/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvordan fjernes olie fra fliser
Fra : svak
Vist : 30785 gange
200 point
Dato : 16-12-03 10:23

jeg er så uheldig at have fået noget motorolie på mine fliser.

hvilke midler er bedst til at fjene olien igen?

mvh

svak

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 210 point
Dato : 16-12-03 10:25

Smid terpentin på fliserne hæld derefter kattegrus på.
Gentag om nødvendigt.
Dette er meget billigere end de mærker man kan købe til at fjerne olie med. Og det virker.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-12-03 10:27

Hejsa svak

oliepletter på fliser:

Hvad skal du bruge
• Petroleum
• Cement
Sådan gør du
1. Hæld petroleum ud over pletten for at opløse den
2. Lad det virke cirka 10 til 20 minutter
3. Drys derefter cement på
4. Lad det suge til dagen efter.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 16-12-03 10:29

svak

prøv at se under fliser olie pletter http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h7

der er lige opskriften fra mesteren selv

og god
Mvh thomat

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-12-03 10:33

Hejsa thomat

Det du henviser til er jo lige det som jeg har skrevet i min kommentar.

Brian

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 10:33

Uanset hvilke løsning du vælger, vil de nok aldrig forsvinde helt. Du kan afblege dem, om jeg så må sige. RasesII`s forslag kan her anvendes.
Hvis du vil være dem helt kvit, er der kun at udskifte de fliser, som der er pletter på. Er der tale om forholdsmæssig nye fliser, ville jeg vælge denne løsning.
Er det derimod gamle fliser, vil en ny flise iblandt de gamle, nok se værre ud, end et par oliepletter, hvor du har fjernet det værste fra.
Er der tale om belægningssten, så vend de sten om, der er pletter på. De kan fiskes op med at par almindelige skruetrækkere.
God arbejdslyst.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 10:35

orvv
Tre indlæg, imens jeg taster
Ikke dårlig

JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 16-12-03 10:37

>>briani
Det ved jeg godt men jeg kan jo ikke se dit indlæg mens jeg sidder og skriver, det ser jeg først når når jeg sender indlæg hvis du ser klokken så sender vi jo næsten samtidig!!

thomat

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 16-12-03 12:59

kom nu lidt drenge ...

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 16-12-03 14:57

Hej Svak
Det med lidt petroleum og kattegrus er godt nok til at begynde med lad der efter et godt lag
strand grus likke et par dage / 1 uge, så er det som nyt igen
mvh lilledudi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 15:53

Man kan også prøve; som ved motoroliepletter på tøj: Et ordentligt pulver alm. madolie (majs, vindruekerne, raps, ...whatever) og så skure med en stiv kost/børste. Olie opløser olie, men madolien er farveløs. Til sidst rengør du med alm. opvaskemiddel og varmt vand.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svak

Dato : 16-12-03 17:30

Tak for svaret RasesII.

Kommentar
Fra : Extremark

Dato : 20-08-08 19:29

En advarsel!
Brug ikke følgende råd som beskrevet ovenfor:
Man kan også prøve; som ved motoroliepletter på tøj: Et ordentligt pulver alm. madolie (majs, vindruekerne, raps, ...whatever) og så skure med en stiv kost/børste. Olie opløser olie, men madolien er farveløs. Til sidst rengør du med alm. opvaskemiddel og varmt vand.

Det forværrede situationen betragteligt for mig!
Så hold jer til en af de andre råd.

Kommentar
Fra : domingobagger

Dato : 07-09-11 15:26

Virker disse råd også hvis der er tale om afbrændt benzin? To af mine venner og jeg var så dumme at brænde benzin af på fliserne i indkørslen, og nu er der så brændemærker overalt. Er de eneste muligheder vi har at skifte fliserne, eller at vende dem?

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : ValgFrederiksbe

Dato : 15-01-23 01:06

Jeg har lavet en guide til hvordan man renser olie væk fra fliserne.
Se vores fliserens guide her - <a href="https://rensfliser.dk/">Rens fliser</a>

Kommentar
Fra : ValgFrederiksbe

Dato : 15-01-23 01:07

Jeg har lavet en guide til hvordan man renser olie væk fra fliserne.
Se vores fliserens guide her - https://www.rensfliser.dk/