er poleret blanke...
Har prøvet med powerfilter. Ingen forskel udover larmen...
Har prøvet med 15/40 gearing ( nu15/36 ) men den vil bare ikke over de 75...
Udstødningen er helt lysegrå, og ikke beskidt...
"køb større cylinder ???" Det er jo 45mm så hvordan skulle det kunne lade sig gøre...
Topstykket er højkomprimeret 70 ccm ...
Har også prøvet med en dyse som var på 110 & 115 & 120 men der er ingen forskel...
Please hjælp...

Accepteret svar
Fra : Orsted_banden

Modtaget 70 point
Dato : 20-12-03 16:36

Til kenp: hvordan kan du lige få et 16 tands fortandhjul på din monza, så hvidt jeg ved kan der kun komme 13 tands på, fordi så kommer gear pedalen i vejen????
Og min maxi har også 45mm kittet på, men jeg har anden udstødning, skåret af møllehjulet, metrakit racer krumtap, fræst skyllekanaler op, spændt fjerdre i koblingen, stillede tændingen rigitgt (det er meget vigtigt) og den går cirka 100 km/t..... altså det kan godt lade sig gøre.......

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 20-12-03 16:55

Har stilt tændingen til 1mm før toppen, så det skulle være iorden...
Hvad kan det ellers være...

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 20-12-03 17:51

nej nej det er ikke iorden, det skal være meget tættere på, også skal du have lidt mere mellem platinerne, plus du skal have et monza forrør på, det hjælper (32mm)

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 21-12-03 01:00

Hvad mener du (Orsted_banden) med tættere i mm ?
Hvad med platinerne, hvad skal jeg gøre med dem...
Det med forrøret, det burde ikke være nødvendigt, da flere af dem der har fået den op på 100 kmt også kører med et 28mm rør...
Kører med et 7èr tændrør, men det gør nok ikke den store forskel...
Hvad kan jeg gøre mere...???

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 21-12-03 01:06

Hvilken dyse størrelse har i andre kørt med???

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-12-03 10:36

Jeg kan sgu ikke huske det, men det var standart i 20mm dellorto +/- et par størrelser...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 21-12-03 12:42

Hvad mener du (Orsted_banden) med tættere i mm ?
Hvad med platinerne, hvad skal jeg gøre med dem...
Det med forrøret, det burde ikke være nødvendigt, da flere af dem der har fået den op på 100 kmt også kører med et 28mm rør...
Kører med et 7èr tændrør, men det gør nok ikke den store forskel...
Hvad kan jeg gøre mere...???

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 22-12-03 17:59

du skal rykke hele tændingspladen så den åbner lidt før mellem platinerne.... hvis du ikke vil have 32mm forrør på, så køb en lowboy twin, den fik min til at gå cirka 95 km/t, men skal du over 100 så skal man have 32mm forrør på.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 22-12-03 22:15

"du skal rykke hele tændingspladen så den åbner lidt før mellem platinerne"

Det blev jeg ikke klogere af... Mener du at den skal tænde før eller efter 1 mm fra toppen...
Jeg kan se at mine platiner gnister helt vildt, så jeg tror lige jeg skifter alt det
elektroniske til at starte med... Jeg har på fornemmelsen at den ikke tænder som den skal,
der for går jeg nok glip af en masse omdrejninger på toppen...
Ps. Jeg kører frem og tilbage på arbit på den hver dag, så den skal helst ikke se alt for ulovlig ud...

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 23-12-03 11:23

Hele tændings pladen skal rykkes meget lidt mod uret! og du behøver ikke skifte det hele bare skift kondensatoren det er den der ikke virker når den gnister mellem platinerne..... Du skal nok ikke regne med at få den over de 100 hvis du ikke vil skifte udstødning

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 23-12-03 13:54

Har bestilt nyt elektronik, så det bliver skiftet det hele...
Jeg tror du har ret med udstødningen, for jeg har prøvet at pille den bagerste pot af udstødningen når den står
i tomgang. Når jeg fjerner den, så tager den lige pludselig flere omdrejninger. Det tyder jo på at den ikke kan komme
ordenligt af med røgen. Hvad skulle et 32 mm forrør hjælpe, når selve pottens udgangsstuds ikke bliver størrer...
Det du skriver med tændningen, det vil sige at du mener at den skal tænde ved 1,1 eller 1,2 mm og ikke ved 1,0 mm før toppen ?????

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 23-12-03 16:55

Ja nu er det jo lang tid siden jeg stillede min sidst men jeg mener det er den vej, ellers må du prøve dig frem.... hvis det passer det du siger er det helt sikkert udstødningen, så du kan da tag den bagerste potte ud når du vil køre stærkt, også sætte den i når du køre på arb....

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 23-12-03 17:05

Tak for svaret Orsted_banden.

Kommentar
Fra : _LePo_

Dato : 26-02-04 16:08

Hvis du gerne vil ha det godt optræk + topfart skal du købe 43,5 polini membran ellers 47 mm metra fra monza.
Dit luftfilter hjælper ikke meget til heste/fart, bare maskinen får det luft den skal ha..! Køb orginal platiner/kondsator (Bosh) ikke det lort thansen sælger.
Prøv og stille tænding til du syntes den tager de bedste omdrejninger, Du skal nok regne med det tager 100 år, - hvis det skal være 112% iorden.
Prøv også at find en 20mm org bing (Rund) de er ti gang bedre ind det crap man køber i dag.
Din gearing har meget at sige, men det hjælper ikke og sætte en mega gearing på hvis du har hestende til det..
Vil lige indskyde at en 47mm Metrakit cylle fra monza/grand prix passer over.. (Udstøjningen Bliver fun hvis du osse tager monza 32mm forrør + Proma 32mm.
Tror osse at 90% af dem der siger deres maxi kørte 100+ ikke har helt rent mel i posen..

Held og lykke
Min gamle maxi med 47mm metrakit og monza udstøjning. Kan ses her! http://www.racerbanden.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=289890&side=&webside=3509924

Kommentar
Fra : Boss-Boss

Dato : 24-05-06 17:43

Hmm... Hva fanden er det for et sæt . send det tilbage der hvor det kom fra ! de har satme snydt diq der