/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Betydning af sjove ord.....
Fra : ..
Vist : 1495 gange
1 point
Dato : 17-12-03 22:41

Hvad er betydningen af disse ord? Jeg kender ikke svaret, men det kunne være sjovt at høre andre om det.....

De er alle ord jeg har hørt i forskellige sammenhænge (for det meste "sorte"sætninger)

Kom med jeres gæt og meninger!

Hilsen CHr.

Her er de:

Pottegnu
Virveltæt
savlefisk
allabadalla
mustard bustard

Lad nu være med at blive sure, det er trods alt jul....;)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 23:21

Lige en ting vi skal have på det rene. Hvad i alverden skal vi kalde dig. Nu har jeg øvet mig i 15 min. men kan stadig ikke udtale det. Har du ikke sådan en "lydskrift" på hvordan (nu håber jeg det er stavet rigtigt) .. udtales?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 23:46

Jeg kender mest til savlefisk, men fraråder andre at gå igang med den interesse.
De støjer utroligt meget og bruger en hulens masse sko..........på den anden side har de et meget fint tyndt hår.
Pasning og plejning kan være et problem, de kræver oceaner af nyslået græs og vinker ofte til vildt fremmede............æææhhhh, ja
Pris................ca. (det er længe siden, jeg sidst samlede på dem), men 4 øre pr. stk ellers gå ind på www.vanddyr.com.hn og se de opdaterede priser. Jeg husker svagt noget med "bund"priser...ja
MVH maya123 ..........

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 23:48

et point, lidt nærigt ik ..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-12-03 00:00

Pottegnu.

Det ligger ligesom sig selv i ordet, sammensat ord potte og gnu.
Det er ganske vist langt ude på landet, nemlig der hvor der ingen toiletter er.

Der var nogen der syntes gnuerne lavede en masse svineri så derfor opfandt de en helt speciel potte kun udviklet til gnuer. Heraf ordet POTTEGNU.

Jeg har dog hørt en anden udlægning af ordet, men det er helt hen i vejret.
En ny måde af avle gnuer på nemlig i potter heraf ordet POTTEGNU, men den forklaring er der vist ingen der køber.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-12-03 00:04

allabadalla

Det er helt klart stavet forkert!!!!! Det hedder allebadalle og stammer fra de glade flower power dage, hvor alle gik i bad med alle

// Toupie

Kommentar
Fra : vicksblues

Dato : 18-12-03 00:14

sorry.............
god jul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-03 00:41

Vågnede lige op igen...

.. -> Lang tid siden vi hørte fra dig

Tillad mig at POINT'ere : De nævnte ord er det rene volapyk og her mener jeg ikke kunstsproget, men simpelthen nonsens eller lydgengivende ord (..kan ikke lige huske hvad det hedder på latin : Noget alá opnomapoietikon ? )

Jeg kan da selv digte og komme med kandidater til samlingen : Skvuld , evning, nald, osv..

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 1 point
Dato : 18-12-03 02:32

Jeg tror at Judleman eller MarsAben kan svare

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-03 02:52

ans -> Ja, det minder mig om, da vi vejede blåhvaler. Iøvrigt fik jeg helt ufortjent point på det spørgsmål. Jeg har nemlig siden konsulteret fagkundskaben og den sagde : Man skærer dyret op i småbidder, vejer disse og lægger sammen. Enkel løsning på stort problem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-03 02:57

>molo
Har du ikke været i Havnegade i dag for at hente gratis fisk

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 07:20

mustard bustard:
Den slags sennep som umiddelbart ser blid ud og i første omgang virker ok, men som derefter viser sig at være så stærk, at man intet andet kan smage resten af dagen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-12-03 07:25

*GGGGGG* skingur, ja det må det være
MVH maya

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 07:46

Ellebye er inde på noget af det rigtige ang. betydningen af ordet pottegnu.
Det er korrekt, at det er et sammensat ord (potte+gnu), men derefter digter den gode mand selv resten.
Det er almindelig kendt, at emner der ikke just er velduftende betegnes som "gnu". Derefter er koblingen simpel. Noget ikke velduftende i en potte.
M.a.o., en ualmindeligt grimt stinkende fækalie i et toilet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-12-03 18:45

>Virveltæt<
Her er vi ovre i frisør-branchen. Det er nemlig en temmelig irriterende ting for frisører hvis nakkevirvlerne sidder for tæt.
Citat fra en frisør:"åh jeg havde en meget virveltæt kunde i dag"
Emesen.
Egentlig staves det hvirveltæt, iflg. min Danske retskrivnings ordbog, men det gamle ord er uden H

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 19:02

Ordet savlefisk er gengivet som værende et navneord. Det er det ikke, det er et verbum, altså et udsagnsord. "Savlefisk" er derfor bydemåden, og det hedder naturligvis "at savlefiske" i navnemåde. Det sammensættes gerne med et andet maritimt ord, nemlig "sild".
At savlefiske sild er ganske enkelt noget unge mænd gør, når de er på disko dasko!

Kh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 19:06

"Allabadalla" er et ord, der er i nær slægt med et ord som "hokus pokus" der oprindelig er en forvanskning af ordene fra nadveren "hoc est corpus" (her er legemet). Allabadalla, der udtales "a-lla-ba-dall-á" er oprindeligt en børneremse på hindi (oversættelse: Her er min lille kasse her er min lille spand).

Mvh Christina

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-12-03 21:50

Virveltæt

Det er rigtigt at ordet oprindelig skulle have været med h, men så holder den ovenstående lighed også op.

Nej ordet er et gammet ord inden for meteorologien når vi har meget blæst, Jo mere blæst des tættere ligge isobarerne.
De største vindhastigheder opnås ved de orkaner vi hører om. Her ligger isobarerne yderst tæt og som slangord for dissse brúges ordet "virveltæt".

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 22:18

Jeg bliver igen nødt til at korrigere digteren ellebye, der igen kommer med sine egne useriøst forvanskede og hjemmebryggede meninger.

"Virveltæt" er ganske korrekt stavet. Det er en fordanskning af det franske ord "vive". R´et er en sproglig lyd, der gengives for at gøre udtalen mere dansk.

Opsummering: ordet består således af (forled) vive og (efterled) tæt, tilføjet et dansk "r" for udtalens skyld.

Betydningen er ganske klar, når man ihu´kommer den franske oprindelse. "Vive", altså "leve" kombineret med det danske ord "tæt". At leve tæt (sammen).

Ordet bruges, når mere end 47 personer opholder sig i en 1 værelses lejlighed.

mvh Christina

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-12-03 22:41

>skingur
Så må du også rette >emesen, og ikke kun jeg. tak.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-12-03 22:42

Ok.

Fy, Eyvind.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-12-03 23:11

tak Christina

(over 47 i en 1 værelset lejlighed, nej den må du til Biafra med)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 17:00

Undskyld skingur
Nu bliver det vist nødvendigt at rette min Danske retskrivnings ordbog - ærgerligt, for jeg har selv lige lavet den.
Emesen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 20-12-03 09:20

Alla-bad-alla, ja ordet er jo tydeligvis hentet fra det Arabiske og blev flittigt brugt for over 1000 år siden, i mindst 7 Arabiske lande, desværre er det ved at gå i glemmebogen og bliver nu kun brugt af ganske få ældre mænd.
Det betyder noget så enkelt som Allah bad alle.....f.eks gå til bøn eller tænke på noget godt...det kunne have flere betydninger, men må betragtes som en indledning af en sætning.
Fejlagtigt troede mange fra Vesten, at det betød at Allah-bad-alle, altså at han puttede alle i bad......men det er meget forkert og vidner om stor uvidenhed.
Hilsen maya123

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-12-03 10:24

mustard bustard

Dette ord vil jeg nok tro er det nemmeste.

mu(stard) bu(stard)

Det er uomtvistelig sta(nda)rd for hvad køer siger globalt "mu bu".

NB! Og det har overhovedet ikke noget med hverken "mus" eller "bus" at gøre.

mvh

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ..

Dato : 21-12-03 23:13

hehe...... :)