/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator og armatur
Fra : JiSi
Vist : 1300 gange
200 point
Dato : 17-12-03 09:33

Hej,

Jeg har et armatur i mit brusebad som jeg har problemer med. Sidste vinter havde jeg dårligt noget varmt vand i min bruser, men det var normalt i håndvasken (som har sit eget armatur) og i køkkenet. Jeg besluttede mig efter noget tid at købe et nyt Damixa-armatur, og det er mindre end et år siden. Nu sker der det, at temperaturen falder hele tiden. Hvis jeg skruer den op på 4, som er lige omkring skoldningssikringen, så falder temperaturen relativt hurtigt. Derfor kører jeg den op på allehøjeste varme og den falder igen hurtigt, og hvis jeg eks. skruer ned på 4 igen så er vandet iskoldt. Jeg har prøvet at lade vandet komme ud gennem hullet i selve armaturet fremfor gennem bruserhovedet, men der er ingen forskel.

Derudover overvejer jeg at sætte nyt tapet op i min stue, og i den forbindelse har jeg en radiator som sidder i vejen. Er det muligt at pille den ned? Bygningen er fra 1947 hvis det gør nogen forskel, så det er en af de ældre "bølge-radiatorer".
Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Jimmi Sivan

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-03 09:42

Hej Jimmi
Der sidder noget skidt i den side af amaturet der skrues på vandrøret , der hvor det varme vand løber ind i amaturet,inden i sidder der et lille filter som skal renses , især hvis din boligforening lukker for vandet tit.HUSK AT LUKKE FOR VANDET ,hvis du skruer batteriet af.
Skulle der mod forventning ikke sidde noget skidt, ringer du bare til Damixa og forklarer dem situationen , så sender de en montør som rep. vederlagsfrit på garantien.
Fjernelse af en radiator skal du spørge ejendommen om lov til, hvis det er en andelsforening , må du kikke jeres retningelinier igennem først. Du vil jo komme til at mangle en varmekilde .

mvh Mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 17-12-03 09:42

Hej noget tyder da på at det er dit thermostat armatur det er galt med mon ikke der er ødelagt noget inde i hvis det er under et år gammelt er det så ikke bare ned og få et nyt på garanti??

Det er lidt omstændigt at pille en radiator ned men det kan da sagtens lade sig gøre men du skal hen og have hele anlæget tømt for vand først ..Jeg gør det forøvrigt selv når jeg maler og tapesere det giver et pænt resultat ...
og når det er samlet igen skal det fyldes og udluftes

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 17-12-03 09:48

Jeg var ikke klar over at det var en ejendom, som Mcloud nævner så skal man da lige passe på.Jeg forestillede mig et paracelhus '

Mvh thomat

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 09:55

>thomat

Det må man vist kalde "et heldigt gætteri" at det var en ejendom og ikke et paracelhus.

Kommentar
Fra : JiSi

Dato : 17-12-03 10:02

Hej,

Mange tak for jeres svar.

Jeg prøver først og fremmest at pille amaturet af, og tjekke de filtre. Skal de afkalkes, eller skal jeg bare fjerne snavset i tilfælde af der er noget?
Med hensyn til radiatoren, så lyder det godt nok besværligt. Det skal lige nævnes, at jeg bor i en ejerlejlighed. Jeg tænkte på, kan man ikke bare fjerne radiatoren fra selve væggen, så den stadig sidder fast på rørene? Det er jo bare lige mens jeg får sat noget andet tapet på hvor radiatoren har siddet.

Jimmi

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 17-12-03 10:11

>>jisi du mener omdu lige kan løfte den væk/dreje den lidt ud ,men jeg ville være noget betænkelig ved at skulle hen og rykke i nogle rør der er fra 1947 det er bestemt ikke sjovt hvis det bliver utæt

thomat

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 17-12-03 11:22

Hej Jisi
lad være med at prøve at løfte radiatoren som thomat siger ,det kan forsåge knækkede rør med vandskade til følge, det kan forøvrigt godt lade sig gøre at tapetsere bag radiatoren hvis man er lidt tålmodig og har en lang børste at glatte ud med. Med hensyn til filtrene på termobatteriet skal du bare rense dem og montere igen HUSK AT LUKKE FOR VANDET, op pas på at du ikke ødelægger de pakninger der er monteret på pakningerne
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : JiSi