/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor blev de USB af?
Fra : maya123
Vist : 275 gange
81 point
Dato : 16-12-03 11:24

Jeg fandt aldrig ud af det, alligevel................først var de der, næste sekund var de borte? Jeg mindes de god gamle USB dage........hvor jeg lige kunne sætte et stik til og så virkede det......ja ja...suk
jul god fra maya

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 11:34

Jeg skal ud iaften at se på en computer der har bøvl med en extern USB harddisk. Noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Jeg har aldrig prøvet at rode med USB før, men går ud fra der skal hentes en driver til den interne USB HUB ...eller ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 11:41

ved kun, at da jeg så mig selv i spejlet i morges, lignede jeg en ophængt USB-kat............
Held og lykke molokyle og glædelig jul til dig.

hilsen maya12345678910

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 11:47

Tak for opbakningen. Nu håber jeg bare jeg ikke også havner i en 'kattepine'

.. og go' jul til dig også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-03 16:22

USB-HD findes af Win2000 og XP af sig selv.
Win 98 skal indstallere driver til USB-HD
Win 95 skal evt. også indstallere selve USB-porten (hvis den er med på '95 skiven)
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 16:30

emesen -> Om 1½ time går det løs. Aner ikke om det er XP eller Win98, men det er på en blærbar

Win95/98 kender jeg som min egen hønsegård, men tak for oplysningen om XP.
Jeg går ud fra jeg altid lige kan tjekke ved en tur rundt om Kontrolpanel->System

Er dir forskel på om det er en USB1 eller 2

Jeg tænkte; hvad hvis nu det er en HD med USB2 og en blærbar med USB1 eller visa versa ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 16:48

I følge den gode natmanden, har jeg følgende:

Specifikationer
Kolde facts over bundkortet.

Processor: Socket 462 AMD Athlon(XP) & Duron
Chipset: Northbridge: VIA KT266A / Southbridge: VIA VT8233
RAM: 3 x 184 pin DDR / Max 3GB
Lyd: AC 97 Audio
Porte: 2 x Serial porte / 1 x Parallel port / 1 x PS/2 mus & 1 x keyboard / 8 x USB (4 x 1.1 + 4 x 2.0) / 1 x Media tilslutning / 3 x Fan tilslutninger.
IDE: Mulighed for tilslutning af op til 4 UDMA100 drev + 4 (RAID)
Udvidelse: 1 x AGP Slot (2.0) / 5 x PCI Slots (PCI 2.2) / 1 x CNR Slot.
Ekstra: USB 2.0 / USB Key / Diagnostic LEDs.

USB 2.0
Det, der er med til at give MSI en ekstra interesse, er deres USB 2.0 controller. Lavet af NEC kan den levere 480Mbit/s, hvor USB1.1 kun kommer op på 12Mbit/s. Desværre findes der ikke ret mange USB 2.0 enheder i dag, og jeg havde ikke noget at teste det med. Det kan dog siges at den er 100% bagudkompatibel. I alt er der 4 USB 2.0 porte og derudover kan man tilslutte 2-4 USB 1.1 porte mere, samtidig er der de 2 normale.

De to forreste er så stået af, eller "brændt" af, jeg ved det ikke.......de duer bare ikke mere.

Hvad gør jeg nu og hvis jeg skal købe ind hub, skal det så være USB 2 eller 1 og hvor skal jeg sætte den til osv osv.

*SSSS* så starter vi forfra............
VH maya123

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 16:55

maya123 Puha... af ovenstående kan jeg læse jeg ikke skal være bekymret. USB2 'laver sig bare om' til USB1 hvis dette skulle være nødvendigt. Bagudkompatibelt. Fedt; for sådan er det nemlig ikke, hvis vi taler SCSI1 og SCSI2 porte !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 16:58

molokyle, kan du ikke lige tyde bagudkompatibelt egentlig betyder?
og hvad slags USB hub skal jeg gå efter.
VH maya (der er smadderbange for at de bagerste også skal gå ned).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 16:58

maya123 -> Råd : Køb den billigste løsning = USB1 extern HUB ; den holder et stykke ud i fremtiden med mindre det er 4 store HD'ere i en Intranet-server, der skal kører over USB'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:02

Fed HP du har molo jeg er da også Amagerkaner
vh maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:05

nej jeg har kun en HD (tror jeg) *GGGG*
ok, en USB1 HUB med fire indgange og egen el-halløj.....er det rigtigt?
VH maya

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 17:13

http://www.usbman.com/winxpusbguide.htm
http://www.usbman.com/Guides/checking_for_usb_2.htm
Du kan finde info om de forskællige styresystemer ude i venstre side.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 17:15

og en masse links nede i bunden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 17:20

maya123 -< Jepper ..korrekt. Takker for de pæne ord om min skodside

Bagudkompatibelt vil i USB's tilfælde betyde at lige meget i hvilken ende af kablet der sidder en USB enhed vil forbindelsen altid følge mindste fællesnævner. I dette tilfælde USB1.

..i andre sammenhænge er det mere speget : DOS bagudkompabilitet f.eks betyder du altid kan køre en 'gammel' kode under en 'nyere' version af DOS men IKKE omvendt.

Ama'r Rules...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:30

Tak for linkene Manse9933
Der står på dit nederste link (inde på siden, nederst), at nøgleordet er ENHANCED ?
Hvis man har ENHANCED har man altså USB 2.0, er det korrekt....
(kan ikke gøre for det, men jeg er lidt dum til det her. En trøst er: når det sidder i kyllingehjernen, sidder det fast ).
I min enheds..........står der: præcis:
USB-rodhub
VIA Rev 5 eller nyere USB-Universal....
og så er det lige at de to forreste er stået af, men betyder det at jeg kun har USB 1.1 tilbage?
VH maya

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-03 17:36

Maya123 - hvad skal du bruge din USB-hub til.
Der findes USB-kort til at sætte ind i comp. med eks 4 ud/indgange og det er USB2.
Alt grej kan "køre" på USB2 porte men USB2 er meget hurtigere.
Har du noget som er USB1 vil USB2 porten automatisk "køre" som USB1
Emesen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:41

Emesen, tak
Det var for at undgå, at gå ind i puteren, jeg har kun prøvet at sætte flere ram i en computer og sætte et CD-Rom drev i, men det er måske ikke så svært ?
VH maya
Der bliver nød til at gå i køkkenet, alt andet er vist flugtforsøg........
VH. maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:42

put selv lige et t på den nød..............

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-12-03 17:42

næhh det er vist uden.............

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 81 point
Dato : 16-12-03 19:15

Et PCI-kort er lige så nemt at sætte i som en ram-klods, dog skal en blindplade lige tages af først (ligner et lydkort/skærmkort) og strømmen til computeren fjernes helt under operationen. Kortet "vrikkes ned i længderetningen".
Undgå at "gramse for meget på kortets loddepunkter/stikben.
Der følger en lille brugsanvisning med.
http://www.multimediaworld.dk/hardwframe.asp >controlere>rul ned til Infosmart>
CONTR USB 2.0 - 4 EKST PORTE PCI ADAPTER 480Mbit/s INFOSMART
(lige under kan du se hvordan den ser ud hvis du trykker >i< med ring om)
Bor du ikke i nærheden af Falkoner Alle kan du få varen tilsendt.
Jeg har lige købt sådan en men ikke sat den i endnu, så jeg kender den ikke helt.
Hvis du kigger under http://www.edbpriser.dk >hardware>i/o-kort>søgeord "usb" og
markerer PCI>søg>kan du også finde mange typer/priser. skal du have det sendt så benyt efterkrav. Sandberg vil være et godt mærke.
http://www.sandberg.it/worldwide/>produkter>I/O produkter>I/O-kort til pci>her er forskellige mulighedder.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 23:15

[hør]Nu ... ska' I bare høre : Win98 ; Blærbar og én USB port! Skal installere Ting-tingeling-husker (USB Key-HD) på sølle 64 Mb. Bvadr...

Fin Compac, nul CD-ROM ting, men stor & hurtig HD'er. 1... siger og skriver én USB port!

..så selvfølgelig virkede skidtet IKKE ..selvom min 'venindes veninde' havde betalt 500- for lortet.

Såret stolthed og en USB Memory-Key driver, der efter installation IKKE er mulig at lokalisere !

SKOD !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-03 23:37

Foruden key-driveren skal '98 cd-rom også bruges.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 05:01

Tak for svaret emesen. Nu ved jeg hvor og hvordan jeg skal gå igang.
Tak til resten der har svaret.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 05:02

Noget møg, molo håber det vil lykkedes til sidst.
VH maya