/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan er det lige med copy og ophavsre~
Fra : maya123
Vist : 451 gange
100 point
Dato : 18-12-03 06:43

Der er noget med forældelse, f.eks 100 år, må jeg genskrive/gengive noget fra 1800-1950 på min hjemmeside, altså større uddrag eller hele hæfter, som jeg selvfølgelig selv har købt antikvarisk og hvis jeg skriver kilde.
Skrevet på en anden måde: Jeg har en masse ældre ting, som jeg gerne vil indskrive på nettet, til gavn og glæde for eftertiden, hvordan gør jeg det bedst? Uden at genere nogle. Da det er noget som tager ret lang tid og arbejde, ville det være synd, hvis det skulle slettes igen.
MVH maya123

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-03 07:29

Hej Maya
Det står sikkert i matrialet,
og hvis du kan henvise til kilden, og måske en linie ala' .
Citat
Det er ikke min mening at overtræde nogens copyright.
Blot min glæde , som andre skal have del i.
Hvis jeg har gjort det , så kontakt mig venligst.

Det ville jeg tillade mig at gøre.
Læste at du fik gang i din scanner, Tillykke med det,,
Så skal der scannes 'uddrag eller hele hæfter'.
Jeg har set din side og glæder mig til at se vidre.
Mvh Natmaden.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-12-03 07:38

Hejsa natmaden
Tak for ordene om min HP
Nej, tror ikke copy var opfundet for f.eks 100 år siden og nej det skal ikke scannes, da noget af det så vil blive ulæseligt, men ppyyhhaaa skrives ind, derfor må det ikke være "spildt" arbejde.........
Mener jeg læste noget om forældelse engang, hvis forfatteren og arvinger var døde og forlaget ikke eksistere mere eller sådan noget lign. Vil gerne lige have det på plads.
Det citat du har der, lydr fornuftigt........
VH maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-12-03 07:39

der smuttede et e i lyder, gider du lige selv indsætte

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-03 08:38

e

Jeg fandt lige en tråd om ligende emne, som jeg er med i
http://www.kandu.dk/dk/spg/22608
Der er skrevet en del links, måske noget af det kan hjælpe dig,
på vej.
men jeg ville nu nok bare gøre det , du kan højst blive bedt om at fjerne det,
da det jo ikke er noget du tjener penge eller andet på.
prøv nogle stikord fra dine tekster, på eks www.google.dk
og se om nogen allerede har skrevet det.
Udnskyld skavefejl.
men nu er det godnat til natmaden. ellers kommer jeg aldrig op ved mørkets frembrud.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 18-12-03 10:20

Tak for svaret natmaden.
Jeg fandt det gennem dit link til slugg, de har et andet link om ophavsret:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_ophav.htm det har jeg tænkt mig at bruge på
min HP, samt det citat du har ovenover, så skulle det vist være ok, da jeg jo ikke vil ændre i værket. Jeg vil selvfølgelig angive kilde, hvad desværre mange "glemmer".
Jævnfør:

§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.
Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.
Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Tak og venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-03 10:49

Tak Maya !
Jo jeg blev også selv lidt klogere, men det jo osse det livet går ud på.
Det eneste jeg ikke har regnet ud endnu er hvordan at jeg for migselv lagt i seng.
Det jeg godt kan lide ved din hjemmeside er selvfølgelig indholdet, og måske mere
det at man føler at man kender dig. godt gået !
Respekt herfra albertslund.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 04:08

Hej her er en tilføjelse som jeg lige har samlet.
Så er du da helt dækket ind

Designværkstedet http://design.emu.dk/artik/98/copyright.htm
Ophavsretstjenesten http://dansk-it.dk/sw1370.asp
Samrådet for Ophavsret http://www.ophavsret.dk/
Kulturministeriet http://www.kum.dk/sw527.asp
Gamle Danske Sange http://www.ugle.dk/ophavsret.html

Hej