/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Omformer 6V-12V
Fra : Orsted_banden
Vist : 2482 gange
50 point
Dato : 18-12-03 17:57

Jeg går og tænker på at sætte neonlys på min puch maxi, men da alle neonrør jeg kan finde er til 12V og maxien kun laver 6V, hvor kan jeg så finde en forholdsvis lille omformer der omformer 6V til 12V?????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-12-03 18:06

Det kan du få i en elektronikforretning, men det er ikke godt nok, da Puckens 6V skal ensrettes og "udjævnes", + du bør montere batteri. Spændingen kan ikke holdes konstant uden batteri, og må heller ikke overstige 12 Volt, da Neonrøret så brænder af.
Alt i alt et dårligt projekt, desværre. Havde det været på en scooter, havde der ingen problemer været.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 18:20

Halløjsa Orsted_banden...

Tjaa meget sværdt projekt da det er en puch med 6Volts el-system.. Tjaa du kunne jo lave en lille transformer med en spole på 200 vindinger i primær og en spole med 400 vindinger i sekundær med en LUKKET u-kerne rundt om, men det vil nok løbe op i et par hundrede kroner og fylde for meget at lave..! men er rimelig sikker på det ville virke !

MEN ellers kan du jo invistere i et batteri, nu er der godt nok ikke meget plads på en puch maxi, men hvis du er lidt kreativ kan du godt placere et lille 12 volts 5 amp batteri som du placerer et sted, evt. under en lille plade du skærer til ! så sætter du UV lyset direkte til batteriet, og der vil gå meeeeeeeeeget lang tid før det batteri løber tør for strøm det kan jeg godt love dig ! og når det gør efter ekstrem langtid, så skal du bare lade det op !

Det er et sværdt projekt men med lidt fingersnilde kan det sagtens lade sig gøre !

Håber du kan bruge min hjælp!
Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 18-12-03 18:55

har får set dem på www.thansen.dk

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 06:08

Mine neonlys, altså dem der er lavet af blød plastik-slange
køre fint ved 3v dog ikke så kraftigt men de lyser.
Det er svært at se forskel ved 6 og 12volt, men der er dog en lille foreskel.
Hvis neonlys er et kold-katoderør, har mit 11cm rør,
en tændspænding på ca. 4.5 volt , og holder sig tænd på ned til 3 volt.
En sjov effekt med kold-katoderør er , når det ikke er tændt og man så
tilslutter det, 3-4 volt, så gløder det kun i enderne, kører man så en finger
hen over røret, kan man få gløden til at flytte med.
Så jeg tror godt at du kan.

Men elektronik skal der til.
trafoen 6>12volt vil være god.
MEN-MEN INGEN (knallert/scooter/bil/mortorcykel) BØR STOPPE HER !!!
Uanset hvad, skal spændingen stabaliseres. Pga. Induktionsstrøm.
Det gøres med.
Diode for ensretning...............Prisgæt 5-15kr.
Zener-Diode til satablisering.....Prisgæt 2-15kr.
Modstand til aflastning............Prisgæt 0.1-1kr.

MEN-MEN
Det nemmeste vil være batteri.
Min neonplast-slange kørte ca 30-35 timer på 4 AA-Batterier.(Mellemklassepris)

Jeg kan anbefale et besøg hos www.brinck.dk
Her er de fleste ansatte elektronik-nørder og villige til at hjælpe.
God Fornøjelse.
Mvh. Natmaden.

Accepteret svar
Fra : kandu4thomas

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-03 11:35

Hmmm udfra vores avanceret forklaringer, med dioder, traffoér, transformationer osv... Vil jeg klart anbefale du køber et scooter batteri, 12 V 5 amp.. Det vil bare sige spar 2, det vil du kunne køre dit uv lys på i sindsyg laang tid ! jeg kan love dig for der går flere 100 timer før det løber tør, og så lader du det jo bare op igen

For lige at hjælpe dig på vej med at finde 1 batteri, som er godt og kan så småt klemmes tæt på en dejlig Puch :D
så tjek linket her: http://thansen.dk/product.asp?c=194709879&n=282592719&pn=707840313
Det er 1, 12 V 5 amp. batteri ! Du kan se målene ¨på linket, og begynde at beregne hvor du kan sætte det diskret på puchen, God fornøjelse og held og lykke med projektet!
Vh Thomas

Godkendelse af svar
Fra : Orsted_banden

Dato : 19-12-03 16:25

Tak for svaret kandu4thomas.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-03 16:42

Kan ikke lade sig gøre, du brænder spolen af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 17:05

Siger du batteriet brænder spolen af ?! Huh... det skal uv lyset skal jo køre selvstændigt fra batteriet ! ikke noget med svinghjul eller noget..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-03 22:40

kandu4thomas
Ja spolen får pludselig 12 Volt, og en anden ting :batteriet du linker til er vedligeholdsfri (den kræver en speciel pulslader, hvis man vil lade på den, bare spørg enhver knallertmekaniker).
Og hvordan, vil du have at et 6Volts jævnstrøm anlæg/spole skal oplade gennem en hj.lavet trafo, en sådan virker kun ved vekselstrøm.
Og hvis batteriet ikke bliver ladet, holder det kun 5 min, så er spændingen så langt nede at lysrøret går ud.
Du laver ikke sådan nået, på de rutefly fra Billund, vel, lover du det? ha ha
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 01:40

Hmmmmm..........?! Der er bare lige en ting jeg ikke helt forstår med alt det du siger, nu er det ikke lige mig som har sagt det skal kobles på svinghjulet, eller hva fanden det er du står og lukker ud...?! jeg sagde han skulle køre med et selvstændigt batteri, = Et batteri der ligger for sig selv ! uden at være koblet på ! ja hvor dum tror du jeg er, jeg er flymek og automek, har sgu lærdt en del når man gik igang som 16årig.. !

Sååå ved ikke lige hvor du for alt det med trafoér og spoler and shit.. !Såå alt i alt, Pomfrit ! han skal køre med selvstændigt batteri..!
Nej det nu ikke så meget UV lys og palles "ensretter og udjævner" Du kan være ganske rolig og flyve stille og roligt videre..! Nu har han fået svaret og alle er glade :D God jul palle....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-03 02:13

Ja så godt ord igen, men jeg forstod ikke rigtig at om du ikke ville have pucken til at lade op, for det var jo det han ville, det andet kunne han jo da nok regne ud. Nu er der bare ingen steder man kan "hænge diskret" et batteri på en puck maxi. Og jeg er bange for han ikke ser sej ud "i de kredse", hvis man kommer med et batteri bundet til stellet, med en ledning til "neonlampe", (slet ikke når han skal hjem og lade op) når de andre kommer med deres Jog med sub Neonringe m.grill og diskantsæt med blå neon og sound contr.
Men nok om det, det må han se at find ud af.
God jul.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 11:22

Hehehe... Du har ret Palle, sværdt er det sgu meen med lidt fingersnilde, en god sav og en svejser kan han nok finde ud af noget Håber han er en god krejler =)

God Jul

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 04-09-05 14:47

Hallo. har jeg forstået det rigtigt?

Hvis man sætter et batteri på 12V på som ikke har noget med alt det andet at gøre så kan du godt have neon på uden problemer?
Så har du jo bare dit 6V ved siden af som den normalt skal bruge.

Kommentar
Fra : Hrmaxipuch

Dato : 28-10-05 17:27

Jeg har selv sat 12 neon på min maxi det du skal gøre at: købe en ensretter til en yamaha 4 gear og en omformer fra 6v til 12 v det er så simpelt at det der med batteri simpelhent ikke dur..

held og lykke med det