/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Salgstidspunkt
Fra : Alte
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 17-12-03 09:59

Jeg har Vestas aktier, som jeg har købt til den dobbelte kurs at, hvad de er værd i dag. Jeg har ikke haft dem i 3 år endnu. Skal jeg sælge dem inden de bliver 3 år for at kunne trække kurstabet fra i skat, eller er det ligemeget.

Alte.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 17-12-03 10:04

Ja, du skal sælge dem inden de 3 år er gået, hvis du vil kunne fratrække tabet i gevinster på aktier, som du har haft i under 3 år.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-03 10:37

Nu handler jeg en del med aktier på børsen hver dag.

Trække fra og trække fra. Ja og nej.

Du kan som sådan ikke mere fysisk trække kurstabet fra.

Regleren er, at hvis man har et underskud på salg af aktier ligger underskuddet blot som et beløb. Hvis man næste år har et overskud på køb/salg af aktier modregnes det så i forrige års underskud.
Kun hvis det er kommet så langt at al handlen kommer i plus, opgør skattevæsenet det som en indtægt på selvangivelsen.

Om du sælger dem nu, eller venter har kun den betydning at hvis de stiger i kurs har du lidt mindre tab, hvis de falder yderligere får du blot et større tab.

Jeg har selv haft en dialog med min kommune med dette her er noget af svaret:

"Lovgivningen er ikke ny. Før 2002 kunne man kun fremføre underskuddet i 5 år. Fra og med 2002 kan underskuddet fremføres indtil det er opbrugt. Det nye er at underskuddet skal skrives på selvangivelsen. Tidliger skulle man selv holde øje med det."

Så underskudspuljen skal være opbrugt først.

mvh
ellebye

Hvis du ønsker yderligere så skriv lige, så finder jeg hele lovteksten frem.

Godkendelse af svar
Fra : Alte

Dato : 24-12-03 22:32

Tak for svaret ellebye, jeg tror jeg beholder dem lidt endnu.
Hilsen og god jul Alte

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-12-03 01:30

Jeg tror det er klogt af dig. For det første fusionerer Westas med Neg Nicam, og aktierne byttes 1 til 1, hvilket medfører at aktierne i realiteten er lige så meget værd som westas aktier.

Westas har været oppe i kurs ca. 138 i år, men nedjusterede 3. kvartal, men vedtages energipakken i usa, er jeg næsten sikker på, at aktien vil stige til et godt stykke over 100.

Mvh samt god jul til dig
Ellebye