/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
gips plader / forskaling mål !?
Fra : Odense
Vist : 7558 gange
50 point
Dato : 17-12-03 11:16

hej! er der et triks til at sætte gips loft/væg plader op! så ens forskaling ligge de rigtig steder (ved samlingen ) evt. nogen faste mål !

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-03 11:40

Ja der er helt faste mål, uanset om du bruger stål eller træ som underlag.
Målene afhænger af, hvilke gipsplader du vælger i bredden, samt til hvilke formål.
60 cm. 90 cm, eller 120 cm.
Understøtnings regler er følgende:
alm. væg pr. 60 cm.
vådrum pr. 30 cm
loft pr. 40 cm. Hvis du har isolering lige over underlag, skal du understøtte pr. 30, eller sætte ståltråd op imellem. Dette er et brandkrav.
Husk altid, at skære spartel kant af, ud mod hjørner.
Her kan du læse alt om gips.
http://www.danogips.dk/

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 17-12-03 11:41

Målene afhænger af hvilken størrelse plader du køber, der findes gipsplader i både 90 cm og 120 cm (i bredden)
En fast regel er dog at når man starter med den første plade ind mod væggen, så skærer man spartelkanten af (5 cm).
Der er også forskellige regler for forskalling, afhængig om det til loft eller væg. Er det til loft skal der forskalles min. pr. 30 cm og er det til væg skal der forskalles min. pr. 40 cm.
Loft:(med 120 cm plade) Start med forskallingsbræt helt ud mod væggen, derefter et på 25 cm, et på 55, et på 85, et på 115 (husk du har skåret spartelkanten af, så pladen kun måler 115 cm). de nævnte mål er midten af dit forskallingbræt.
Arbejdet er det samme på væg, her er det blot med 40 centimeters mellemrum.
God Fornøjelse
Don_Pepe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 11:55

<<<odense
Nu så jeg i farten slet ikke det var dig. Jeg har vistnok svaret dig et par gange, vedr. din ombygning.
Jeg kan se, Don_Pepe, har skrevet modulmålene op til dig, og disse er fine.
Husk ved vægge, at det mest stabile, altid er to lag gips, ligesom det lydisolerer bedre.
Det nemmeste at arbejde med ved vægge, er stålprofiler. Mange gamle tømrere, vil nok svore til lægter, men det tager dobbelt så lang tid. Brug stål. Skrue en skinne på loftet, og en på gulvet, og en på væggen hvor du starter. Køb gipsplader i hel længde. Skrue en gipsplade på, og sæt de lodrette stålregler ind bagefter, og efter skrue disse. Skrue afstande kan du se på Danogips. ( I Praksis er afstanden ofte lidt større )
Husk ved to lag gips, aldrig samlinger over hinanden. Bare start med en hel plade, MED spartelkant, og i anden lag starter du med en halv. flækket på langs.
God arbejdslyst.
Går projektet planmæssig fremad????
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 17-12-03 19:05

mange tak! det var jo en fin forklaring

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 17-12-03 19:06

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 19:12

Selv tak. Husk skruer er forskellige, til stål og træ.
God arbejdslyst.

MVH
JMS
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.