/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min compaq vil ikke starte win 98 !!
Fra : import
Vist : 508 gange
40 point
Dato : 16-12-03 11:57

Efter opstart får jeg lige et kort øjeblik et billed af win98 logo, hvorefter den går i dos-mode og skriver en masse f.eks

Følgende fil mangler eller er ødelagt c:\windows\emm386.exe
Der er fejl i filen config.sys på linie 2
C:\>

Er der nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 11:59

Lyder som om, du har beskadiget en masse filer.
Prøv at geninstaller win98.
Hvis der er masser af fejlmeddelelser, må dette være det rigtige.

mvh
jms

Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 12:06

Jeg har prøvet at lægge win98 ce i cd-rom, så kommer der 3 muligheder, den ene er at installere win 98, men der sker ikke rigtig noget når jeg vælger dette, hvad skla jeg exat gøre ( ps. min 3,5 diskettedrev er defekt så denne kan ikke bruges til evt. bootdisk ).,

Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 12:06

Jeg har prøvet at lægge win98 ce i cd-rom, så kommer der 3 muligheder, den ene er at installere win 98, men der sker ikke rigtig noget når jeg vælger dette, hvad skla jeg exat gøre ( ps. min 3,5 diskettedrev er defekt så denne kan ikke bruges til evt. bootdisk ).,

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 12:24

prøv og læs dette >
3 Modify startup files Config.sys
http://www.ust.hk/itsc/desktop/pc/windows98/faq/Q98T006.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 12:28
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 12:44
Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 12:48

Jeg er overhovedet ikke expert i dos, men jeg takker for hjælpen og vender tilbage når jeg har prøvet derhjemme

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 12:52

Følgende fil mangler eller er ødelagt c:\windows\emm386.exe
Der er fejl i filen config.sys på linie 2
C:\>edit config.sys enter og prøv så det der er foreslået i ovenstående links prøv også at klikke på F8 (fejlsikker tildstand) og se om du kan komme ind og redigere config.sys

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 12:55

udskriv det så du har en nøjaktig beskrivelse af config.sys

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 14:03

øhh.. du har vel ikke valgt : Genstarte Computeren i MS-DOS tilstand når du lukker via Start->Luk Computeren...?

I så fald vælger du bare alm genstart. At emm386.exe giver omtalte fejlmedddelelse kan være fordi du i config.sys har angivet at den ligger i C:\windows. På nogle udgaver af Win98 ligger den nemlig i c:\windows\command.

Tjek det lige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 14:23

Jo, jeg har mistanke om at min søn på 5 år har lukket ned på denne måde, men jeg kan overhovedet ikke komme videre, og da jeg ikke har en kæft forstnd på dos er jeg lidt på den !!!

Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 14:40

Att.: MOLOKYLE, du ramte rigtigt det er jeg sikker på, men da maskinen begynder på opstart af win98, og stopper og går dos mode, kan jeg ikke bare vælge alm. genstart ?????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 15:00

Det har du ret i; tryk F8 ved opstart og se om du kan komme i Fejlsikker tilstand. Alternativt ; prøv at 'hive' strømmen under opstart (ved Windows billedet) og tænde igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : import

Dato : 16-12-03 15:29

Jeg vender tilbage i morgen Tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 15:46

Prøv også, hvis du er i DOS at skrive : exit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-12-03 16:26

exit! jep!

Kommentar
Fra : import

Dato : 17-12-03 08:34

Så er jeg tilbage, desværre med uløst problem, jeg brugte F8, og herefter opstart i fejlsikker tilstand, men så står der:

Springer startfiler over

Microsoft Windows 19xx - 19xx, copright xxxcck

C:\>

Og hvad så ?? jeg har prøvet at skrive edit config.sys, så får jeg denne flotte blå skærm og der er jeg helt lost

Håber jeg får dette løst inden jul :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-03 09:07

start comp
lad den starte op i dos. (hvis den stadig gør det)
nu er du her:
C:\>
skriv exit og tryk enter
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-03 10:03

Prøv i DOS at skrive : c:\windows\command\edit c:\config.sys

..så kan du i hver fald rette config.sys. Det samme gælder for autoexec.bat : c:\windows\command\edit c:\autoexec.bat

emesen -> Dét skrev jeg (..og Tedd) Dato : 16-12-03 15:46 !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : import

Dato : 17-12-03 14:08

Exit mener jeg at jeg har prøvet uden held !"!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-03 16:38

Yes i know - bare en opskrift på forløb.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-03 16:57

Hvad med at trykke F8 vælg kun kommando prompt og så skriv Win? Det sgu svært at huske tilbage på win98! Men den der emm386.exe er en fil man kun bruger under DOS!

Kommentar
Fra : import

Dato : 22-12-03 09:44

Vi har nu geninstalleret win98, det eneste problem lige nu er at skærmen kun vil køre 640 x 480, 16 bit farver, skærmen er en siemens og jeg har cd med drivers men den skriver at den har den bedste driver installeret, hvad gør man nu !

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-12-03 10:53

vis du har onboard grafik/skærm kort kan det være sat for højt,angående ram,vis du ikke har nog ram til at understøtte den indstilling det er sat til i bios,jeg har set dit problem før,og der havde personen sat hans skærm
kort til 64ram men havde kun nok ram på pc'en til at køre med 32ram,der vi satte hans delte ram ned fra 64 til 32 var problemet løst.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-12-03 10:59

vis ovenstående,så prøv at gå ind i bios og se om du har en side der hedder Pci/plug and Play Setup Page(vis det hedder det i din bios)og sæt Shared Memory size ned,eller prøv og find Shared Memory size et sted i din bios.
Manse9933

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 11:59

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>