/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
kontroller båndbrede på netværk
Fra : zero200
Vist : 456 gange
150 point
Dato : 19-12-03 17:29

jeg har sat et netværk op hvor vi er 4 på jeg vil gerne bestemme hvor meget af båndbreden de har adgang til er det mulig at gøre det uden at sætte en sever op

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 160 point
Dato : 19-12-03 18:36

Jeg tror det ikke. Jeg har prøvet at finde en løsning. Du kan selv prøve at kikke på:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310563
Og på samme side relaterede emner.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-12-03 20:14

Hejsa..

Hvis du ikke vil have en server til at stå kan netlimiter være en mulighed.. den skal godt nok installeres på alle computre og indstillet.. men det virker

Link til side http://www.netlimiter.com/

Kommentar
Fra : zero200

Dato : 19-12-03 21:21

jeg har netlimiter men ville gerne ha at jeg kan styre det fra min pc uden at skulle ha fat i de andre pc først

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-03 21:31

zero200
Jeg tror som sagt ikke på det kan lade sig gøre, uden du sidder på forbindelsen, og opsætter din PC som server.
Men lad os se, måske er der en der ved noget mere.
Jeg er også meget interesseret i dette spørgsmål.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 19-12-03 22:33

zero200

Jeg tro som jmsgruppen, heller ikke at du kan gøre det uden at have en server.
Hvis du vil styre det fra din pc'er, skal de andre pc'er, gå gennem din pc'er for at komme på nettet. På den måde vil du virke som server for de andre.
Men tilgengæld, vil du altid have kontrol over båndbredden, der er dog den ulempe, at du altid skal have din pc'er tændt, for at de andre kan gå på nettet.

Ellers skal du købe en Managed Switch, hvor du kan styre båndbredden, men den koster jo penge, så i sidste ende, er det noget du skal gøre op med dig selv, hvad du vil ofre for at få det til at køre.

Så uanset hvilken løsning du vælger, vil der altid være fordele og ulemper.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-03 11:09

Hej zero200

Det kan du sagtens der findes et utal af programmer der kan gørre det for dig. Teknikkerne kaldes QOS (Quality Of Service) eller TOS (Type Of Service). De blev skabt med det formål at skabe bedre IP-telefoni, da dette kræver en garanteret båndbredde for at blive godt. Metoderne har derfor kunne benyttes til også at dele båndbredde mellem flere brugere også.

Den billigste hardware løsning hedder Linksys BEFSR81 med 8 porte, den koster omkring 700 kr (www.elsborlink.dk)

Softwareløsninger kan du finde ved at kigge herunder. Spørgsmålet er nemlig ikke nyt her på Kandu :

http://www.kandu.dk/dk/spg/27598
og http://www.kandu.dk/dk/spg/6596
og http://www.kandu.dk/dk/spg/13047
og http://www.kandu.dk/dk/spg/17581
og http://www.kandu.dk/dk/spg/27870

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 11:19

<<srhansen
Jeg har ikke læst dine link fra kandu. Men den anden virker ikke. Men skal det forståes på den måde, at man uden at sætte en af pcérne op til server, kan styre båndbreden? Og hvem styrer i givet fald? Sættes de op softwaremæssigt?
Vi det sige, ingen server?

mvh
jms

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-03 11:34

Hej jms

Nej, du har selvfølgelig ret i at hvis programmerne administrerer den samlede trafik, så er det server løsninger. Det var jeg ikke opmærksom på ! Tak fordi du hjalp mig på vej . Jeg mener dog at nogle af programmerne installeres som clienter. Dvs. man styrer båndbredden lokalt uden hensyntagen til hvad den samlede båndbredde er (som det kendes fra f.eks kazaa). I routerløsninger administreres det hele fra routeren, men hvad er det for en anden der ikke virker et link eller ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 11:43

srhansen
elsborglink virker ikke
Nej, jeg tror også på en server løsning, man det andet kunne være spændende...
(jeg ville sidde her på kontoret, og give de andre samme hastighed som 56k modem)
jms

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-03 11:54

Ups sorry http://www.elsborglink.dk/

Citat
jeg ville sidde her på kontoret, og give de andre samme hastighed som 56k modem

Kæmpe griner.... , ja det ku' være sjovt. Det finder de sikkert aldrig ud af

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : zero200

Dato : 26-12-03 21:40

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 26-12-03 21:47

zero200
selv tak

mvh
jms

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-12-03 10:01

Hej zero200

Fandt du virkelig ikke noget du kunne bruge ??

mvh srhansen