/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvor lang tid skal batterien stå til lad~
Fra : kalleq
Vist : 1120 gange
220 point
Dato : 15-12-03 20:46

jeg har en lader på 12v 1,8A, 21,6VA og et batteri på 12v og 7A...

Hvor lang tid varer der før batteriet er fuldt opladt???

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 20:56

Tørsælle batteri Eller accumulator med syre??
men udmidelbart, sådan som du skriver det, så vil jeg sige 15 min, men jeg tror du har skrevet forkert, så batteriet er på 21 amp/timer og så tager det mindst 3 timer at lade op

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 15-12-03 21:04

Batteri: Lukket blybatteri, 12V 7Ah
Lader: Batterilader til blybatteri 12V 1,8A

har ik lige så meget styr på d.... men batteriet er til min knallert...

Accepteret svar
Fra : tempra

Modtaget 230 point
Dato : 15-12-03 21:07

Sådan nu kan jeg hjælpe dig!!!
7 AH batteri divideret 1,8 A lader = 3.8 timer
giv den 4 timer så er der fuld power på

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 15-12-03 21:09

hmmm.... er du sikker på det?

Godkendelse af svar
Fra : kalleq

Dato : 15-12-03 21:10

Tak for svaret tempra.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 21:10

Jeps

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 15-12-03 21:12

okey... takker....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 21:25

Ja du har anskaffet dig en lader for små batterier, og det er godt, da en billader ikke må stå på så længe af gangen, da batteriet bliver overvarm.
Først skal du sikre dig at elektrolytten står over blypladerne, men højest op til max. Hvis der mangler væske, skal der KUN anvendes destilleret vand.
Normalt (hvis du ikke har monteret gettoblaster) vil knalleren selv lade det på der er nødvendig, men hvis du starter tit og kører små turer, kan det blive nødvendig at oplade.
Man kan ikke definere hvor lang tid det vil tage, fordi det afhænger af 1000 ting (hvor tom den er, og hvor fyldt man vil have den), og da en lader giver en tomgangsstrøm på ca 14-15V, vil den i princippet prøve at trække batteriet der op (det kan den ikke), men dens ladestrøm aftager, efterhånden som spændingen stiger på batteriet.
Alt andet lige, så foreslår akkumulatorfirmaer at den lades med 1/10 del af kapasiteten.
Men slut du den bare til i 8 timer, og er den ikke på toppen da, så må du købe ny (gennemsnitlevetiden er 2,5 år)
Hvis du ikke kan se forskel på dit frontlys fra lav tomgang til mere "gas" så er din generator stået af, og batteriet kan ikke gøre for det.
NB. Jeg har ikke oplevet at et batteri har fået skader af at stå natten over (med så lille oplader)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 21:27

tempra: Noget værre vrøvl, sådan kan man ikke beregne, laderen giver jo ikke fuld power hele tiden??????
V.H. Palle Hansen

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 21:32

Der er du gal på den,,, laderen giver fuld power hele tiden, men batteriet modtager ikke med fuld kraft til sidst..derfor er det også sikkert at laderen giver mere en de 12 volt da der skal flere volt til at "skubbe" strøm på batteriet, typisk 2 volt mere en batteriet er på...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 22:07

Ja det er jo det jeg skriver 14-15Volt= 2volt mere...
Laderen giver ikke fuld power, den giver fuld 12volt, men det er jo ikke poweren, det er jo Ampere der er power, til et batteri, man kan jo også se på en lader med viser, at nålen falder i takt med opladningen. (Den lader mange amp. på den første time, hvor batteriet er fladt, og falder så....)
Hvis jeg ikke har ret, så må vi jo sige at min elektrikertid, og 2,5 år på skolebænken for at blive elinstallatør er spildt, ærgelig.
Jeg må vel glemt at komme til timerne, da vi havde om akkumulatorer, svagstrøm, og ensrettere?
VH Palle Hansen