/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
kopiere fra kassettebånd til computer?
Fra : alfa
Vist : 1644 gange
200 point
Dato : 17-12-03 17:16

Jeg har et kassettebånd med noget musik på som jeg skal øve sammen med på guitar, men kan man ikke få lagt det musik fra kassettebåndet over på computeren, sådan at man meget hurtigere og nemmere kan spole, og vælge sang.
Jeg har en ide med at tage et jackstik fra mit anlæg til computeren, og så bruge et program til at optage det over med, f.eks. goldwave. Men er det ikke noget med at der skal være en forstærker i båndoptageren, for ellers kan man sprænge et eller andet? Altså man må f.eks. ikke bruge en ghettoblaster at kopiere fra, over i computeren, for der sidder ikke nogen forstærker i, eller hvordan er det?

På forhånd tak ;)

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-03 17:20

Jeg har sagt det før under tips... http://www.kandu.dk/dk/tip/5226
Kig bare det er gratisse
Søren

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 17:21

Du kan da godt bruge en ghettoblaster, der sidder da en forstærker i.

men ellers har du ret, du skal have forstærket lyden før den kommer ind i din pc, da din pc ingen forstærker har.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-12-03 18:34

En grammofon har ingen forstærker, en båndoptager har !

Indgangen på pc'en har en følsomhed på 100mv.
Det er det samme der kommer ud fra, en båndoptager / cd / og line out på
stereoanlægget.

Fra en ghettoblaster, kan du bruge line out(hvis den har det),
eller fra hovedtelefon-stikket til pc'en.

Det man normalt forstår ved en forstærker er der hvor man tilslutter sine
højtalere, og det må bestemt ikke sættes til lydindgangen på pc'en.
Det rigtige navn er forforstærker , og på grammofon er den lidt speciel,
og hedder (vistnok)RIAA-forforstærker, som har den egenskab at ændre på,
forholdet mellem bas og diskant.

Og husk lige at på pc'en er der både mic-in og line-in.
Mic-ind er i mono og har indbygget mikrofon-forforstærker. KAN IKKE BRUGES !!
Line-in er det der hedder balanceret og passer til dit foremål.
CLAN's tip/link om emnet er da ok, og værd at kikke på.
Det har jeg selv lige gemt i min samling ,
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 18-12-03 07:37

Hejsa

Software programmet Total Recorder 4.3 optager fra næsten alle lydkilder.
Du kan optage dine kassettebånd, LP`er. Optage musik fra netradio gennem RealPlayer, Windows Media Player, Quick Time, WinAmp m.m. Kort og godt, kan du optage alle lydkilder som går gennem dit lydkort??

Du kan herefter gemme optagelsen og konverter lyden du optager til wave eller mp3 filer. Skide godt program...

http://www.hitsquad.com/smm/win95/AUDIO_RECORDING/

Selvfølgelige findes der mange andre programmer og hvis du er intresseret findes der en bunke Audio-tools her:
http://www.hitsquad.com/smm/

mvh Agent2002

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-03 08:49

Fandt lige et indlæg om emnet hvor jeg selv deltager,
det kunne måske hjælpe at se det.
http://www.kandu.dk/dk/spg/25194
Agent2002- > jeg vi lkikke på dine links senere.
For nu en natmad træt.

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 18-12-03 18:39

Tak for svaret CLAN. Lige hvad jeg havde brug for. Jeg har fået kopieret båndet, og det virker fremragende. Jeg havde lidt svært ved at give point, for allesammen var gode. Men da du var den første som kom med en løsning, får du dem. Tak til alle jer andre også.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-12-03 08:56

Jamen 1000 tak og glædelig jul
Ser frem til det nye Kandu forum i 2004, der skulle være mulighed for at dele points
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-12-03 15:20

Glædelig Jul til dig også ;) Jeg kom lige i tanke om, at jeg ville prøve at indspille nogle guitar soloer ind på computeren, igennem min guitarforstærker. Jeg har en udgang på guitar-forstærkeren, hvor der står: line-out og headphones. Kan jeg ikke sætte mit kabel i den udgang, og så i den samme indgang på lydkortet i computeren, som jeg brugte da jeg skulle kopiere båndet. Og så vil jeg sætte min guitar til som normalt i min guitarforstærker, via indgangen. For jeg er nemlig i tvivl om min guitar forstærker er opbygget på en lidt anden måde sådan at jeg ikke kan bruge den eller hva?