/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp! Raid????
Fra : Romeren
Vist : 333 gange
40 point
Dato : 19-12-03 16:13

Jeg har investeret i asus P4P800 mb, 3 ghz cpu, 1 gb ram og 2 nye hdd. Dette skulle gerne blive til min nye PC. Jeg har sat HDD så jeg skulle kunne køre raid, alt er samlet og ser fint ud, men når jeg starter maskinen op kommer der ikke noget på skærmen. Grafikkortet er Radeon 9700 pro, og det sidder også som det skal. hvad kan der være ivejen. ???? Eller er der noget elementert jeg har glemt da jeg har ville køre raid ???

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 19-12-03 16:28

kan det køre uden raid?

Kommentar
Fra : Romeren

Dato : 19-12-03 16:47

Det har jeg endnu ikke prøvet, da det er en maskine der skal startes fra bunden af. Jeg kunne jo prøve at lukke denne pc ned og flytte dens hdd

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 17:25

Raid 1 = to paralelle HD
HD1 master på IDE primary
HD2 master på IDE secundary
CD-rom slave på IDE primary/secundary
Jeg ved ikke om windows selv vælger Raid 1 under opstart men det gør Linux.
Emesen.

Kommentar
Fra : Romeren

Dato : 20-12-03 08:25

Hej Emesen!
Jeg vil lige se om jeg kan få det til at virke i aften. Vil det sige at jeg både skal bruge sata stikkene og de normale kabler til hdd??

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 40 point
Dato : 20-12-03 14:04

Jeg aner intet om sata controlere.
Men de skal være på hvert sit kabel og på hvert sit stik på bundkortet
Begge HD skal være master, da de kører paralelt.
For resten - hvor mange stik har du på bundkortet og er det de rigtige to du benytter.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Romeren

Dato : 21-12-03 13:02

Tak for svaret emesen. Med et mb der virker, det 1. ste viste sig at være def. men jeg havde dog aldrig ville have regnet ud at begge skulle køre som master.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 15:42

Selv tak
Nu kører du Raid 1 som vil sige at du har alle data på begge HD.
Hvis du tager den ene fra, vil du stadig kunne køre videre på den anden.
Men selv om de er ens og kører master på hvert sit kabel skal der altid være en HD på primary kabel eller du skal i bios og vælge at der skal bootes på secundary.
Hvis du "roder" på din partition, vil det være "rod" på begge HD, så det er stadig klogt at tage backup af vigtige filer.
Emesen.