/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP = xtra problems ??? eller hvad ???
Fra : jmsgruppen
Vist : 384 gange
300 point
Dato : 15-12-03 19:12

Nu har jeg været her på kandu siden 19.11.03
Alle problemer med styresystemer, synes relateret til XP. Ikke kun på Kandu, men også på forum tilsvarende.
Jeg vil lige indføje, jeg er gammeldags, kører win2000NT her i huset.
Vi har aldrig haft problemer med denne eller for så vidt win98.
Jeg kender ikke XP, idet jeg ikke selv er bruger, kun når jeg hjælper venner der bruger XP, og jeg må indrømme, jeg elsker ikke ligefrem systemet, men:
er det opreklameret SH**
eller er det fordi de fleste ikke kan forstå at anvende programmet
Hvorfor så mange problemer med netop XP
Inden jeg evt. (måske vil jeg ikke) opdaterer på alle vore PCèr, hører jeg gerne meninger og erfaringer.
Frit slag, jo flere meninger jo bedre.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 19:18

Det er kun børnesygdomme.
De andre operativsystemer havde også problemer i starten.
Min XP home kører fint.
Jeg holder nallerne fra "smarte" programmer. Mange af dem
arbejder ikke så godt sammen med Windows.
Det er min erfaring.

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 19:19

Jeg kører udelukkende med Windows xp og min mening er at alle skulle have chancen for at prøve dette unikke styresystem fra Mircrosoft

Og hvorfor der er så mange spørgsmål om lige netop dette system er sikkert fordi det ikke ligner de tidliger styresystemer fra Mircrosoft så folk bliver "bange" når problemer opstår og straks spørger om hjælp til det.

Og hvis du bare en lille smule tænker dig om når du bruger Windows xp ja så kan du ikke tvinge den i knæ men folk vil altid have indstaleret deres "gamle" driver som virked så godt under Windows 98 osv og så er det vi ser fortvivlede bruger....

/resten

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 19:20

De mennesker jeg kender, som ikke mere bruger NT4 pga. nye softwareprogrammer skifter til NT5>win2000 pro< (servere/store tegneprogrammer/billedprogrammer)
Jeg kender ingen storbrugere som skifter til XP.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-03 19:26

Da XP kom for små 2 år siden installerede jeg det på min gamle 233 MHZ m 96MB SD Ram, og kunne med nød og næppe køre det. Det blev gjort til et helt nyt og fejlfrit kapitel i Microsofts historie. Det er eftermin mening et bedre Windows end de andre, men selvfølgelig med begynderproblemer lige som alle de andre styresystemer. Se bare på alle opdateringerne. Det skal hertil siges at til de andre har der også været mange opdateringer. XP Pro kontra 2000 NT er jo 2 alen ud af et stykke, med en "smukkere" brugerflade til XP Pro. Hvor 2000 ikke var så god til spil o.lign. er Xp bedre, der er mere indbygget til netop det. Det hele er blevet nemmere med alle de automatiske guider, som nogle af os "garvede" måske ikke altid synes om, da de jo heller ikke er fejlfrie. Med hensyn til sikkerhed er det nok hip som hap, da 2000 er et meget stabilt system der jo også har flere år på bagen. I dag er hackere jo også blevet mere drevne i finurligheder end de bare var for bare 2 år siden.
Jeg vil gerne anbefale XP Pro, men tro nu ikke at nu er det hele bare lyserødt. Det er stadigvæk som i gamle dage da Microsoft havde 3 foretrukte taste på tastaturet < ctrl - alt - del >.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 19:26

http://www.computerhope.com/win2000.htm#01
Windows 2000 Professional is the latest edition of the Microsoft Operating System series for end-users. Windows 2000 is based of the Windows NT Kernel and is sometimes referred to as Windows NT 5.0. Windows 2000 contains over 29 Million lines of code mainly written in C++ 8 Million of those lines alone are written for drivers. Currently Windows 2000 is currently by far one of the largest commercial projects ever built.
På samme side er XP også omtalt.

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 19:30

Det skal da også lige siges jeg har endnu ikke haft problemmer med at spille nogen spil på min xp eller dem som jeg har konfigureret igennem tiden.

Alt i alt er det igen blot et spørgsmål om en korekt opsætning :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-03 19:32

Det varar jo heller ikke ved med opdateringer til 2000, se bare Win98, der stopper de jo med opdateringer nu. Men hvorfor skifte fra et velfungerende 2000 før det er nødvendigt.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 19:37

NT5 bruges af store banker til server i stedet for NT4, altså dem som ikke bruger UNIX/LINUX
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:56

Vi kører Linux på vore store printere. Kører fint.
Ellers win 2000 og NT.
Jeg tror ikke jeg skal skifte, med lad os se, måske kommer der flere fine indlæg.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:58

øhh win 2000pro, selvfølgelig
(fjols til mig selv)

JMS

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:00

Man må ikke snyde sig selv for den fornøjelse at køre med Windows XP.

Xperience The Excitement.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 20:01

Lige et spørgsmål mere:
for problemfri overørsel af store applikationer til vore linux baserede printere, kører vi IPX protokoller.
Hvordan arter XP sig med dette.

JMS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 20:09

LINUX er fremtiden - ingen bøvl med skjulte kerner - alle sætter en ære i at udvikle progammet - bare jeg dog kunne tage mig sammen og lære det.
Emesen.

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:10

Nu er jeg ikke så meget inde i Internetwork Packet Exchange protokoller men jeg kan ikke forestille mig det ikke ville funger 110%.

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:11

emesen--> Ja du har delvis ret men Mircrosoft er også begyndt at åbne op for deres kildekode så vi andre også kan være med :)

Og om 10 år er jeg sikker på at vi selv får lov til at rediger og vidre bygge på vores Windows maskiner som vi kan på vores Linux

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 20:13

Kan vi allerede udrede nu, at XP er til hjemme PCér, og ikke til kontorbrug??
(mit argument her i huset)

JMS

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:18

Ja Windows XP hjemmeudgave er som du selv siger til hjemme PCér.

Og omvendt med Windows XP pro som er til kontorbrug osv :)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 20:19

Xp i begge versioner kom alt for tidlig på banen fra microsoft, børnesygdommene er desværre lang fra overstået endnu. Men man opreklamerede xp i store baner, hvor godt det var og ny banebrydende funktioner. Hertil er kun at sige visioner.

Selv mener jeg den bedste win man er kommet med er WIN98SE-udgaven.
desværre sker der så det, at microsoft stopper med al videre opdatering af 98-udgaven, så man faktisk tvinges til at købe de nyere udgaver, samtidig med at der udvikles programmer der kun kan arbejde under win2000 og xp.

"Så'n er livet"

ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-12-03 20:20

Jeg har aldrig problemer med XP Home edition,selv om jeg roder og tweaker
lige som alle andre pille fingere,så jeg går ud fra det handler om om at vide
hvor man skal pille og hvor man skal holde pille fingerne væk fra, og sætte sig grundigt ind i i de ting man foretager sig,før man begynder at rode rundt i systemet,det handler også om at veligeholde systemet,rydde op efter hvert enkelt program/drivere som man afindstallere,i regedit,køre chkdsk,defrag,undersøge diskene for fejl,tømme temp,engang imellem selv om man ikke har problemer,altså forebygge,fjerne mulighedder for fremtidige fejl i systemet,så jeg vil sige,xp fedt mand,tommen op,de fleste problemer
opstår i xp fordig der bliver pillet de forkerte steder,jeg fiser altid ud på nettet for at finde ud af hvad der kan gå galt vis jeg piller ved noget
og hvad jeg kan gøre vis det går galt og så pille pille og så lige pille næse også pille pillesådan tror jeg man kan holde alle window's systemer
velkørende,men xp no problemos.
Manse9933

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:21

Manse--> Tumps up

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 20:30

Tegneprogrammet Autocad "skred" direkte fra NT4 til NT5/(XP) i starten af 2000
Men en lille betragtning er da: Uha hvor går det stærkt, altså bare ikke lige med programstabiliteten. (opdateringsflow)
Emesen.

Kommentar
Fra : resten

Dato : 15-12-03 20:36

Hvis du har et program/spil der ikke er beregnet til xp kan du altid vælge at indstaler det under feks win 95/98.
Højreklik på filen-egenskaber-kompatibilitet og det kan du gøre både når du indstaler det og bagefter for at det skal køre under 95/98.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-12-03 21:02

Dette ska de jo sige hos microsoft,meeeen jeg tror det er noget om det,ud fra min a'farring med window's styresystemer>

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/evaluation/whyupgrade/performance.asp
Manse9933

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-12-03 21:30

Hejsa JMS

her har du lidt om XP Home på dansk
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=11052&subid=5&pg=2

og XP Professional
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=10798&subid=5&pg=2

Hvilken udgave er den rigtige for dig?
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/whichIsRight.asp

Inden du købe Xp,skal du være sikker på at din computer er stor nok systemkrav

Windows XP Professional systemkrav
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_pro.asp

Windows XP Home Edition systemkrav
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_home.asp

Inden du køber Xp home/xp pro vil det nok være en god ide at finde ud af om ens printer/scanner/og de andre ting man har,om der findes XP Driver til disse.

Ellers vil jeg da bare sige at jeg kører med Xp professionel,og er vældig godt tilfreds
Jeg syntes personlig at xp er en af de bedste styresystemer som Microsoft har lavet
STABILT det køre bare 100% hvis man sørger for at have de rigtige driver,og sørger for at hente diverse opdateringer der kommer,fra windows update.
Før xp have jeg windows me,og var vældig godt tilfreds,men efter skiftet er jeg blevet meget mere tilfreds,da der er en masse gode værktøjer i xp.
Så jeg tror godt jeg her til slut kan skrive
Køb enten den ene eller den anden version,du bliver med garanti ikke skuffet.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-12-03 21:37
Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 300 point
Dato : 15-12-03 21:39

Jeg kører selv Win2000, og er særdeles tilfreds.
Det eneste jeg har haft manglet, det noget remote control adgang. På maskinerne her hjemme, har jeg løst det problem ved at installere Win2000 Adv Server, og så kørt NTswitch programmet, så de bliver skiftet til Workstations med indbygget Terminal Server for administratorer! (NTswitch programmet var tilgængeligt på nettet i et par måneder for et par år siden).
Derudover benytter jeg RemoteAdmin på alle de maskiner som jeg yder support til.

Jeg har primært været tilbageholdende med at skifte til XP, fordi jeg godt kan lide at køre på noget der er kendt, og som bare virker. Og de egenskaber har Win2000 for mig.

Der er nok ingen tvivl om at både Win2000 og WinXP er klippe stabile, når man bare tænker sig om før man piller. Præcist som Manse9933 er indepå.

Generelt, så vil jeg sige om skift at systemer: Hvis det man har virker, hvorfor så skifte? Fordi det altid vil kræve extra ressourcer at gennemføre et skift, og få det til at køre gnidningsløst, specielt da i et kontor miljø. Det siges at kun 1/5 af omkostningen på at have/skifte til et operativ system er licens omkostningen. En anden femte-del bruges til oplæring/tillæring af nye skærmbilleder og funktions inddelinger i det nye operativ system.

Der skal være nogle definerede (og ofte målbare) success kriterier for et skift før det kan betale sig at gennemføre for alle.
Nogle af success kriterierne kunne være:
- gamle funktioner som er lavet på en mere smart måde i den nye udgave, så kendte processer kan optimeres.
- nye funktioner, som kan sikre andre success kriteriers gennemførelse i organisationen.
- opfølgning af en strategi om at være med i føre feltet eller midter feltet af den teknologiske udvikling.
- at have de samme systemer på personalets hjemme computere som på kontor computerne, så indlæring og brug er mere ensartet (med det håb, at der vil blive fokuseret flere ressourcer på gennemførelse af opgaver, end vedligeholdese af viden om to forskellige måder at udføre den samme opgave på).

Nu hvor XP har to år på bagen, og er på vej med en SP2, så må det forventes at langt de fleste "børnesygdomme" er overstået. Så XP burde udvise den samme stabilitet som er kendt for Win2000.
Tilgengæld, så skal det tages med i overvejelserne, at XP har en officiel "udløbs dato" i 2007. Hvis du fortsætter med Win2K frem til 2004 eller 2005 (hvor Win2K har "udløbs dato"), så er det sandsynligt at du helt kan overspringe WinXP og gå direkte til efterfølgeren.

Da Microsoft havde Win98/WinME som "hjemme" udgaven og NT/W2K som professionel udgaven, så vidste man altid hvor de nye teknologier ville blive afprøvet i DeltaTest.
Du ved, den test som helst skal udføres af 5-10 millioner brugere. For kun med så mange brugere vil de nye teknologier blive eksponeret godt nok til den myriade af konfigurationer af andet computerudstyr som andre OS konfigurationer som den nye teknologi skal testes på før man ved at det er stabilt.

Nu hvor XP er ens i både "Home" og "Pro" udgaverne, hvem er så blevet Delta Testere. Ja, indtil videre, så er jeg ikke en af Delta Testerne af XP.
Men igen, XP er formentligt den mest stabile og brugervenlige udgave af Windows som der nogensinde er lavet.
Alle nye programmer afteste utvivlsomt også mere mod WinXP end Win2K.

Så med SP2 er XP nok forbi DeltaTest fasen.

Håber at disse betragtninger kan hjælpe.

mvh. Per

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-12-03 21:54

nok een ting man bør have i mente er:
XP pro/home blev dannet udfra det bedste fra win98 2. , win NT 4.0 og win2000
mange glemmer win2000 er en opdatering af win NT 4.0 og ikke af win98 !!
mange tror de skal have win2000 til deres hjemme pc, for så kan de en masse som de ikke kunne i win98

firmaer opgradere fra win NT 4.0 server (og klient) til win2000 server og win2000 pro klienter af sikkerheds hensyn, og fordi supporten på NT 4.0 ophører.
samspillet mellem windows og linux er også blevet bedre.

XP kan kører med ipx/spx protokollen men den installeres ikke som standard mere
Linux og XP kører fortrinligt godt sammen, vel og mærke når vi taler om de nyere distributioner af Linux.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 22:04

tak for indlæg indtil videre. Tror ikke lige dette sprgs. bliver lukket med det samme, dertil er det for spændende.
Erfaringsmæssig (jeg har været med siden 1982, hvor det hed commondore 8052, med dobbelt floppy disk), er der altid en helvedes (undskyld) masse problemer når man skifter styresystemer. Vi har en del PCér her, og ingen (briani) behøver at tænke på, om de nu også kan klare dette. Svageste PC er vistnok 1700mhz. Men vi arbejder med meget store grafiske opgaver. Nogle gange filer som fylder op til 8-900 mb. enkelte gange større. Vi har fundet ud af, at IPX protokoller, er den mest ufejlbare måde, at overføre disse filer til RIP (rip, linux styret enhed i store CMYK digitale maskiner, printere og kopimaskiner). Men kan XP arbejde med disse protokoller? Vi vil selvfølgelig gøre hvad vi plejer (hvis vi opgraderer), starte med en maskine, og se hvordan vi kan få det til at køre. Hvad med FTP servere? Hvordan kører XP med FTP???
Har nogen erfaringer med alt dette, eller skal jeg gøre som jeg plejer bare eksperimentere???

JMS

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-12-03 22:41

Hej jmsgruppen
Hvis du tænker på opload og download til FTP server er der mig bekendt ingen problemer. Jeg har ingen problemer når jeg opladen, men det er også kun filer der indeholder fra 1- 20 MB.
Men da i tilsyneladende er en grafisk arbejdsplads skal man jo være forsigtig. Men hvis du husker de systemer der kom frem i 80erne til de grafiske virksomheder, der virkelig var tunge og langsomme at køre med og hvor ventetiden var enorm når et billede var blevet rettet, så er du jo dækket godt ind når den svageste maskine er en 1700mhz. Den klarer jo det samme som maskiner til 10 mill kroner dengang.

Ellers må jeg sige at jeg har indtil dato ikke haft problemer med mine XP PRO og HOME installationer.

bentjuul

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 06:49
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-12-03 16:44

ang. det originale spørgsmål, så er jeg ikke enig i at det kun er relateret til win XP. Har da selv svaret på mange spørgsmål fra folk helt ned til win95! Men andelen stiger jo, jo mere xp vinder frem. De fleste nye computere bliver jo leveret med xp i dag! Mine personlige erfaringer med XP er at det er det mest stabile system MS har leveret til dato! Og grunden til at virksomheder stadigvæk kører med win2000 ligger nok mest i at det er temmeligt dyrt at udskifte styresystem! Osse f.eks at skifte over til linux!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-12-03 19:12

Lige som tedd; "ang. det originale spørgsmål"

Citat
"Jeg kender ikke XP"
"kun når jeg hjælper venner der bruger XP"
"Hvorfor så mange problemer med netop XP"
"eller er det fordi de fleste ikke kan forstå at anvende programmet"

Kørte de venner tidligere Win98? Lærte de efetrhånden hvordan Win98 virkede? Så kommer de nok også til at lære hvordan WinXP virker.
Dog så er XP et "større" OS, og der er mange flere "administrative detaljer". Jeg mener, alle de komponenter som kan få det til at blive en del af større installation (sikkerheds detaljer, kommunikation og integration med fx. Domæner, osv.)
Samt at kernen er opbygget så det også kan være server og hvad ved jeg.

Se bare på kursus udbudet fra Microsoft, måske det kan være en indikator af hvor svært/omfattende det kan være at lære at benytte det ene eller det andet operativ system.

I XP Home udgaven har man forsøgt at "kortslutte" begrænsnings mulighederne/indlæringskurven ved default at give brugere administrator rettigheder.

En af de væsentligste anker jeg har mod XP, det er at der er 11 komponenter som er selvopdaterende. I Win2K skal man i det mindste benyte en seperat funktion til at autoopdatere systemet. Nu er der 11 steder hvor virsus/trojanere måske kan finde en vej til at udnytte en åben kommunikations kanal.
Det er muligt at systemerne er sikre nok, men jeg bryder mig ikke om princippet med at jeg ikke ved, eller kan/har mulighed for, at gennemskue hvilken form for kommunikation der kommer fra en given funktion.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-12-03 01:39

man lukker bare hullerne/unødige tjenster,og åbner dem igen vis man skulle få brug for dem,no problemos,og opdaterer manuelt,
Manse9933

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 11:31

Indtil videre, tak for alle de gode indlæg.
Når man skifter operativsystem, er det en stor beslutning. Ikke på en enkelt hjemme PC, men vi har en hulens masse isenkram her, som SKAL fungere i dagligdagen. Jeg husker meget godt skiftet fra 98 til win 2000 proff. Det tog fra fredag eftermiddag til sent søndag, at få alt til at køre normalt. Win 2000 proff. er forøvrigt det bedste system vi har anvendt indtil nu. Ved store tunge filer, havde 98 og 95 tit den sygdom, at de bare frøs fast. Dette problem har vi aldrig oplevet ved win 2000 proff. Måske også fordi, vi her skiftede til NTFS filsystem. Ved skiftet fandt vi efter meget møje og besvær også ud af, at linux baserede RIP, i andre enheder, kun kunne køre på IPX protokoller.
Og så er der jo også lige begrebet flueben. Ved et nyt system, skal man ofte lige på et "fluebenskursus", hvor skal de sættes, og hvor skal de undlades.
Jeg tror, at konklusionen må være, at vi ser tiden lidt an.

MVH
JMS
nb. bare kom med flere indlæg.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 17-12-03 18:13

Hej Manse 9933. Okay, altid godt at høre fra nogen som har de praktiske erfaringer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 18:16

<<per frederiksen
Enig, derfor mir spørgsmål....
JMS

Godkendelse af svar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 11:38

Tak for svaret Per.Frederiksen.
Tror vi gør som du siger. Klapper hesten, og venter. Måske kan vi som du siger, springe hele XP generationen over. For en ting er sikker, med meget isenkram (skannere, printere, RIP printere på linux, A3 TWAIN Skannere, programmer og FTP server og hulens masse andet. Bøvlet er det at skifte.

<<allesammen Tak for jeres indlæg
god
godt
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-12-03 17:25

Selv tak, jmsgruppen.

Jeg tror at du har truffet en fornuftig beslutning.
Som du imidlertdi selv har været inde på, så kan det være en god ide at have XP kørende på en enkelt maskine, så man bl.a. kan afteste nye funktioner, og evt. få et overblik over hvilke problemer som man KUNNE løbe ind i hvis der skulle skiftes til XP. Om ikke andet, så kan man stille og roligt forholde sig til eventuelle udfordringer. For hvis det er en udfordring for XP, så kunne man faktisk godt forvente at det også ville blive en udfordring for den windows udgave som måtte komme efter XP.

mvh. Per