/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 306
Fra : st.pol
Vist : 6704 gange
100 point
Dato : 16-12-03 16:42

Min 306 XS 1,6 går ujævn under acceleration og i tomgang. Lamda sonden er blevet skiftet, der er blevet skiftet benzin mængde måler, ledningsnettet er blevet målt igennem, uden fejl. Men den går stadig ujævn. Næste gang vil mekanikkeren prøve at skifte styre boksen, men efterhånden er regningen løbet op og til sidst er hele bilen blevet udskiftet. Er der nogle der har haft lign. problem???

Kommentar
Fra : geu

Dato : 16-12-03 17:46

Prøv at køb et produkt der hedder Bell Add, det har det med at virke. Ellers prøv at tanke benzin fra en anden tank end normalt. Nu snakker vi ikke det dyre benzin bare en anden tankstation i byen.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 16-12-03 18:00

Du skriver ikke noget om årgangen, men nogle af de første 306'ere (og medium nyere 405) havde en SW-fejl, som kunne afhjælpes ved at lade batterikablet være afmonteret natten over. Fejlen kan dog komme igen senere.

Så hvis du får skiftet styreboksen og det hjælper, skal du have pengene retur for alt det andet der er skiftet og som ikke hjalp.

mvh / KK

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 17-12-03 07:17

Det er en årg 1995.

KAN jeg forlange pengene retur for alt det som er skiftet og som ikke hjalp??

Kommentar
Fra : geu

Dato : 17-12-03 09:05

Det tror jeg ikke, men hør havd han siger.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 17-12-03 18:19

På konebilen, en Opel, var der hakkeri ved 80 - 90. Den var på det samme værksted 5 gange og de kunne ikke finde fejlen. Til sidst havde de skiftet alt vedr. tænding og endda karburatoren var skiftet. Da de begyndte forfra med tændrørene, tabte jeg tålmodigheden og spurgte om der var noget i vejen med det første sæt de monterede. Jeg bad om at få monteret de gamle dele igen, på nær tændrør og benzinfilter som jeg selvfølgelig betalte.

For hver enkelt udskiftet komponent (de bør kunne vise den gamle del) skal du spørge dem hvad den fejlede og om det så hjalp på din fejl. Der kan være sliddele såsom tændrør og filtre der måske trængte til udskiftning, men når det ikke afhjælper fejlen skal man være hård. Vis dem evt. et FDM klistermærke i forruden (få et af et medlem) det kan få dem til at ryste i bukserne...

Enden på min historie: Jeg fik anbefalet et andet værksted, hvor en mekaniker i løbet af 5 minutter, ved hjælp af en spraydåse æter, konstaterede en utæt pakning ved manifolden. Den kostede en tier i materiale og en halv times arbejdsløn. Utroligt hvad der kan udrettes, når man behersker symptom/årsag/virkning sammenhænge.

Morale: Man skal ikke lade sig dupere af de smarte værksteder, der på trods af alverdens computerdiagnosticering ikke kender teknikkens virkemåde og derfor skifter dele "fra venstre mod højre" i ren vildelse. Det skal du ikke finde dig i at betale for.

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 18-12-03 06:54

Tak for din lille gode historie! :)

Men er der love og regler for at man ikke skal betale for den slags?

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 18-12-03 22:10

Desværre, jeg er teknokrat, ikke jurist. Men der er da vist en kandu-gruppe til det spørgsmål.

Jeg har desværre andre historier/erfaringer med dårlige værksteder og kan kun anbefale at fortælle dem at det er sidste besøg, hvis ikke de løser problemet. Nogle værkførere har været på kurser i TQM, CRM m.m. og vil heldigvis ikke have sådant et nederlag på sig.

I dag lever jeg lykkeligt med en uautoriseret, men håndværksmæssig dygtig mekaniker hos en Shell station laaangt ude på landet.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 14:50

Halløjsa!

Jamen det må vi sgu få ordnet det med din 306ér, men som der står i mekaniker hånd-bogen ! køb aldrig fransk bil, men det en helt anden historie

Hmmm.... KajKagearm Jeg er auto-mekaniker, eller nu er jeg fly mekaniker men har arbejdet som auto-mekaniker siden jeg var 16, syntes sgu aldrig ikke lige jeg eller andre mekaniker har skidt i bukserne over FDM...! Halvdelen af deres FDM attester, er pænt negative ang. Peugeot og franske biler generalt!
Nej st.pol du kan desvære ikke få pengene tilbage for de dele, som de har skiftet, desvære :( Hmmm.... Kan du ikke lige fortælle mig hvilket værksted og hvad mekanikeren hedder ?! De ting som i har skiftet, har overhovedt intet med motorgangen at gøre ! som du skriver i allerførste spalte! Hmmm jeg har fandme sværdt ved at hjælpe dig over et forum, da det er ikke til at forklare ang. tomgangsregulator osv... Jeg kan anbefale dig nogle mekanikere, som er specialist i peugeot, for jeg har sværdt ved at afhjælpe fejlen uden at have den oppe på en lift! Det lyder lidt som om injection systemet står forkert..! Jeg vil altså skyde på der er noget galt med benzin pumpen, lyder som om den står forkert, så motoren for forkert blanding! Hvis du stadigvæk ikke har fået afhjulpet i fejlen ! Så skriv lige igen ! Men mit bud er benzin pumpen står forkert..! Til dig og jer andre, gå ind på www.mandagsbil.dk så skal jeg fortælle jer hvorfor i ikke skal køre i franske biler, men siden taler mest for sig selv...
Mvh
Thomas
Mekaniker

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 20-12-03 12:27

Hej Thomas.

Kan du uddybe lidt nærmere hvordan man afhjælper fejlen, hvor den står forkert i benzin pumpen?

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 14:54

Hmmm ja ser du, jeg kan lige så godt svare med det samme, du kan ikke lave det uden en mekaniker ! Bilen har jo direkte indsprøjtning, og for det gennem et indsprøjtningsanlæg.. Derfra fødes det med benzinen fra benzinpumpen, og hvis benzin pumpen står forkert, til at give for lidt benzin iforhold til det den skal, så for den jo ikke nok og har sværdt ved at holde omdrejningerne! Jeg kan stort set garantere fejlen ligger i indsprøjtningssystemet ! kør ned til din mekaniker, og hør om han ikke er rimelig sikker på det ligger i indsprøjtningssytemet..!

MVh
Thomas

Accepteret svar
Fra : KajKagearm

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-03 16:10

Hej igen.

St.pol, jeg mener stadig at du ikke skal betale for noget du ikke har fået. Og at bilen er fransk, undskylder ikke mekanikerens inkompetence. Når man udskifter en reservedel og det ikke hjælper, så sætter man sgu den gamle i igen. Og kan højst bede kunden betale timelønnen for denne "fejlfinding".

Og nu bliver det slemt, kanduthomas:
Fakta er, at de fleste mekanikere er nogen båtnakker som ikke bør røre ved noget der er mere teknologisk end en pladesaks eller en hjulnøgle. Så snart vi kommer ind på noget lettere komplekst som elektronik og styring, er de fuldstændigt koblet af, da de ikke evner at sætte sig ind i teknikken, men i stedet for starter med at skifte fra venstre mod højre, helst i så store klumper som muligt! Og hver eneste del skrives på regningen selv om den gamle ikke fejler noget! Og det er klart at f.eks. Citröen ligger lavt hos mekanikerne, for der er der jo også lige pludselig hydraulik på højt niveau - uha uha - nej, lad os få en gammel Kadett, det ved man da hvad er...

Det er jo klart at lønniveauet i autobranchen ikke tiltrækker ingeniører, men man bør sgu erkende når man ikke kan hitte ud af det og kontakte importørens helpdesk, i stedet for at lade fejlsøgning i blinde gå ud over den stakkels kunde. Desværre er det japanerne der har fattet den pointe og laver deciderede kundetilfredshedsprogrammer (Toyota boomerangen er ikke bare for sjov!).

Rigtigt dygtige mekanikere skifter job (bliver flymekanikere?) men klaphattene bliver tilbage.

Beklager, jeg måtte af med dette gylp, men mekanikere har ikke nogen høj status hos mig. Og Peugeots mekanikere er desværre ingen undtagelse, hvorfor jeg selv bruger en dygtig uautoriseret, til de ting jeg ikke selv kan ordne i perlegruset.

Du henviser til www.mandagsbil.dk hvor jeg så, temmelig interesseret, går ind på 405'eren hvor der er 1 (siger og skriver en) tilbagemelding, som derefter viser sig at være vedr. en 307..??? Og antallet af tilbagemeldinger bør vel være i realation til antallet af solgte biler, og som du sikkert ved, er Peugeot for 4. år i træk det mest solgte mærke. Så jeg giver ikke ret meget for den hjemmeside - andet end som underholdning. Statitisk seriøs er den ikke. Jeg vil hellere kigge på ADAC statistikker.

Jeg har haft 5 tyske biler (flest opel) og måske derfor selv haft aversionen modfranske biler. Jeg kom så til at købe en 405 st.car. som aflagt firmabil, da det var et tilbud jeg ikke kunne afslå. Og jeg kan nu sige at jeg aldrig mere køber tyske, da 405'eren nu har kørt 300.000 km med kun en alvorligere reparation (bagbro). Den kører som en drøm og væsentligst så ruster den ikke som tyskerne gjorde. Jeg vil da gerne have en Passat TDi, men prisen står bare ikke i forhold til kvaliteten og navnlig ikke designet, som er uforligneligt hos Peugeot gennem Pininfarina.

Og jeg kan da lige spørge min kollega med VW'en om han synes det var sjovt at bruge børnepengene på en balanceaksel til 4500 kr. og hvordan det går med udsætterne, som de nu har arbejdet med i 1 måned for at finde årsagen? Nå ja, der er stadig mange ting der ikke er skiftet....

Undskyld den lange smøre. Den hjælper ikke st.pol, men det tog lidt af trykket fra kedlen her...

mvh / KK

Kommentar
Fra : 9881

Dato : 20-12-03 16:13

magen til sludder fra st.pol har jeg dog aldrig hørt,man kan ikke justere en elektrisk benzinpumpe,fejlen ligger som før omtalt i en defekt pakning i indsugningsmanifolden,det er her i dellastområdet at sådan en fejl vil vise sig. mvh ole

Kommentar
Fra : 9881

Dato : 20-12-03 16:15

undskyld st.pol det var ikke dig jeg mente men det var kandu4thomas

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 20-12-03 17:49

Halløjsa KajKagearm

Tak for den lange smører, og tak for komplimenten, for hvis nu tager og åbner op for min profil kan du sjovt nok også se jeg er fly-mekaniker idag !! sååå.... Hmm jeg er ked af du har såden et syn på auto-mekanikere, for jeg kan ikke helt give dig ret i, de er så dårlige endag... Til din information laver auto-mekanikere, som jeg er uddanet som, ikke elektroniske systemer i en bil, som klimaanlæg, flow systems osv... Det gør en auto-ELEKTRO mekaniker ! Biler bliver mere og mere avancerede idag, derfor har man splittet auto-mekaniker uddanelsen op! Det er også lige begrænset at hvad vi kan lave når elektronik kommer ind i billedet ! For 1 bil består altså lige af en del komponenter! Nu idag har jeg meget med elektronik at gøre efter at være blevet flymekaniker, men det en helt anden historie! Det rigtig som du siger ja lad os dag lave en kadett, den vil vi sgu også hellere lave da den slet ikke er elektronisk styret på nogle måde!
Spørg hvilken som helst mekaniker, autoriseret, uautoriseret, fly mekaniker osv.. ! De vil alle fortælle dig kør ikke Fransk ! Kan ikke forklare dig teknisk hvorfor det vil du nok ikke forstå, men kan foklare dig med korte ord ! Efter få år tærer bundkaret igennem, bremserørerne skal udskiftes, bærerkuglerne skal skiftes, har enddag lige skiftet en gear kasse på en Citroen Saxo som var 4 år gammel for et par måneder siden! Det kalder jeg Fransk når det er bedst! skal jeg love for... Når men nok om det...

9881, hehe... Du er da ikke en helt god krejler! Benzin-pumper, diesel pumper ! kan altid justeres, sværdt men kan lade sig gøre ! der skal det være specielt autoriseret mekaniker i det mærke man har som gør det!
Jeg har en VW Transporter 2.4D som også gik rigtig dårligt, ved tomgang og hakket ved accelerationen, vi tog den op på liften og efter flere timers leden fandt vi frem til det var diesel pumpem som stod forkert..! Har også hørt det fra andre med benzinbiler, hvor fejlene har ligget i injection systemet..! Indsprøjtningssystemet er helt klart mit bud, ville nok kunne specifere det lidt mere, med bilen foran mig !
9881, nu for vi at se når han kører til en mekaniker..! Når en mekaniker efter flere forsøg har sværdt ved at finde fejlen, syntes jeg det er rigtig flot klaret af dig du lige kan stille diagnosen ud fra den går dårligt i acceleration og tomgang ! Du må være mekaniker på højt plan med veludmærket Svendebrev! Hold jer mundter..! God jul der...
Vh
Thomas

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 20-12-03 20:44

Ja, dav igen.

Stpol:
Sæt mekanikeren kniven på struben og få pengene retur for dele der ikke hjalp - og han må gerne sætte de gamle stumper i igen, da de jo virkede fint. Find en anden mekaniker, der forstår sig på biler. Fik lige et tip fra en mekaniker: Snavset benzinfilter!

Thomas:
Jeg læser hvad der skrives og du har allerede fortalt i dit første indlæg at du nu er flymekaniker! Om det var en kompliment, kan du prøve at revurdere efter at have læst dette indlæg. Jeg vil gerne føre den over i smalltalk, men stpol bliver ikke hjulpet af vores meningsudvekslinger.

Du skriver direkte "efter flere timers leden fandt vi frem til det var diesel pumpem som stod forkert..!". Det er jo netop sagens kerne. En fornuftig systematisk fejlfinding baseret på analyse af symptomer, nogle overvejede målinger samt et grundlæggende kendskab til teknikken bør kunne reducere reparationstiden til nær den tid det tager at udskifte den defekte komponent. Jeg vurderer at du også starter fra venstre mod højre, måske hjulpet af lidt statistik: "Det plejer da at være den her dims, når den ikke vil..."

Hvordan vil du fejlfinde en defekt juletræskæde? Starte fra en ende af med at prøve den første pære? Eller gå systematisk til værks med en måling midt i, og ramme den eksakte pære efter halveringsmetoden?

Jeg er nu så bekymret, at jeg må vide om du servicerer Maersk og Sterling fly, som jeg benytter?

Franske biler, specielt Citroën, har ikke den samme fine serviceorganisation som f.eks. Toyota, men bilerne er lige så gode for forbrugerne som alle andre - ellers var de vel ikke så populære? Jeg tror ikke driftsikkerheden er så forskellig på de forskellige mærker. Jeg kender ikke baggrunden for din aversion mod franske biler. Den jeg selv havde, indtil jeg selv "kom til" at købe en, kommer af din slags omtale, samt mine gerelle forbehold for franskmænd i det hele taget (deres selvhøjtidelighed, sprænging af atombomber, tvangsfodring af gæs, m.m.m). Men deres biler er udmærkede efter min mening. Hvorfor kan du ikke forklare det teknisk til mig? Jeg kan sagtens forstå det, hvis det er sagligt. Jeg er godt nok udddannet i elektronik, men prøv alligevel. Men i et andet forum. Husk, vi skal hjælpe st.pol her.

Men enhver bil er noget lort at arbejde med, når man ikke har den tilhørende dokumentation, som bl.a. beskriver troubleshooting og nemmeste måde at udskifte diverse dele på. Jeg har selv Haynes manualer - de er glimrende.

Men det vigtigste redskab er hjernen. Lav målinger, afprøv og bearbejd symptomerne, frem for skud i blinde.

God jul til jer også!

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 21-12-03 12:36

Hejsa KajKagearm

Den her gang må jeg indrømme jeg kan ikke give dig mere ret i, ang. gå systematisk til værk! Desvære er der mange mekanikere, som bare tror det hjælper at skifte nogle dele og så virker det, ofte bliver det dyrt både for mekanikeren og forbrugeren, medmindre han selvfølgelig rammer rigtigt ! Men på den anden side bliver det også dyrt for kunden hvis mekanikeren, skal bruge flere timer på at lokalisere fejlen! Nu har jeg selv arbejdet som mekaniker Opel, Andersen & Martini, Godt nok er en mekaniker, en mekaniker derfor burde han kunne lokalisere fejl på alle biler, men jeg syntes sgu det er sværdt at finde fejlen på en bil over 1 forum.. Fejlen kan ligge så mange steder. Det kan være indsugningsmanifold som 9981 stærkt mener, øverst oppe, det kan være snavset filter, dyser, injection systemet osv... Der kan være mange årsager! Hmm ham mekanikeren lyder til ikke at være gået knapt så systematisk til værk, derimod bare skiftet nogle dele, han troede kunne være årsager! st.pol, hvis du går ind og snakker med værkføren tror jeg godt du kan få pengene tilbage for de dele som han har monteret for at afhjælpe fejlen, derimod uden held !
Min ærlig mening er vi kan ikke hjælpe st.pol med fejlen over 1 forum desvære ! Det kræver lidt mere at afhjælpe fejlen end et stykke tekst fra internettet..! Jeg håber godt nok din mekaniker snart finder fejlen, så du skal være fri for problemmet..! Jeg må nok hellere afmelde forumet her, da jeg nu har skrevet de muligheder som jeg tror det kunne være..! Men der kan du desvære ikke selv afhjælpe fejlen, men skal have en mekaniker til!

KajKagearm du kan være ganske rolig, indtil videre, da jeg arbejder for militære lufthavne for øjeblikket, jeg er specielt uddanet i kampfly! Men kan selvfølgelig også lave aldmindelige travel fly, men det syntes jeg ikke der var nok udfordring i, derfor gik jeg ind i militær lufthavne og speceliseret mig kamp fly....
Kan i holde jer rigtig mundter! God jul og godt nytår til jer alle sammen!
Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : 9881

Dato : 22-12-03 13:55

hvor er jeg dog glad for at kandu4thomas her kobler sig af,spørgsmålet,hvis han er flymekaniker er jeg sgu'konge af sverige,en vw transporter med 2.4 dieselmotor er helt og her mener jeg helt forskelligt opbygget i motoren end en moderne benzinbil med indsprøjtning,på vw'en er indsprøjtningen mekanisk,altså igennem en brændstofpumpe som er drevet af tandremmen,på en benzinbil sidder der 4 indsprøjtningsdyser som er styret elektrisk, evt.sidder der kun 1 dette system kaldes mono-point.der er ikke noget som kan justeres på benzinpumpen da den kun skal levere det fornødne tryk til dysen/dyserne,HVIS DER ER NOGLE SOM VIL HJÆLPE I DETTE FORUM,MÅ DET MINDSTE MAN KAN FORLANGE DA VÆRE AT DET ER FOLK SOM VED NOGET OM SAGERNE DER FORSØGER AT HJÆLPE OG IKKE EN ELLER ANDEN ORDBLIND SOM HAR BILDT SIG IND AT HAN ER FLYMEKANIKER-FOR JEG HÅBER DA VED GUD AT DET ER SÅDAN DET HÆNGER SAMMEN-GODT N OK VED JEG AT DEN DANSKE HÆR/FLYVÅBEN IKKE STILLER SÅÅÅ HØJE KRAV,MEN HER TROR JEG NOK AT GRÆNSEN ER NÅET. MVH OLE

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 22-12-03 17:14

Mit spørgsmål står stadig åben, da jeg ikke er kommet videre i sagen.

Jeg vil give kajkagearm ret i at de fleste mekanikkere,når det drejer sig om elektornik, starter de med at skifte fra venstre mod højre, helst i så store klumper som muligt. Og det skal VI betale for!!!

Nå, men jeg håber vi får løst mit problem........

Godkendelse af svar
Fra : st.pol

Dato : 17-02-04 15:05

Tak for svaret KajKagearm.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 17-02-04 21:56

Hej Stpol.

Hvordan endte det? Er din bil Ok igen?

mvh / KK

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 18-02-04 14:46

Nej... den kører stadig dårlig. Jeg har haft den til tre forskellige mekanikkere, og ingen kunn finde ud af det.Jeg har fundet ud af at det er værst når der er fugt i luften, så går den i stå når den holder i tomgang, og kører meget ujævn.

Mvh

St.pol