/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Præst Otto Ludvig Emiel Rosenstand
Fra : 2601
Vist : 2764 gange
200 point
Dato : 17-12-03 16:16

Jeg søger oplysninger om denne Præst og hans familie samt hvor han var præst. Jeg har fået oplyst at han skulle være det i Jylland.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-12-03 17:36

På Fs er der3xhit på Rosenstand, da du ikke skriver årstal et dette kun et lille forsigt gæt på det er dine aner.
Senta
You searched for: Otto ludvig emiel Rosenstand [refine search]
Exact Spelling: Off
Matches: All Sources - 3
International Genealogical Index - Denmark
1. OTTO ROSENSTAND - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 27 APR 1804 Melby, Frederiksborg, Denmark

2. OTTO FRANDS ROSENSTAND - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 20 MAY 1829 Horbelev, Maribo, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 2

--------------------------------------------------------------------------------

Vital Records Index - Denmark
3. Otto Vilhelm ROSENSTAND - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 25 Sep 1869 Horbelev, Maribo, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 1
Return to top of page

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-12-03 17:53

Hjemmeside om Danske præster .
http://w1.498.telia.com/~u49821926/
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-12-03 18:31

Her er en Rosenstand- Goiske fra Thisted ??
Har du ikke flere data ??
Senta
. Peder Rosenstand- Goiske - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: 1704 ,Vestervig,Thisted,Denmark

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-12-03 19:29

Du kan prøve at finde ham i Wibergs Præstehistorie, som findes på mange lokalarkiver.

Lis

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-12-03 19:35

Eller kig her
http://www.ugeavisen-ribe.dk/arkiv/160101.htm
hvor der står:
Citat "Marie Boesen skrev bogen »Fra V. Vedsted« om hendes erindringer herfra. Mest er den berømte præst Otto Rosenstand omtalt, ........"

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-03 22:26

Er det ham?

Rosenstand, Emil 1859 - 1932 -- 19 ja - - -
Rosenstand, Peder - -- 20 - ja - -
Rosenstand, Vilhelm 1838 - 1915 -- 19 ja - - -
Rosenstand, Wilhelm -

Fundet her
http://www.kunstbib.dk/daksektion/r.htm

Forfatter, næppe også præst??
Hvornår levede han???

Svend
(der er i slægt med Rosenørn ikke med Rosenstand)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-03 22:41

Var han prøst i Frederikssund?
"
Af nyere gravestene bør nævnes Arne Sundbos. Han var borgmester i København og skrev et større værk om Frederikssunds historie. Stenen ligger lidt vest for tårnet. En tidligere præst ved kirken, pastor Rosenstand, ligger begravet i et familiegravsted nord for kirken, og den teologiske professor og æresdoktor Regin Prenter ligger også begravet på kirkegården i ...

fundet her
http://www.frederikssundkirke.dk/459fe18dcd6ffb95c1256c25006e6947.htm
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-12-03 23:43

Jeg mener han var præst i eller ved Ribe.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-12-03 00:06

De her Rosenstand er fra Ribe ,der er ingen med navnet Otto Rosenstand, men evt. efterkommer ??.
... se kommentar fra LisBJensen..

Rosenstand-Goiske er også en præstefamilie har du set lidt på den gren, måske også en mulighed, det var dejlig hvis der fulgte et årstal med dit ??
Se samtidig på dette link
http://w1.498.telia.com/~u49821926/

Senta

You searched for: Rosenstand, Ribe, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 9
Select records to download - (50 maximum)
1. ROSALIA ARMANDA CAMILLA JOSEPHINA CATHINKA ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 18 MAY 1853

2. ROSALIA ARMANDA CAMILLA JOSEPHINA CATHINKA ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 12 JUN 1853 Anst, Ribe, Denmark

3. FREDERIK CARL CHRISTIAN ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 06 OCT 1857

4. FREDERIK CARL CHRISTIAN ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 02 APR 1858 Domkirke, Ribe, Ribe, Denmark

5. EMIL ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 05 FEB 1822

6. EMIL ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 10 FEB 1822 Norby, Ribe, Denmark

7. Emma Victoria Rosenstand - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 30 NOV 1918

8. EMMA VICTORIA ROSENSTAND - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 20 AUG 1875 St Catharina, Ribe, Ribe, Denmark

9. Emma Victoria Rosenstand - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 20 AUG 1875 , Ribe, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 200 point
Dato : 18-12-03 12:50

Otto Ludvig Emil Rosenstand, født 17. marts 1861 i Ribe, Faderen var Kammerassessor, sparekassekasserer Sigv. Wolf Rosenstand.

O.L.E.Rosenstnad blev student i Ribe i 1878, Kand. theol. 24. juni 1883. Han blev lærer ved Grundtvigs Folkehøjskole paa Marielyst.

Jeg har ingen oplysninger om at han har været præst, men det må i givet fald have været 1887 og skal så søger i nogle af Paul Nedergaards værker. De er meget omfattende og jeg har endnu ikke fået fingre i disse. Måske det endda vil kræve en tilbygning til mit kontor hvis jeg får fat i dem. Men de skulle kunne lånes på biblioteket for det område du ønsker. De er oprindeligt udarbejdet som en mængde hæfter og senere samlet i områder til bogformater.

O.L.E. Rosenstand's broder, Holger Vilhelm Rosenstand blev præst i Eltang og Vilstrup. Kan findes i Elvius under 176.14.

En søster, Emma Victoria Rosenstand, blev gift med Christian Peter Thonning Knudsen, præst i Vammen, Lindum og Bigum. Elvius 1067.23.

I øvrigt var Emma og Christian søskendebørn, og hos Emma tilføjes den interessante oplysning at Sigvard Wolf Rosenstand (faderen) var proprietær, senere sparekassekasserer i Ribe, og moderens navn oplyses som Elisabeth Margrethe Magdalene Knudsen.
Alt med forbehold for læse- og oversættelsesfejl.

mvh.
Varla

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 18-12-03 13:04

Tak for svaret Varla. Jeg har en Carl Fredrik Rosenstand hvis fader var Kammerassessor, sparekassekasserer Sigv. Wolf Rosenstand.
De må så være i familie. Den bog de nævner er det den der taler om præster i danmark fra 1849 og op og som er i 11 bind?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-12-03 13:16

Jeg tror der er tale om samme præst, Otto Rosenstand, men du kan jo prøve linket:

http://www.ugeavisen-ribe.dk/arkiv/09012001.htm

http://home3.inet.tele.dk/hcbek/ceres_start.html

I øvrigt sad jeg og undrede mig lidt. De Rosenstand jeg allerede kender synes nemlig et eller andet sted at have tilknytning til eller en rod i Ribe. Gad vide om der kunne være noget der.

Jeg eftersøger nemlig alt det jeg kan finde om Ribe i et forsøg på at finde flere af min hustrus aner samt et par grene af min egen slægt der stammer fra Ribe-området, eller senere har slået ny rod i Ribe.

Hvis du finder noget vil jeg blive meget glad.

Ejvind@Varla.dk

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-12-03 15:42

til Varla

Jeg gik ind på http://danpa.dda.dk/index.asp og søgte på Rosenstand. Her fik jeg en masse oplysninger, men du satte mig på sporet og tak for det.

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 22-12-03 11:55

Hej 2601

Jeg er selv igang med at finde familien til Wolf Sigvard Rosenstand for min svigermor. Kunne vi måske udveksle nogle data.

MVH Christina Rasmussen
dsl66012@vip.cybercity.dk

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-12-03 12:08

Til Christina Rasmussen

Jeg har sendt dig en email.
Hvis den kommer tilbage til mig må du sige til.
Ellers skriv til mig: sct@mail.tele.dk