/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Til viskinge ang indlæg og lysdioder
Fra : natmaden
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 18-12-03 11:21

Din profil
Job indenfor el, elektronik, computer hobby: modelstyring.

Jo det jo osse lige mig,(når du fjerner ordet job)
Min model for tiden er en Do 228-100.(model-fly)
Men spørgsmålet er hvordan får jeg en fotomodstand til at virke omvendt,
det jeg vil er at den skal slukke en lysdiode når der kommer lys udefra.
altså lys = stor modstand
ingen lys = lille modstand
den jeg har virker omvendt,
Tænkte at det kunne klares med lidt hjælp fra en transistor.
kandu svare så det ok, kandu ikke så det osse ok.
for det er jo jul og.. ja og.... jo pointene er mest sat for at du reagerede
på mit tips
God dag natmaden.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-03 17:19

Forbandet Lort, nu havde jeg lige skrevet en hel masse, og så forsvinder det bare. Glemte at tage en kopi.

Men nu til svaret.
Tror du ikke at du skrevet forkert, en fotomodstand (LDR) virker omvendt af hvad du skriver. Men det er sådan set lige meget hvordan den virker, det er let at få den modsatte virkning, ved hjælp af en NPN transistor, og en anden modstand.
Forbind kollektor til plus, forbind belastningen mellem emitter og minus (0). Lav en spændningsdeler med LDR'en og en modstand, forbind den ene ende til plus, den anden til minus, midtpunktet forbindes til basis.
Sidder LDR'en imellem plus og basis, vil der gå strøm igennem belastningen, hvis LDR'en får lys.
Sidder LDR'en imellem minus og basis, vil der ikke gå strøm igennem belastningen, hvis LDR'en får lys.

Håber svaret er godt nok, ellers kom tilbage.

God jul

MVH

Godkendelse af svar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 01:02

Tak for svaret viskinge.
Jo'e det er nok omvendt . men som du selv skriver, er det jo lige meget.
Men mange tak, resten regner jeg selv ud og loddekolben er fremme i morgen .
Tanken var at lave et erstatningsjulelys til juletræet, på batteri.
og lade det blusse op når stuelyset dæmpes, og med en stratetisk placering
af modstanden ,i forhold til de levende julelys, opnå en flimmerefekt.
Atter tak og Glædelig jul.
Natmaden.

Jo jeg har kopieret teksten inden jeg sender. man ved jo aldrig hvad der sker.